Már lehet pályázni zöld buszokra – Békéscsaba is esélyes lehet

2021. január 5. 15:07 | Varga Diána

Hétfő óta pályázatnak elektromos buszok vásárlásának támogatására a 25 ezer főnél nagyobb, hazai városok. A pályázók névsorába a békési megyeszékhely is feliratkozhat, hiszen az önkormányzat évek óta tervezi a városban futó régi buszok cseréjét.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és a Zöld Busz Projektiroda elektromos buszok megvásárlását támogató kiírásának első körében 2021. január 4. és február 4. között várják a pályázatokat: a 25 ezresnél nagyobb lélekszámú települések igényelhetnek vissza nem térítendő támogatást kiöregedett, magas károsanyag-kibocsátású autóbuszaik lecseréléséhez elektromos meghajtásúra. A támogatási intenzitás mértéke a kiváltani tervezett autóbuszok kibocsátási normájához igazodik 50 százalékos maximális támogatási szintig – írja az állami hírügynökség az ITM-re hivatkozva.

A Zöld Busz Program 36 milliárd forintos teljes keretéből a 2020-2021-es időszakra 4,2 milliárd forint keretösszeg áll a pályázók rendelkezésére. A támogatás elektromos buszok mellett önjáró trolibuszok beszerzésére, a kapcsolódó töltőinfrastruktúra kiépítésére is fordítható.

Békéscsaba szempontjából nem csak azért érdekes a pályázati kiírás, mert tavaly oktbóerben a Zöld Busz Demonstrációs Mintaprogram második állomása a békési megyeszékhely volt, ennek keretében pedig a csabaiak egy hónapon át ingyen próbálhatták ki, milyen elektromos busszal közlekedni, hanem azért is, mert az önkormányzat több éve tervezi, hogy a városi vonalakon közlekedő, sokat futott buszokat alternatív meghajtású, környezetbarát járművekre cseréli.

Ahogy az korábban kiderült, a Békéscsabán szolgálatot teljesítő 25 busz átlagéletkora a korábbi 17-ről 12 évre csökkent azzal, hogy a szolgáltató Volánbusz Zrt. megkezdte a járműpark fiatalítását és néhány szürke, alacsony padlós eszköz fut a csabai utakon. 

Az elmúlt években több önkormányzati képviselő is hangot adott annak, örülne, ha nem csupán a városi zöld felületek száma nőne, de a kerékpáros közlekedés térnyerése mellett több lenne az alternatív meghajtású eszköz az utakon. 

FEL