A békéscsabai iparosságot összefogó egységes ipartestület 1884-ben kezdte megszervezni önmagát. Iparos műhelyek szép számban működtek Csabán. Mesterségét gyári szintre fejleszteni a megyében és elsőként a Zlehovszky György és Fiai cég vállalkozott.
Békés megyei első és legnagyobb géperőre berendezett auto-karosszéria és kocsigyárát 1884-ben alapították. A gyár az Orosházi utca (Bartók Béla út) 48-50. szám alatt kezdte meg működését. Gyártottak sport-, teherszállító-, és gazdasági járműveket, vállalták azok gyári javítását is. A 15 alkalmazottal dolgozó gyár 30 éven át igen sikeresen működött, országos rangot vívott ki a szakmában. Termékeik szakmai kiállításokon hét aranyérmet és több külföldi díszoklevelet érdemeltek ki. Műhelyükből már külföldre is szállítottak autókarosszériákat, és egy pesti gyár 80 százalékban tőlük vásárol kocsikat.
A kocsigyárban, 1925-ben ötven fő dolgozott, kinőtték a műhelyt és új, nagyobb, emeletes gyárépületet készültek építeni a Hubertus textil gyárral szembeni sziktéren.
Minden szépen indult, már tervezték az új gyárat, amikor 1926. március 10-én éjjel 1 órakor tűz ütött ki a kocsigyárban. Mire a tűzoltóság megérkezett az ablakokon kétméteres süvöltő lángnyelvek fújtak kifelé. Már égett az egész tetőszerkezet, a tűzoltók és a katonaság sem bírt a tűzzel. Az egész gyár romokban hevert, benne minden a tűz martaléka lett. Tragikus véget ért a hírneves, virágzó Zlehovszky György és Fiai Kocsigyár, amely többé nem tudott újraindulni.
Békéscsaba ipartörténetének része a kocsigyár működése – hasonló azóta sem létesült itt.
Gécs Béla