Békéscsaba városvezetése öt helyen alakítana ki közösségi kerékpáros rendszert: a vasútállomás és az autóbuszpályaudvar mellett, a Lencsési-lakótelep egyik étterme előtt, az Andrássy út "U" alakú épülete előtt, a városi sportcsarnok parkolójában, valamint a Madách utca és az Orosházi utca sarkán. A terveket a november 28-ai közgyűlésen ismertették, ahol egy kisebb vita is kialakult annak működése és üzemeltetése kapcsán.
– Az, hogy lesz ötven darab biciklink és tizenöt tárolónk teljesen jó a helyszínekkel együtt. Azonban ezeket a bicikliket karban kell tartani. Ki fogja ezt üzemeltetni? – vettette fel Miklós Attila, az MSZP önkormányzati kélpviselője.
A DK önkormányzati képviselője arra hívta fel a figyelmet, hogy a pályázati ciklus lejárta után a kerékpáros rendszer üzemeltetése teljes egészében a városra hárul majd. Dancsó Tibor kiemelte: az eszközök szállítása is komoly költségekkel járhat.
– Hogy jön ide a nemrég Budapesten megbukott BuBi? Ha jól látom ugyanaz a sztori, mint Budapesten. A főváros ezt az Európai Uniós pályázatokból finanszírozta, s utána szép csöndben megbukott a dolog. Biztos kell ez nekünk? – tette fel a kérdést a Demokratikus Koalíció önkormányzati képviselője.
A tervek szerint Jaminában is létesülne egy közösségi kerékpártároló, méghozzá a Madách utca és Orosházi utca sarkán.
– Az itt élők könnyebben el tudnának jutni az úticéljukhoz, és nem kéne igénybe venni tömegközlekedési eszközöket vagy autót. Ha a Madách utca és Orosházi utca sarkán lenne egy ilyen kerékpártároló, akkor akárhova be lehetne menni a városba, a vasútállomásra és egyéb helyekre – jegyezte meg kérdésünkre Szabó Imre, az egyik helyi lakos.
A beruházásról a környezetvédelmi és turisztikai tárgykörért felelős tanácsnok elmondta: a kerékpáros rendszert a békéscsabaiak mellett a városba érkező turisták is igénybe vehetik. Opauszki Zoltán hozzátette: a közgyűlésen ugyan felmerültek kérdések és aggályok, de tanulni lehet más települések hibáiból és azokat ki lehet küszöbölni.
– Békéscsaba az elmúlt években rengeteget fektetett a kerékpárút-hálózatának fejlesztésébe, szemmel láthatóan nagyon sok kerékpáros használja a kerékpárját, és egyre biztonságosabban tudják ezt megtenni. Azt gondoljuk, hogy ez egy üzenet is: hasonlóan a nagyvárosokhoz mára a magyarországi középvárosok sorában is megjelentek hasonló rendszerek. Ha egy ilyen lehetőség nyílik, akkor érdemes ebben lépéseket tenni – fogalmazott a tanácsnok.
A projekt célja, hogy javuljon Békéscsaba levegőminősége és felhívják a figyelmet a környezetvédelem fontosságára. Opauszki Zoltán hozzátette, hogy a rendszer azoknak is kiváló lehetőséget nyújt, akik gépjárművel mennek munkába, de a napközbeni ügyintézéseik helyszíneit autó nélkül közelítenék meg.