Százéves koromig kamionozni fogok

2023. december 29. 14:15 | Such Tamás

Eredetileg cipész a végzettsége, de a kötelező gyakorlati időn kívül egy percet sem dolgozott a tanult szakmájában. Sorkatonaként kutyás tisztes, majd a leszerelést követően több vállalatnál teherautósofőr, billencses, kamionos. 33 éve pedig Európa és a Balkán útjait szeli keresztbe és kasul. Az egy híján hetvenéves Farkas Józseffel beszélgettünk.

– Ötéves voltam, amikor édesanyám állami gondozásba adott a húgommal együtt, mert szívbeteg volt – meséli Farkas József. – Hamarosan egy kovácsházi, vallásos, özvegy cukrász nénihez kerültem, akinek óriási Bibliák voltak a lakásában. Általában minden este elkísértem imádkozni; a hétvégén ministráltam, harangoztam. Sokat foglalkozott velem, így jó eredményeim voltak az iskolában.

Majd harmadikos koromban anyu újra magához vett bennünket. Ő viszont nem fogta a kezem, rengeteget lógtam a suliból, így majdnem meg is buktam. Ráadásul anyám nevelőapja nagyon nehéz ember volt, egyszer még ránk is gyújtotta az albérletet.

Többek között ezért is, ki kellett költözniük a Csorvási úti hizlalda melletti tanyára, ahol egy düledező, egyszobás, földes padlójú házban húzhatták meg magukat négyen.

 

Józsi, a kamionos – Fotó: Such Tamás / behir.hu

Józsi, a kamionos – Fotó: Such Tamás / behir.hu

 

– A hizlaldából annyi légy jött át hozzánk, hogy szinte fekete volt a plafon – teszi hozzá. – Attól függetlenül igazi gyermekkorom volt: pecáztunk, szőlőt loptunk, kést dobálóztunk, ahogy a cirkuszban csinálják. Majd a nyolcadik után cipész tanulónak jelentkeztem, de csak a kötelező gyakszit tettem le. Szó szerint egy percet sem dolgoztam a szakmában.

Sorkatonaként kutyakiképző lett, majd a leszerelést követően megszerezte a teherautó jogosítványt, és több békéscsabai vállalatnál sofőrködött. A kor csodáit: Roburt, Ifát, Zilt vezethetett. Később az 1. számú téglagyárnál volt billencses. A rendszerváltásnál már a nemzetközi vezetői engedélye is megvolt.

– Egy fiatal fuvarozó céghez jelentkeztem – folytatja –, és egyáltalán nem volt baj, hogy egy idegen nyelvet sem tudok. Ám csak akkor döbbentem rá, hogy mit is vállaltam, amikor ott álltam a megrendelő előtt, és elkezdett nekem németül karattyolni. Szép lassan azért ragadt valami rám.

Az egyik alkalommal, télvíz idején, a Liazzal – amelyen hol volt, hol nem volt fék – egy német alsórendű úton haladt. Egyszer csak egy Merci személykocsi elé jön, majd besatuzik, ő azonban nem tudott azonnal leállni, és bumm… bele a németbe. Úgy összegyűrődött a Merci hátulja, mint amikor a harmonikát összenyomják.

 

 

– Az ütközés után azt látom, hogy az ember feje billent egyet – mondja. – „Basszus, ez meghalt!” – mondom. Odamegyek, de akkor már egy bumfordi mobilon hívja a rendőröket. „Na engem lecsuknak, mert nincs az autón fék” – gondoltam. El is vittek, de szerencsére nem lett semmi bajom. Miután a rendőrök nem értettek, a jegyzőkönyvbe anyám neve helyére, az én nevem került, a születésem helyére, az, hogy mikor halok meg.

Évekkel később egy másik cégnél hűtőkamionon tévéket szállított Angliába. Időre kellett mennie, mert ha megáll valahol, tuti, hogy kirabolják. Ám akkor épp a francia hajós társaság sztrájkolt, így a komp órákig nem működött. Ezáltal egy kamerás, kivilágított parkolóban állt meg pihenni.

– A tervek szerint hajnalban indultam volna tovább – fűzi hozzá –, majd amikor felébredtem, nézem az órát, reggel 8 óra van. Fájt a fejem, véreset köptem. „Mi a baj? Tüdőrákom lenne úgy, hogy nem is cigizek?” – tettem fel a kérdést. Odasétálok a kamion végéhez, és azt látom, hogy lángvágóval kiégették a hátulját, és szőröstül-bőröstül mindet kipakoltak. Addig mindig, minden neszre felébredtem. De akkor viszont befújtak valamit az utastérbe, és nyilván attól köptem véreset.

Jó két óra múlva jött ki a helyszínre a rendőr, csak este engedték el. A kamera felvételeit nem lehetett visszanézni, mert az privát volt. Állítja, ha nyugat-európai lett volna, egyből visszanézik. Ráadásul aznap még Hollandiába is át kellett mennie csirke farhátért. Azonkívül főnöke azzal még azzal is bíztatta, hogy mire hazaér, az orosz maffiával megöleti a családját. Miközben annak örült, hogy nem hagyta Angliában a fogát.

– Jövőre leszek 70, de még százévesen is kamionsofőr akarok lenni – lelkendezik. – A párom úgy visel el, hogy keveset vagyok itthon. (nevet) Amíg bírom, csinálom!

 

További programok »

Itthon

A cél közös és egyértelmű: Tegyük szebbé a környezetünket!

A Körösvidék Alapítvány a Fidesz Békéscsabai Szervezetével közösen idén is csatlakozott a TeSzedd! elnevezésű országos kezdeményezéshez. Az akció hazánk legnagyobb önkéntes hulladékszedési mozgalma, amelyet idén 13. alkalommal hirdettek meg. Az egész országra kiterjedő kampány célja, hogy önkéntes megmozdulás részeként közösen varázsoljuk tisztábbá környezetünket.
2025. április 10. 16:46