– Gulyás Gergely miniszter október 28-án jelentette be, hogy a járvány miatt néhány területen szigorítanak a szabályokon.
– A közösségi közlekedési eszközökön kötelező a maszkviselés, a kórházakban pedig látogatási tilalom lépett érvénybe, hogy az ott gyógyulók ne legyenek kitéve a járvány veszélyének. A szociális intézmények vezetői maguk vehetik fontolóra, szükséges-e a látogatási korlátozás. Továbbá mostantól a munkáltatók eldönthetik, hogy kötelezővé teszik-e a védőoltást a foglalkoztatottaik számára. Talán ez utóbbi váltotta ki a legtöbb reakciót, de nyilván ahol élnek ezzel a lehetőséggel, az azért van, hogy a többi munkatárs és az ügyfelek egészségét védjék. Sorra hoznak egyébként hasonló intézkedéseket Európa és a világ más országaiban is.
– Ön szerint kell-e további szigorításokra számítani, és mire érdemes most még jobban odafigyelni?
– Magyarország Kormányának továbbra sincs szándékában olyan szigorú korlátozásokat bevezetni, mint a koronavírus-járvány előző hullámaiban, viszont a romló adatokat nem lehet nem figyelembe venni. Szomorú, hogy még mostanában is szinte naponta kapok olyan e-maileket, hogy kamu az egész koronavírus-járvány és hogy egy világméretű összeesküvés részesei vagyunk. Pedig a járvány itt van, sajnos rengetegen szenvednek tőle és sokan veszítették el a hozzátartozóikat. Ma már védelmet nyújt az oltás, a szakemberek szerint a járvány azokat sújthatja a leginkább, akik nem élnek ezzel. Magyarországon még nem éri el a beoltottak száma a 6 millió főt. Ez a szám csak nagyon lassú ütemben növekszik – messze nem tartunk tehát ott, hogy kialakuljon a „nyájimmunitás”. Viszont az örvendetes, hogy egyre nagyobb azok száma, akik a harmadik oltást is felveszik, hogy megóvják magukat a betegség súlyos szövődményeitől. Természetesen mi magunk is sokat tehetünk az egészségünk védelmében, tartsuk be a higiéniai szabályokat, és ha zárt térben tartózkodunk, ha olyan helyre megyünk, ahol sokan vannak, viselhetünk maszkot akkor is, ha az nem kötelező.
– Hírek érkeztek arról, hogy jelentős összeget, több mint 30 milliárd forintot fordítana a kormány a csabai repülőtér fejlesztésére. Mit lehet erről tudni?
– Békéscsaba régóta tervezi a repülőtér fejlesztését. Most egy komplex reptérfejlesztési koncepció van a kormány asztalán, ugyanis az épülő gyulai Airbus-gyár és a további tervezett Közép-Békési projektek optimális működéséhez szükség lehet modern légikikötőre. A tervek szerint a repülőtéren egy 2500 méter hosszúságú új, leszálló- és felszállópálya létesül a legmodernebb biztonsági berendezésekkel. A reptér így áruszállításra, üzleti utakra, illetve sportrepülés céljára is hasznosítható lesz majd. Egy mindezt magában foglaló légi-ipari klaszter tervei vannak a kormányzat előtt – a szakemberek egyelőre az előzetes megvalósíthatósági terveken dolgoznak. Környezeti hatástanulmány készítése és a lakossággal való egyeztetés is kötelező az első „kapavágás” előtt, amitől azért még elég messze vagyunk. Jó lenne, ha a repülőtér környékén lenne a vállalkozók által fejleszthető terület, amelyhez kapcsolódna a közlekedési infrastruktúra javítása is. Ha mindez megvalósul, lényegesen vonzóbbá válhat Békéscsaba a nagybefektetők számára is. A komplex fejlesztésbe nyilván beletartozik, hogy az M44-es és az M5-ös összekapcsolódjék, valamint hogy a Budapest és Lőkösháza közötti 120-as vasútvonal teljes modernizációja megtörténjék.