Vegyél hazait hullám – mi a valódi és mi az utánzat a kézműves termékekben?

2024. január 30. 15:00 | Csiffáry Zsuzsanna

Több régi mesterséget képviselő kézműves találkozott már hamisítványokkal, olyan termékekkel, amelyek külsőleg talán hasonlítanak az eredetihez, de minőségében, az elkészítés módjában nincs közük egymáshoz. Arra teszünk kísérletet, hogy rávilágítsunk arra az óriási háttérmunkára, ami az igazi kékfestős anyag előállításához szükséges.

Nem túlzás azt mondani, hogy divattá vált a kézművesség, a Vegyél hazait hullám és a hagyományőrzés. Hangsúlyozom, ezek mind remek kezdeményezések, ám a hatalmas kínálatban sokszor a vásárló elveszhet a valódi érték és az üzleti marketing között. Továbbá kiemelném azt is, hogy ez nem egy ítélkező cikk, hisz nagyra értékelem valamennyi mesterséget művelő amatőr és profi alkotómunkáját. Szándékom jobban megláttatni a kész „termékek” mögötti szakértelmet és munkát.

Munkám révén sok, szakmáját művelő kézművessel beszélgetek, így például a „textil szekció” képviselőitől személyesen tudom, hogy a kék-fehér mintás karton anyagra mondják tévesen, hogy kékfestő, pedig a kékfestő egy technológiát takar, nem a mintájától és nem a színétől válik egy anyag kékfestővé, hanem az elkészítés módjától! Erről Tallódi Mirella Edit, a Tulipános Kézműves Alapítvány alapítója tájékoztatott a Tégla Népművészeti Alkotóházban. Találkozásunk apropója a  Kékfestő imádata című kiállítás megnyitója volt, melyet január 26-ig láthatott a békéscsabai közönség.

A kékfestés egy rezerv eljárású textilfestés, tehát a fehér textilt mintázzák meg egy „papp” nevű anyaggal, amely védőréteget képezve, később nem engedi, hogy a kék szín a mintázott területet megfesse, így ott fehéren marad az anyag. Ez az eljárás hasonlóan működik, mint tojásfestés esetében a viaszolás. A mintázás napjainkban is kézzel történik, 100-200 éves családi mintafákkal. A többi anyag, tehát, ami nem kékfestő, direkt eljárással készül, egy alapszínre festett anyagra nyomtatják rá fehér festékkel a mintákat! A kékfestőt imitáló anyagok hatalmas külföldi gyárakban, napi szinten több kilométeres mennyiségben készülnek, semmi közük az egyediséghez.

 

Így készül a valódi kékfestő 

 

  • A mester nagy gurigákban megvásárolja a fehér, 100% pamut anyagot. Ezt kifejezetten a mestereknek szövik Magyarországon. A kékfestő méteráru hagyományosan 80 cm széles, a bordűrös méteráru 90 cm széles.
  • A nagy gurigákat lehengerelik és 25-30 méter hosszú végekre szabják, majd előkészítik a kifőzéshez, amelyet laufolásnak neveznek.
  • A felszabott anyagokat a hatalmas rézüstökben mosószódás vízben forralják egy órán keresztül. Miután kifőzték az anyagokat tiszta vízben kiöblítik, majd felteregetik, előkészítik a száradáshoz. Egyszerre 16 véget főznek ki két üstben. A kifőzésnek köszönhetően ezek az anyagok már beavatottak, így a kész méteráru mérettartó lesz.
  • Ha megszáradt az anyag, azt előkészítik a mintázáshoz. Az anyagokat ceruzával és vonalzóval bevonalazzák, hogy hova kerüljön a minta.
  • A mintázás kizárólag régi, 100-200 éves mintafákkal történik.
  • Az anyagok mintázás után eljutnak a festék közelébe. A festés indigó festékkel történik, 2,5 méter mély festő „küpában”, földbe süllyesztett festőkádban. A megmintázott fehér anyagot feltűzik a „ráfra”, amely egy nagy fém keret, amit csiga segítségével leengednek a festékbe. 15 percet áztatják, majd fel kell húzni az anyagot levegőztetni, mert az indigó „csáva” színe zöldes-sárga és a levegőztetés hatására kékül be. 15 percet levegőztetik, majd újra visszaengedik a festékbe 15 percre. Ezt kb. 10-12-szer ismétlik meg a mesterek, hogy szép sötétkék és tartós színt érjenek el. Festés után ecetes vízben mossák le az anyagokról a „papp”-ot, azaz a mintázott védőréteget és ekkor már előtűnik fehéren a minta. Többször átöblítik, mielőtt újra felteregetik a padlásra. 
  • E munkafolyamatok után következik a keményítés. 
  • A keményítést követően előkészítik az anyagot a mángorláshoz, azaz a vasaláshoz.

Ebből a rövid leírásból is jól kiolvasható, hogy a szakértelem mellé sok fizikai erő is kell ahhoz, hogy vásárlóként a birtokunkba kerüljön a "portéka". Véleményem szerint azért érdemes megválogatni a "kész munkák piacán" azt, hogy mit vásárolunk meg, mert ezzel azt a szenvedélyes erőt, tapasztalatot, minőséget ismerjük el, amit a kézműves abba belefektetett. Talán ilyenkor beszélhetünk minőségről? 

 

fotó: Magyar Termék Online

További programok »

FEL