Komoróczki Aliz: Gyula a hazai és a külföldi turisták körében is kedvelt

Idén több hosszú hétvége is volt, ilyenkor jelentősen növekszik a belföldi vendégforgalom a hazai szállodákban. Nincs ez másként Békés megyében sem. Gyula országos viszonylatban is közkedvelt úti célnak számít a turisták körében, de a külföldiek is szívesen választják. A témáról Komoróczki Alizzal, a Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetőjével beszélgetett Szabó Rita műsorvezető.

 

–  Milyen mértékben emelkedett Gyulán a vendégéjszakák száma az elmúlt évek tekintetében?

 

–  Mind a számok, mind a tapasztalatok alapján elmondhatjuk, hogy Gyula turisztikai teljesítménye 2011 óta folyamatosan növekszik. Évről évre 5-10-12 százalékos növekedést érünk el. 2017-re már túlléptük a félmilliós vendégéjszaka számot. A Gyulai Polgármesteri Hivatal adócsoportjának nyilvántartása alapján 2018-ban, augusztus végéig 9 százalékos emelkedést mértünk, így közel 410 ezer vendégéjszakát töltöttek el a vendégek Gyulán. Érdemes megvizsgálni a szezonon kívüli időszak eredményeit is, hiszen célkitűzésünk, hogy a szezonon kívüli időszak forgalmát növeljük, illetve a szezonalitás negatív hatásait csökkentsük. Amennyiben a június, július és augusztus hónapokat főszezonnak tekintjük, és az első öt hónapot szezonon kívüli időszaknak, ebben az esetben elmondhatjuk, hogy 17 százalékkal növekedett a szezonon kívüli időszak eredménye az előző évhez képest. Tehát Gyula mára egy négy évszakos turisztikai desztinációvá vált.

 

–  Minek köszönhető ez a növekvő tendencia?

 

 

–  Nagyon sok összetevője van annak, hogy a városban emelkednek a mutatók. Gyula egy rendkívül jó turisztikai adottságokkal rendelkező város. A gazdag történelmi múlt, a gyógyhelyi környezet meghatározza a turizmusát. A turizmusa két alappillérre épül, a kulturális- és az egészségturizmusra. Na de ezeket az adottságokat tudni kell megragadni, kihasználni, élni kell a lehetőségekkel. A stratégia mentén tudatosan, következetesen egymásra épülő turisztikai fejlesztések, és azok multiplikátor hatásai azok, amelyek a város fejlődését ily módon befolyásolják. A turisztikai fejlesztéseket nagy részben az önkormányzat végzi. A város fő vonzerői és a közterületi infrastruktúra az elmúlt 8 évben nagyon nagymértékben fejlődött. Viszont nem elhanyagolhatók, és legalább ugyanennyire fontosak a piaci szereplők, a turisztikai szolgáltatók magánberuházásai, magánfejlesztései is, hiszen a szálláshelyeket, vendéglátóhelyeket és egyéb programokat ők működtetik, üzemeltetik. Minőségi szálláshely nélkül, vendéglátás nélkül nem működne a város turizmusa. Szintén nagyon fontos tényező a két terület, tehát az önkormányzat, és a piaci szereplők szoros együttműködése. Ez is már 2011 óta jellemző, szépen kiforrta magát mára. Együttműködünk, és a termékfejlesztéseken, valamint a marketingtevékenységen túl minden másnemű munkát együtt tervezünk és kivitelezünk.

 

–  Mekkora vonzereje van Gyulának, ha az országos viszonylatot nézünk?

 

–  Gyula egy nagy vonzerővel rendelkező város. A fő turisztikai vonzerői, és programlehetőségei a Gyulai Várfürdő, az Aqua Palota, a gyógyászati rész, a strandfürdő nyáron. Ezen kívül a Gyulai Vár, az Almásy-kastély és még sorolhatnám tovább. A turisztikai vonzerejét elsősorban, a vendégéjszaka-számok, a vendégszám, az átlagos tartózkodási idő alapján lehet mérni, ezt összehasonlítva más turisztikai desztináció eredményeivel. A belföldiek körében úgy a top 5 városban benne vagyunk, a top 5 vidéki desztinációban. De ha a nemzetközi vendégforgalmat is hozzávesszük, akkor évről évre a top 10-ben vagyunk. A fő vonzerőkön kívül nagy rendezvények, fesztiválok, a város egyedülálló épített és természeti környezete, a minőségi szálláshelykínálat, és a helyi lakosság vendégszeretete is sokat nyom a latban.

 

–  Hogyan próbálják még vonzóbbá tenni a turisták számára a fürdővárost? Vannak-e erre külön kezdeményezéseik?

 

–  A kulturális programok általában megújulnak, új programokkal várja a vár, a kastély és a fürdő is a vendégeket. Ezen kívül próbáljuk a város rejtettebb értékeit is bemutatni a garantált programkínálaton keresztül. Ezt az információt a Turisztikai Nonprofit Kft. szervezésében és népszerűsítésében juttatjuk el a vendégekhez. Ebbe próbáljuk bevonni a térségi látnivalókat is, programokat, amelyeket hétfőtől vasárnapig egész évben igénybe vehetnek a vendégek. Ezen kívül a marketingmunka, ami nagyon fontos, hogy hogyan szólítjuk meg a célcsoportjainkat. Mivel elég sok a turisztikai termékünk, ezért különböző célcsoportokat tudnunk megszólítani, más-más jellegű kommunikációval. Úgy gondoljuk, hogy Gyula vonzereje leginkább komplexitásában rejlik, ezért ez a marketingmunkában is meg kell, hogy mutatkozzék.

 

–  A hosszú hétvégék, az ünnepek miként változtatják a látogatószámokat? Mennyire befolyásolják?

 

–  A szezonon kívüli időszakban jelentősen befolyásolják. Jelentősen nő a vendégforgalom ilyenkor, de nemcsak Gyulán, ez azért országos szinten jellemző. Gyulán egyébként szerencsére a szezonon kívüli időszakban, és különösképp hétvégeken is elég magas a vendégforgalom, de a hosszú hétvégék alkalmával ez még jobb lesz. Az október 20-23-ai hosszú hétvégén 90-100 százalékos kihasználtsággal üzemeltek Gyulán a szállodák. Ehhez a hosszú hétvégéhez társult az is, hogy Békéscsabán rendezték a Csabai Kolbászfesztivált, ami szintén nagy vonzerőt képez, és a térség vendégforgalmára pozitívan hat.

 

–  A 90 százalék körüli foglalási mutatók csak több csillagos szállodákra vonatkoznak, vagy a kisebb apartmanokra, vendégházakra is?

 

–  Mi év közben a szállodai vendégforgalmak alapján szoktuk a hétvégi méréseket elvégezni. Amelyeket most említettem, ez csak a 3 és 4 csillagos gyulai szállodákra vonatkozik. Gyulán nagyon érdekes a szálláshelyek összetétele, hiszen az összes férőhely – ami jelenleg 5100 ágyat jelent körülbelül – kicsivel több mint egyharmada szállodai férőhely, kereskedelmi szálláshelyekre vonatkozó férőhely. És a nagyobb része az pedig apartmanok, vendégházak, melyek szintén minőségi szolgáltatást nyújtanak a Gyulára látogatóknak.

 

–  Önöknek mi a tapasztalatuk, a turisták mennyire terveznek előre? Nyilván azért év elején már tudjuk, mikor lesznek akár hosszú hétvégék, ünnepnapok, vagy akár a nyaralásunkat mikor szeretnénk betervezni. Mennyire szeretnek előre foglalni a vendégek?

 

–  A szállásadók és a szállodák tapasztalatai alapján a nyári időszakra vonatkozóan már korábban terveznek, úgy tavasszal már megtörténik a tervezés. Esetleg még a hosszú hétvégekre, illetve az évről évre megrendezésre kerülő fesztiválokra, mint például a Pálinkafesztivál, vagy a Kolbászfesztivál, Sörfesztivál, már lefoglalják a következő évre is a szálláshelyet. Azonban a rövidebb hétvégékre, a rövidebb üdülésekre, kirándulásokra vonatkozóan eléggé az utolsó pillanatban foglalnak a vendégek. Ez azt jelenti, hogy akár egy-két héttel korábban. Az is változó, hogy honnan érkeznek a vendégek. Mert például a szomszédos Romániából érkező vendégek szinte az utolsó pillanatban foglalják le a szállást.

 

–  Mit tanácsolna azoknak, akik mondjuk már jövő évre terveznek, mikor érdemes foglalni?

 

–  Minél korábban. Ezt szeretném tanácsolni. Akik jövőre az év első felében érkeznek, ahogy csak tehetik, nézzenek utána, és foglalják le a szállást. A városi program kínálata a városi turisztikai portálon már fent van. A nagy rendezvények időpontjai, amelyekről már tudunk, szintén szerepelnek. Úgyhogy az állandó programkínálat is ott van, és így bárki jó előre össze tudja állítani az általa tervezett kirándulás programját.

 

Megosztás:

Címke: , , , , , , ,