A Munkácsy Mihály Múzeum soron következő tárlata Megyeri-Horváth Gábor festőművész munkásságát mutatja be. Az Örökség című kiállítást csütörtökön délután nyitották meg hivatalosan.
Az intézmény előterében a művészről szóló kisfilmet tekinthették meg a jelenlévők. Ez volt a megnyitó első etapja, ezután mindenkit a Pátkai terembe invitáltak, ahol Martyin Emília, a Munkácsy Mihály Múzeum igazgatóhelyettese, a kiállítás házigazdája mondta el gondolatait a művészről, majd Varga Tamás, Békéscsaba alpolgármestere köszöntötte a jelenlévőket, ezt követően Nagy Gábor, Munkácsy Mihály-díjas festőművész nyitotta meg a kiállítást.
– Gábor a tanítványom volt a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. Amikor megláttam őt a felvételin, az osztályomba vették fel. Öt éven keresztül taníthattam, és azóta is nyomon követem a munkásságát. Egy tanár-festő embernek ez a lehető legnagyobb dolog az életében, hogy folyamatában láthatja tanítványa kibontakozását, alakulását, formálódását. Gábor festészete formai és tartalmi elemekből áll. Minden ember életében vannak alap élmények. Az ő életében a család nagyon meghatározó, ami formateremtő erővel rendelkezett és a mai napig él benne. Stilárisan úgy tudnám őt jellemezni, hogy olyan dokumentatív, figuratív festészet, amiben a fotódokumentációnak hihetetlenül nagy szerepe van – fogalmazott Megyeri-Horváth Gábor egykori mestere.
Az eseményt Alföldi Csaba orgonaművész zongora előadása színesítette, amelyen Samuel Barber Adagio, Op. 11 című művét adta elő a hangszeren. A tárlat kurátorától megtudhattuk, hogy a kiállításon családi-, táj- és aktképek kaptak helyet. Gyarmati Gabriella művészettörténész hangsúlyozta, hogy az alkotó munkáin keresztül tud hatni a nézőre.
– A látható valósághoz ennyire szervesen kötődő festészet nagyon vonzó lehet a közönség számára. A kiállítás témakörei között fontos megemlítenem a tájképek csoportot. Ezeket az alkotásokat úgy véglegesítette a művész, mintha emlékképek lennének. Olyan kertek, amelyek a családjában voltak, és mintha ezek is mintegy örökségként kerültek volna bele az anyagába – mondta Gyarmati Gabriella.
Megyeri-Horváth Gábor elmondta, hogy a család témakörben egészen a dédszülőktől a kislányáig dolgozta fel a vele történteket. A tájképeknél édesapja kertjét mutatta be, hiszen meg kellett válni a gyermekkori helyszínektől, mert szülei tavaly tértek örök nyugalomra. Az alkotó szerint aktképeinek mondanivalójával kapcsolódik nagy kiállításához, a Me tangere című sorozata, amely a covid időszakában jött létre annyit jelent "érints meg". A pandémia időszakában az elszigeteltség okozta eltávolodást fogalmazta meg.