A nagy kérdés: milyen legyen a készülő bérkerékpár-rendszer Békéscsabán?

2020. október 23. 14:27 | Varga Diána

Elektromos kerékpár-bérlési rendszer épül ki hamarosan Békéscsabán egy európai uniós pályázatnak köszönhetően. Az még egyelőre kérdéses, hogy melyik típusú rendszert telepítik a városban, ahogyan annak neve sem végleges, de azt már tudjuk, hogy összesen 50 kerékpárt lehet majd  bérbe venni jövőre.

A LIFE integrált projektben az önkormányzatnak lehetősége nyílt rá, hogy a levegőminőség növelése érdekében javítsa az emissziós adatbázist, mérőállomásokat telepítsen, tudásközpontot és ökomenedzser hálózatot hozzon létre, oktatóanyagokat állítson össze, tudatosítsa a környezetvédelem fontosságát a csabaiakban, illetve közösségi kerékpáros rendszert fejlesszen. Utóbbihoz kapcsolódik az egyelőre BéBi - Békéscsaba Bike nevet viselő rendszer kiépítése.

A hálózat nem csupán kerékpárbérlésre adna lehetőséget, hanem ötvözi a közösségi és az egyéni közlekedést. A tervek szerint hagyományos bérkerékpár-rendszerrel ellentétben itt elektromos, vandál-biztos eszközöket lehet majd bérbe venni, amelyek integrált töltéssel, vezérléssel és védelemmel rendelkeznek majd.

A csabai képviselő-testület már többször tárgyalt a témáról, tavaly decemberben a dokkolóállomások helyszíneiről döntöttek. Lesz kerékpár-tároló a vasútállomás és az autóbuszpályaudvar mellett, a Lencsési-lakótelep egyik étterme előtt, az Andrássy út "U" alakú épülete előtt, a városi sportcsarnok parkolójában, valamint a Madách utca és az Orosházi utca sarkán.

 

Két rendszer, két opció

A szakemberek először egy hazai fejlesztésű, dokkolós megoldásban gondolkodtak, amely a budapesti MOL BuBi rendszerhez hasonlóan működhetne: a város különböző pontjain telepítenének egy-egy dokkolóállomást a kerékpárokkal, melyhez információ-szolgáltató és fizetésre alkalmas totemoszlop tartozik – tájékoztatott a behir.hu megkeresésére Vass Csaba, a beruházást koordináló Békéscsabai Városfejlesztési Kft. műszaki főmunkatársa, ökomenedzsere. Ebben az esetben akkor, amikor kikölcsönözzük a kerékpárt, vagy ugyanarra a pontra, vagy egy másik, hasonló állomásra kell visszavinni a kétkerekűt. Ezeken a helyeken hagyományos és bérbicikliket is lehet tárolni, ugyanakkor az elektromos bringákat itt lehet töltetni, karban tartani. A regisztráció és a kölcsönzés automatizált, vagyis, ha úgy döntünk, hogy használni kezdjük a bicikliket, nem kell ügyfélszolgálatot felkeresnünk, csupán a dokkolóállomáshoz kell elsétálni és igénybe venni a rendszert. A használat szempontjából állandó és alkalmi felhasználókat megkülönböztetése lenne célszerű: előbbi esetben az igénylők (előzetes szerződéskötéssel) egy érintőkártyát kapnának, ennek leolvasásával lehetne használni a kerékpárt, míg utóbbi esetben regisztrálni kellene egy weblapon, majd kölcsönző jegy megvásárlása után, egy előre meghatározott összegű kaució kifizetésével lehetne bringázni. A vezérlési rendszerhez központ tartozik, amely az üzemeltetés hátterét biztosítja.

 

Így néz ki a Bubi dokkoló egysége. Forrás: molbubi.hu

 

A másik opció alapjául egy ingyenes, okostelefonokra letölthető applikáció szolgál, ennek segítségével lehetne kibérelni a bicikliket – részletezte a projektmenedzser. A (szintén a fővárosban működő, Lime e-rollermegosztó hálózathoz hasonló) rendszer használatához az appon keresztül kell regisztrálni, majd a kerékpáron elhelyezett QR kódot kell leolvasni, utána pedig tekerhetünk is. Ebben az esetben nincsenek helyhez kötött dokkolóállomások és vissza sem kell vinni azokat a kiindulási helyre, hanem direkt, egy erre a célra kialakított parkoló zónába kell elhelyezni az eszközöket. Ezek a zónák biztosítják azt is, hogy szabálytalanul, balesetveszélyes helyre ne lehessen parkolni: addig ugyanis, míg nincsenek a megfelelő helyen, a rendszer automatikusan úgy észleli, hogy a kerékpár használatban van és a felhasználó számlájára terheli a díjat (éppen ezért drága mulatság, ha valaki belehajítja a biciklit az Élővíz-csatornába vagy épp az út közepén hagyja – a szerk.). Ebben az esetben minimális munkaerőre van szükség, mert az applikáción keresztül mind a kerékpár állapota, mind a töltöttségi szintje figyelemmel kísérhető – az akkumulátorok cseréje az ígéretek szerint gyors és egyszerű.

 

Ilyen a bárhol otthagyható Lime-roller. Fotó: technokrata.hu/Csudai Sándor

 

Vass Csaba kérdésünkre azt közölte, hogy a két rendszer vizsgálata jelenleg is zajlik, hiszen fontos szempont az üzemeltetés költsége és a fenntartási kötelezettség, a rendszer használhatósága és egyszerűsége.

 

Két keréken a környéken

A kerékpáros túrák egyre népszerűbbek a környéken – árulta el kérdésünkre Pap Attila, a Csabai Bihargók Turista Egyesület titkára. Mint mondta, rendszeresen szerveznek vezetett túrákat két keréken és gyalogosan a környéken, amelyekre egyre nagyobb az érdeklődés.

– Az elmúlt években látványosan fejlődik Békéscsaba kerékpárút-hálózata, amelyre a város országos összehasonlításban is büszke lehet. Úgy gondolom, hogy ez a fejlesztés örömteli, nagy előnyt és komoly fegyvertényt jelenthet a továbbiakban, ha turistákat szeretnénk a környékre csalogatni. Az elektromos hajtásrásegítéssel rendelkező kerékpárokat eddig még keveseknek volt lehetősége kipróbálni, így az újdonság varázsa sokak számára lehet vonzó. Jó ötletnek tartom, hogy gondolt erre a rendszerre a városvezetés. Remélem, hogy sokan kedvet kapnak majd arra, hogy kipróbálják ezt a lehetőséget – fogalmazott a titkár. Hozzátette: mivel az egyik kerékpár-pont a vasútállomásnál lesz, ezért az eszközök akár a munkába járást is segíthetik.  

Forrás: pixabay.com

 

 

Élhetőbb város a cél

Annak, hogy kiépül egy ilyen rendszer, több haszna is lehet – erről már Opauszki Zoltán környezetvédelmi és turisztikai ügyekért felelős tanácsnok beszélt.

– Több oknál fogva lenne szerencsés ez a fejlesztés. Egyrészt Gyula és Békéscsaba tekintetében aktuális a turizmus kérdésköre, ezen belül az, hogyan lehet kiszolgálni a térségbe látogatókat. Meggyőződésem, hogy egy ilyen kerékpáros rendszer plusz szolgáltatásként jelenhet meg a turisztikai palettán, hiszen az ide érkező vendégek a kerékpárok igénybevételével jobban megismerhetik Békéscsabát és környékét. Másrészt a kétkerekűvel közlekedők aránya Békéscsabán magas; szinte nincs olyan csabai, akinek ne lenne biciklije. Ugyanakkor fontos, hogy a helyiek számára is lehetőség nyíljon arra, hogy az új eszközöket kipróbálják, használják, adott esetben kevesebbszer üljenek autóba, vagyis környezetkímélő módon utazzanak, így élhetőbbé téve a várost – fogalmazott a környezetvédelmi tanácsnok.

A tanácsnok egy, a közösségi médiában közzétett bejegyzés nyomán azt is felvetette, hogy ki kellene kérni a békéscsabaiak véleményét a rendszer neve kapcsán, az eredetileg BéBi névre keresztelt fejlesztés elsőre ugyanis nem mindenki tetszését nyerte el. Arra vonatkozóan is megkérdezné a lakosságot, hogy a két rendszer közül melyiket tartaná ideálisabbnak, egyszerűbben használhatónak.

Ha minden a tervek szerint alakul, a beruházás jövő év második felére készülhet el.

FEL