A nemzeti buszstratégia részeként a kormány 35,9 milliárd forint támogatást biztosít a következő tíz évben környezetbarát, döntően elektromos buszok beszerzéséhez a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken. Az MTI tudósítása szerint a kormány a buszbeszerzéshez maximum 20 százalékos támogatást nyújt a járműcserét tervező önkormányzatoknak, illetve helyi közlekedési társaságoknak. A teljes beruházási költség mintegy 160 milliárd forint, ebből a számítások szerint 1290 új busz állhat üzembe a nemzeti buszstratégia részét képező zöld busz programban.
A téma különösen fontos lehet Békéscsabán, hiszen a közgyűléseken rendszeres téma a helyi, közösségi közlekedés, a buszok állapota, átlagos életkora, illetve a menetrend. Ráadásul az is kérdéses, hogy december 31-e után mely szolgáltató látja majd el az ezzel kapcsolatos feladatokat.
Az önkormányzat az új buszok beszerzése mellett van
Békéscsaba önkormányzata korábban a Modern Városok Programban igényelt támogatást környezetkímélő közösségi közlekedés fejlesztésre. A polgármesteri kabinet érdeklődésünkre közölte, hogy az előkészítő tárgyalások lezajlottak, ennek nyomán a kormányzat intelligens közlekedésvezérlő és környezetkímélő közösségi közlekedési rendszerek kialakítására összesen 4,09 milliárd forint támogatásról döntött. Ahhoz azonban, hogy az önkormányzat továbbléphessen, meg kell várni a nemzeti buszstratégia elfogadását, amely lehetővé teheti, hogy a programot a kormányzattal egyeztetve részleteiben is megtervezzék.
A behir.hu érdeklődésére arról is tájékoztattak, hogy az egyéb projektelemek mellett a pénzügyi keret 7-9 elektromos buszra vagy – alternatív meghajtású járművek esetén – 11-13 autóbuszra is elégséges lehet. Megjegyezték, hogy Békéscsabán több új buszra lenne szükség, de már az is sokat segítene, ha a járművek átlagos életkora 8-10 év alá csökkenne. A tervek közt szerepel, hogy az önkormányzat a konkrét feltételrendszert megismerve megvizsgálja a pályázati részvétel feltételeit, a cél ugyanis az, hogy a buszállomány környezetbarátabb, modernebb legyen, átlagos életkora pedig csökkenjen.
A csabai buszok átlagéletkora 17 év
A jelenleg a helyi közösségi közlekedést Békéscsabán üzemeltető Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK) Zrt. hírportálunk megkeresésére arról tájékoztatott, hogy az elektromos buszok várható környezetvédelmi előnyei miatt figyelemmel kíséri a beszerzés lehetőségeit, különös tekintettel az üzemeltetéshez szükséges infrastrukturális feltételekre és a pályázati lehetőségekre.
Megkeresésünkre közölték, hogy Békéscsabán a buszpark átlagéletkora 17 év, a járműállomány fiatalítását megoldandó feladatnak tartják, az autóbusz beszerzések ütemezése ugyanakkor a közszolgáltatási szerződésben vállalt feltételektől függ. Hozzáfűzték: a társaság célja a közösségi közlekedés hatékony, magas színvonalú biztosítása.