– Hogyan kezdődött a helyi nyomdászat és a cég története?
– 140 évvel ezelőtt Gyomán indította el a Kner család a nyomdaipari tevékenységét. Kezdetben könyvgyártással foglalkoztak, és különféle, a császári udvar számára előállított nyomtatványokat gyártottak. Tevékenységük az idők során sokat változott, de ma is működnek és könyvgyártással foglalkoznak. Békéscsabán a nyomdászatot a Tevan család indította el a kilencszázas évek elején. A hatvanas években, amikor összevonták a békéscsabai nyomdaipari cégeket, a nyomdász társadalomnak sikerült elérnie, hogy ne az akkor aktuális történelmi személyiségek alapján nevezzék el a csabai nyomdát, hanem legyen a neve Kner Nyomda. A nyomdászokra jellemző, hogy ragaszkodnak a gyökereikhez, a mi gyökereink pedig két oldalról ágaznak, és a gyomai gyökerek eredeztethetőek 140 évvel ezelőttről.
– Mi az, ami a cég életében most előtérbe kerül, akár a jubileumhoz kötődően?
– Ha visszatekintünk az alapítás óta eltelt időre, volt közben két világháború, gazdasági világválság vagy éppen fellendülés, voltak különböző politikai rendszerek, történelmi események, amelyeket túlélt ez az iparág, és amelyekből mindig megerősödve került ki. A nyomda régi egységei továbbra is üzemelnek, a Kner forrásából mondhatni több nyomdaipari üzem fakadt. Békéscsabán talán alig van olyan család, amely valamilyen módon ne kötődött volna a Knerhez, jó érzés, hogy ez a stabilitás megmaradt. Az elmúlt években, a fellendülés időszakában a csomagolóanyag-gyártás, a nyomda, mint sikeres iparág, az egész gazdasággal együtt fejlődött, működött. Azonban fontos, hogy a recessziók – egyet már cégvezetőként is végigéltem – számunkra nem jelentettek akkora sokkot, mint más, konjunktúrafüggő iparágakban. Nyilván most is van látható hatása, például a mindennapi fogyasztási cikkek kereslet-csökkenése tekintetében, ez nálunk maximum abban mutatkozik meg, hogy hétvégén nem kell annyit dolgozniuk a kollégáinknak. Úgy gondolom, a csomagolóanyag-gyártást és a nyomdaipart a jelenlegi helyzet sem fogja tragikusan érinteni, de ehhez természetesen oda kell figyelni a működésünkre, oda kell figyelni arra, hogy megtartsuk a piacainkat, és ugyanolyan hatékonyan, jó minőségben szolgáljuk ki a megrendelőinket, mint eddig. Ennek a garanciája a kiváló szakembergárdánk.
– A Marzek-Kner jelenleg mely területeken van jelen?
– Csomagolóanyagokat gyártunk, a nagy nyomdaipari cégek közül jelenleg mi vagyunk azok, akik a legszínesebb portfólióval rendelkeznek. Gyártunk hagyományos dobozokat a gyógyszeripar, édesipar számára, címkéket a vegyipar számára, de étolajakhoz is. Készítünk szintén a gyógyszeripar számára betegtájékoztatókat, de gyártunk flexibilis csomagolóanyagokat is (müzlis, tésztás zacskó stb.). Nagyon sok helyen megvetettük a lábunkat, ezért ki tudjuk egyensúlyozni az éven belüli vagy akár több éven át tartó mozgásokat. Például nyáron leállnak a gyógyszergyárak néhány hétre, de van egy nagy sörcímke-portfóliónk, ami akkor fut fel, és még számos hasonló példát sorolhatnék. Mindig van mit tennünk, van hová szállítanunk.
– A koronavírus-járványt mennyire érezte meg a cég?
– Nehéz volt a portfólió bővítése, hiszen a beszállítói láncok nagyon becsontosodtak. A megrendelők onnan szerezték be a csomagolóanyagokat, ahonnan korábban, kockázatosnak érezték, hogy váltsanak. Azok a közgazdasági alapvetések, amelyek a napi működésünket korábban meghatározták, az elmúlt két évben a fejük tetejére álltak. Az alapanyag-beszerzési lehetőségeink csökkentek, miközben nagyobb felelősséget kellett vállalnunk a megrendelőink irányába, hiszen mindenkinek fontos volt az ellátás biztonsága. Az elmúlt időszakban az volt a fő feladatunk, hogy stabilan tartsuk a megrendelőink körét, és ahol lehet, bővítsük. A flexibilis termékek tekintetében az új gyárunk nagyon szép fejlődésen ment keresztül, de be kell vallani, hogy a három évvel ezelőtt tervezettekhez képest csúszásban vagyunk.
– Jelenleg magas az infláció mértéke, jelentősen megemelkedtek az energiaköltségek. Hogyan reagál erre a helyzetre a nyomda?
– A cég fennmaradása nagymértékben függ attól, hogy milyen áron szerezzük be az energiahordozókat. Nagyon büszke vagyok a menedzsmentünkre, arra, hogy komolyan tudunk előre gondolkodni akár olyan helyzetekben is, amikor mások még nem lépnek. Tavaly is ez történt. Egy olyan csúcs esetén, ami ma már nagyon alacsony árszintet jelent, sikerült egy hosszú távú energiaszerződést kötnünk, ami biztosítja a cég stabil működését. Szintén fontos kérdés a kollégáink rezsiköltségeinek a növekedése, amellyel kapcsolatban azt a döntést hoztuk, hogy segítünk. Az év végéig, négy részletben elosztva, százezer forinttal támogatjuk őket a megnövekedett rezsi kifizetésében. Januártól a béreket is korrigálni kell, úgy gondolom, ez az összeg, amit most odaadtunk megjelenhet beépített bérként is. Elindultak a bértárgyalások 15 plusz-mínusz 5 százalékos emelésről, amit reálisnak tartok. Hozzá kell tenni, hogy mindemellett a mai inflációs környezetben az áraink is emelkednek.
Emellett közösségként is jól vizsgáztunk. Megkérdeztük munkatársainkat, hogy a közös év végi ünneplést, vagyis a karácsonyit választanák, vagy ennek keretéből inkább egy rezsitámogatási megoldással segítsük a kevésbé jó anyagi helyzetben lévő kollégáinkat abban az esetben, ha ők kézhez kapják kiemelkedő összegű résziszámláikat? A válasz egyértelműen az utóbbi mellett szólt.
– Hogyan látja a cég jövőjét?
– A konkurenseink számát tekintve nagyon nagy piacon dolgozunk. Mennünk kell a piaci irányokkal, ha felfelé megyünk, mi szeretnénk az első kocsiban ülni, ha elindul lefelé a piac, akkor át szeretnénk ülni az utolsó kocsiba azok közé, akiket utoljára érint ez a változás. Hiszünk abban, hogy ez a technológia, tudás, piacismeret, a Marzek csoport piaci beágyazottsága az európai színtéren a következő 140 évre is ad munkát nekünk és az utánunk jövőknek. Hogy a csomagolóanyagnak évek, évtizedek múlva milyen szerep jut, milyen anyagokból készül majd és hogyan, az már egy másik kérdés. Tudjuk, hogy erre szükség van, szükség lesz, és ez visz bennünket előre. Ha egy negyedévünk nagyon jól vagy rosszul sikerül, nem csapunk nagy ünneplést és nem búslakodunk, inkább azt nézzük, hogy hosszú távon ezek a folyamatok merre tartanak. A jelenlegi helyzetre természetesen reagálnunk kell, de ahogy a Marzek csoport tulajdonosai szokták mondani, mi nem negyedévekben, hanem generációkban gondolkodunk.