A kormány januárban fogadta el azt az energiastratégiát, amelyben a hazai klímasemlegességet tűzték zászlójukra 2050-re. Ennek egyik kulcsfontosságú eleme a közlekedés zöldítése, illetve az elektronikus járművek népszerűsítése. A cél, hogy a 25 ezer főnél nagyobb lakosságszámmal rendelkező településeken zöld közlekedési formára váltsák a jelenlegi járműveket 36 milliárd forintból.
Kaderják Péter energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár hangsúlyozta: még ebben a hónapban véglegesítik és meghirdetik azt a beszerzési pályázatot, amelyben a városok összesen 4,2 milliárd forintra, buszbeszerzésre hívhatnak le forrást. Az államtitkár azért is nevezte fontosnak a programot, mert az egyéni közlekedésből származik a károsanyag-kibocsátás mintegy negyede, hozzátéve: a kormány Klíma- és Természetvédelmi Akciótervének kiemelt szereplője a Zöld Busz Program.
– A településen lakók életkörülményeit rontja, ha szennyező járművekkel zajlik a közösségi közlekedés. A Zöld Busz program azt célozza, hogy a következő tíz évben legalább a hazai buszpark felét lecseréljük nulla kibocsátású, környezetbarát buszokra – jelezte az államtitkár.
A károsanyag kibocsátás, a rossz minőségű levegő a születéskor várható élettartamot egy évvel rövidíti meg – mondta a térség országgyűlési képviselője egy tanulmányra hivatkozva. Herczeg Tamás hozzátette: több ezerre tehető azoknak az elhunytaknak a száma évente, akik légszennyezés miatt vesztik életüket. Arra is rámutatott, hogy a város komplex energetikai programjának egyik fontos eleme ez a mostani.
– Nem csak arról van szó, hogy nulla levegőszennyezéssel járó buszok közlekedhetnek majd Békéscsabán, hanem csökken a zajszint, kényelmesek és akadálymentesítettek lesznek a járművek – tette hozzá az országgyűlési képviselő.
A békési megyeszékhelyen jelenleg huszonöt busz biztosítja a tömegközlekedést. A nagyrészt elöregedett, komoly károsanyag kibocsájtás mellett üzemelő járművek évente egymillió kilométert futnak. A mintaprogram részeként október elseje óta egy Solaris gyártmányú busz teljesít szolgálatot a városban. Az elektromos busz tesztidőszaka után lehetősége nyílik a városnak elektromos tömegközlekedési eszközök beszerzésére.
– Abban reménykedünk, hogy a Zöld Busz Mintaprojektből, illetve a Modern Városok Programból több új járművet vásárolhatunk és üzemeltethetünk a következő években. Ennek két fontos hatása lesz: az egyik, hogy a zéró károsanyag-kibocsátású gépjárművek száma jelentősen megnő, ezáltal javul a levegő minősége, a másik pedig, hogy új buszok segítségével az utasok komfortérzete jelentősen nő majd – összegzett Szarvas Péter polgármester.
H.Sz., V.D.