Városgazdálkodásról, soron kívül

2017. október 10. 15:09 | Varga Diána

Alig két héttel a szeptemberi közgyűlés után – amelyen a képviselők többsége megszavazta a már korábban is nagy port kavaró városgazdálkodási cég létrehozását – ismét az a kérdés: legyen-e vállalat vagy sem?

A mostani ülést azért hívta össze Békéscsaba polgármestere, mert elhamarkodott és rossz döntésnek véli a grémium kapcsolódó döntését, ezért kezdeményezte, hogy tárgyalják újra a városgazdálkodási társaság megalapításáról és a feladatok átszervezéséről szóló napirendi pontokat. A szeptemberi ülésről készült részletes összefoglalónkat ide kattintva olvashatják el (a városgazdálkodási cégről szóló vitát pedig a Heves vita a Békéscsabai Városgazdálkodási Kft-ről alcímen találják meg).

Az ülés határozatképes, a 17-ből 10 képviselő jelent meg a városháza dísztermében. A városgazdálkodási cég vezetőjéről és a felügyelő bizottság tagjairól szóló döntést az október 26-i közgyűlésre halasztották.

 

 

 

A városüzemeltetési feladatok ellátásával kapcsolatos döntésekről már hosszabb vita alakult ki.

Dr. Ferenczi Attila (Fidesz-KDNP) arra hívta fel a figyelmet, hogy a munkacsoport előterjesztéséről van szó, nem az övéről vagy a frakcióéról. Ugyanakkor kifejtette: hét pontból álló módosító javaslatot tett az eredeti előterjesztéshez képest. A pénzügyi gazdasági bizottság által felkért munkacsoport vizsgálha majd azt, hogy milyen módon lehet szétválasztani a hivatalban megmaradó és a cégbe szervezett feladatokat, emellett a Békéscsaba Vagyonkezelő Zrt. szakembereivel, valamint külső szakértők bevonásával üzleti terv készül majd – fejtette ki a tanácsnok.

Szarvas Péter (független) szerint ez a javaslat azt sugallja, hogy érdemes akár többször is átgondolni a helyzetet, kitalálhatják azt a megoldást, amely előnyös lehet a város költségvetésére nézve, megtarthatja a hivatali egységet, ezért reméli, efelé halad majd az egyeztetés. Hozzátette: helyesen döntött, hogy adott még egy kis időt a határozat átgondolásra.

Hanó Miklós (Fidesz-KDNP) az előző ülésre emlékezteve azt mondta: a város költségvetése egyre inkább szorul, ezért azon kell dolgozni, hogy az önkormányzatnál tartsák a pénzeket. Mint mondta, azért nem készült üzleti terv, mert még nincs meg maga a cég, a feladatok is csak akkor lesznek átadva, mikor már lejárnak a szerződések. Az alpolgármester szerint a városüzemeltetési feladatokat ellátó helyi vállalkozóknak csak a fele dolgozik direktben, a hiszen sokan alvállalkozókkal dolgoztat. Arra is kitért, hogy az új vállalattal éves szinten 60-100 millió forintot lehetne megtakarítani, ráadásul jelenleg a lakossági igényekre csak lassan tudnak reagálni, sokszor 1-1,5 év alatt tudnak megoldani egy-egy problémát.

Olyan döntésnek kell születnie, amely jótékony a város költségvetésére – emlékeztetett Szarvas Péter (független). A polgármester szerint számszaki, előzetes üzleti tervnek látszódnia kell az októberi közgyűlésre, hogy jó döntést tudjanak hozni. Hozzátette: ha olyan tevékenységről van szó, amely speciális szakértelmet vagy nagy beruházási összeget kell fordítani rá, akkor azt nem kell a hivatali struktúrából kiszervezni. de hogy mi lesz a jó lépés, azt majd a munkacsoport megvizsgálja.

Érdemes megvizsgálni a kérdést – értett egyet a városvezetővel Nagy Ferenc (független), aki azt közölte: 21 cég dolgozik a városgazdálkodási feladatokon, ebből 15 békéscsabai, 2 budapesti, de van fióktelepük, vagyis helyi adót fizetnek. További 4 szegedi, a másik 3 pedig Békés megyei vállalkozás. Hozzátette: 176 millió forintot nem Békés megyei cégeknek fizet a város, vagyis az összköltségek egyharmadát kapják. Véleménye szerint ettől függetlenül ésszerű lehet átgondolni azt, hol spórolhat a város.

Takács Péter (LMP) szerint az előző közgyűlés óta nem került napvilágra új információ a társaság megalapításával kapcsolatban. A képviselő kifejtette: azért szavazott korábban igennel, mert egy szakmailag megalapozott munkacsoport készítette elő az anyagot.

Szarvas Péter (független) azonban lényeges változást látott az eddigiekhez képest.

Kaposi László (DK) is úgy látta, hogy konszenzus alakulhat ki az ügyben. Amennyiben be lehet bizonyítani, hogy így pénzt takaríthat meg a város, és teljes rálátással tudják felügyelni a cég működését, akkor működőképes lehet az új vállalat.

Takács Péter (LMP) javasolta a polgármesternek, hogy vezetői értekezleten is tárgyaljanak a kérdéskörről, hiszen a fél munkacsoport ott ül, ne csak a sajtón keresztül nyilvánítson véleményt.

Kaposi László (DK) szerint a cég létrehozása visszalépést jelent a város számára.

Herczeg Tamás (Fidesz-KDNP) azt kérte, hogy a munkacsoport vizsgálja meg, az ország más hasonló méretű városaiban hogyan zajlik ez a feladatellátás? Úgy tudja, bármilyen politikai színezetű a városvezetés, hasonló vállalat látja el a városgazdálkodási feladatokat. Véleménye szerint ez nem kiszervezés, hanem olyan átszervezés, amely közelebb hozza a feladatellátást a polgármesteri hivatalhoz.

A korábbi közgyűlésre emlékeztetve a polgármester azokra a feladatokra világított rá, amelyeket az új vállalatba szerveznének. Mint mondta, ezek a feladatok jó helyen vannak itt.

Rövidebb nyelvtani értelmezés és fejtegetés után Herczeg Tamás (Fidesz-KDNP) egyetértett azzal, hogy át kell gondolni a feladatok ki vagy átszervezését. Rávilágított arra is, hogy az új cég munkahelyeket teremt.

A módosító javaslatot, miszerint az október 26-i soros ülésen döntenek majd a feladatok ki- vagy átszervezéséről, illetve készüljön el addig az üzleti terv, egyhangúlag elfogadta a testület.

További programok »

Itthon

Jónak lenni jó!

Az elmúlt tizenkét évben 360 család kapott segítséget a törökbálinti Tábitha Gyermekhospice Ház különböző szolgáltatásainak köszönhetően, és jelenleg is több mint húsz család vár arra, hogy bekerülhessen az intézménybe - mondta el Szilágyi Béla, a Baptista Szeretetszolgálat elnöke a Duna televízión zajló egész napos műsorfolyamban vasárnap reggel – írja az MTI.
13:22
FEL