Látszólagos parkolópályán a CsaBi

2021. július 13. 15:37 | Erdei-Kovács Zsolt

Egy több tízmilliós uniós pályázat keretében elektromos kerékpár-bérlési rendszer épül ki hamarosan Békéscsabán – adtuk közre még 2020 őszén. A tavaly októberben publikált cikkben érdekességekről, többek között félszáz elektromos kerékpár beszerzéséről és dokkoló-állomások kialakításáról esett szó. A CsaBi megvalósulását akkor 2021 második félévére tervezték. Aggodalomra nincs ok, a beszerzésnek 2022. decemberéig meg kell megtörténnie.

A CsaBi, vagyis Csaba Bike fantázianevű (erről szavazás döntött) városi szisztéma nem csupán kerékpárbérlésre ad majd lehetőséget, hanem a közösségi és az egyéni közlekedést is ötvözné. A tervek szerint elektromos-rásegítésű, vandál- és törésbiztos bringákat lehet bérbe venni. A közgyűlés már 2019 decemberében döntött, eszerint a vasútállomás és az autóbusz-pályaudvar mellett, a Lencsési-lakótelepen, az Andrássy úton, a városi sportcsarnok parkolójában, valamint a Madách utca és az Orosházi utca sarkán biztosan lesz kerékpártároló.

A 70-90 millió forintos összköltséggel, 60 százalékos támogatási intenzitással megvalósuló projekt látszólagosan parkolópályára került. Ezért is fordultunk hiteles információért a tervezet megvalósításáért felelős Békéscsabai Városfejlesztési Nonprofit Kft. munkatársához. Vass Csaba műszaki főmunkatárs részletezte: a 60 százalékos támogatást a magyar állam dotációja egészíti ki. Azt is elmondta, Békéscsaba mellett Egerben és Tatabányán valósul meg ilyen vagy ehhez hasonló tervezet, egyelőre mindhárom település ugyanabban a cipőben jár, tehát várni kényszerül. Az okok között a módosított műszaki tartalom, valamint a kibővített, kiegészített követelményrendszer is megemlíthető. A honi felügyeleti szerv, vagyis a koordinációért felelős szervezet a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft., míg az európai unió részéről a NEMO említhető.

Vass Csaba, a Békéscsabai Városfejlesztési Nonprofit Kft. munkatársa, a leginkább illetékes személy

 

– A módosított műszaki tartalom azt jelenti, hogy a tervezetet rugalmasabbá, életszerűbbé szeretnék tenni – ismertette Vass Csaba. Mint mondta, a célok között szerepel az is, hogy ne csupán ezen az öt helyszínen lehessen otthagyni a bicikliket, hanem több más állomás is rendelkezésre álljon. Mint azt a szakembertől megtudtuk, a változtatást eszközlő folyamat már tavaly ősszel elindult, azonban még korántsem ért véget, jó esetben idén ősszel zárulhat le. Egyébiránt pedig a folyamat a többlépcsős megvalósítási metódus második szakaszánál jár, a beszerzésnek 2022. december 31-ig szükséges megtörténnie. Ebben a tekintetben nem beszélhetünk késésről, különösen úgy, hogy a projekt megvalósításának legvégső határideje 2026. decemberére tehető.

Meghatározó jellemző, hogy a tervezet a turisták mellett elsősorban a békéscsabaiaknak szól. A vidék kerékpáros fővárosaként jellemzett település lakói olyan eszközöket használhatnak majd a mindennapokban, amelyek egyáltalán nem mindennaposak. Vass Csaba elmondása alapján annyi bizonyos, hogy igazi kétkerekű különlegességeket lehet majd hajtani. Az elektromotorral felszerelt rásegítős kerékpárok a több százezres kategóriából kerülnek ki, márkát és pontos típusról azonban egyelőre nincs pontosab információ.

– A célok között szerepel, hogy az is biciklire üljön, aki egyébként rendelkezik bringával, de a kuriózum okán úgy érezze, „ezt mindenképpen ki kell próbálnia” – összegezte a főmunkatárs.

 

Élhetőbb város a cél

– Több oknál fogva lenne szerencsés ez a fejlesztés. Egyrészt Gyula és Békéscsaba tekintetében aktuális a turizmus kérdésköre, ezen belül az, hogy hogyan lehet kiszolgálni a térségbe látogatókat. Meggyőződésem, hogy egy ilyen kerékpáros rendszer plusz szolgáltatásként jelenhet meg a turisztikai palettán, hiszen az ideérkező vendégek a kerékpárok igénybevételével jobban megismerhetik Békéscsabát és környékét. Másrészt a kétkerekűvel közlekedők aránya Békéscsabán magas; szinte nincs olyan csabai, akinek ne lenne biciklije – ezt Opauszki Zoltán környezetvédelmi és turisztikai ügyekért felelős tanácsnok mondta el a tavaly ősszel készített interjú során. Kiemelte: ugyanakkor fontos, hogy a helyiek számára is lehetőség nyíljon arra, hogy az új eszközöket kipróbálják, használják, adott esetben kevesebbszer üljenek autóba, vagyis környezetkímélő módon utazzanak, így élhetőbbé téve a várost.

További programok »

Itthon

Fidesz-KDNP: Jelentős hiteltámogatást kapnak a csabai kisvállalkozások

Megtartotta a csütörtöki közgyűlést értékelő sajtótájékoztatóját a Fidesz-KDNP frakció pénteken. Opauszki Zoltán tanácsnok és Paláncz György alpolgármester többek között beszélt a kisvállalati hiteltámogatásról, a tanyafejlesztési programról, illetve a dűlők és a Kórház utcai híd elnevezéséről is.
13:01
FEL