Döntöttek a CsaBi-ról: 5 helyett 3 kerékpárdokkolót építenek Békéscsabán

2022. február 24. 16:22 | Varga Diána

A csabai közösségi kerékpárrendszerről döntöttek csütörtökön a békéscsabai képviselők.

Az önkormányzat a Békéscsabai Városfejlesztési Kft.-vel még 2017-ben pályázott a LIFE integrált programban, melynek célja a levegőminőségjavítás nyolc hazai régióban. A projektben 10 hazai önkormányzat, az Országos Meteorológiai Szolgálat, a Mindennapi Kultúráért Egyesület és a belga VITO szervezet vesz részt. A program egyik eleme a jelenleg CsaBi (CsabaiBike) közösségi kerékpáros hálózat kiépítése (erről itt írtunk korábban). Két éve a közgyűlés arról döntött, hogy a rendszert a vasútállomás mellett, a Lencsési lakótelepen a Pietro étterem előtti területen, Jaminában, a Madách utcai iskola környékén, a Csaba Centernél, valamint a sportcsarnok parkolójában építenék ki és hasonlóan működne, mint Budapesten vagy Szegeden a BuBi.

A közösségi kerékpáros rendszerrel a szakemberek azt szeretnék elérni, hogy minél többen használják a kétkerekűeket a városban, így csökkentve az autók károsanyag-kibocsájtást, hatékony, környezetbarát alternatívát biztosítva a lakosság és az ide látogatók számára. A városfejlesztési kft. szakemberei Debrecenben, Esztergomban és a Neuzer kerékpárgyártónál is jártak egyeztetésen, a két előbbi településen már működik hasonló rendszer, míg utóbbi cég a program szakmai partnere. Több más találkozó eredményeként két verzióról született tervezet.

Az egyik szerint egy úgynevezett hibrid rendszer épülne: a helyszínek változatlanok lennének, de dokkoló állomások nem épülnének, hanem a helyszíneken digitális totemoszlopok tájékoztatnának az elektromos kerékpárok bérlési lehetőségeiről, paramétereiről, ehhez vandálbiztos, erős, időjárásálló kerékpárokat szereznének be és parkolózónákat jelölnek ki. A rendszer alapja egy okostelefonra telepíthető applikáció, ezen keresztül zajlana az bérlés, beazonosíthatók lennének a kerékpárok helyei, az akkumulátorok töltöttsége és még a csabai nevezetességek elérhetőségei is megjelennének.

A másik opció szerint helyhez rögzített dokkolóállomásokat építenének, amelyekhez kerékpárok tartoznak, ebben az esetben a kétkerekűt csak innen lehet kikölcsönözni és valamely dokkolóállomásra kell visszavinni. A hagyományos vagy elektromos bringák ebben az esetben is időjárás és vandálállóak lennének, ugyanakkor ebben az esetben meg kell változtatni a helyszíneket: a Madách utcai iskola és a sportcsarnok parkolója helyett a dokkolók a belvároshoz közelebb kerülnének.

Ami biztos, hogy mindkét esetben elektromos rásegítésű kerékpárokat szereznek be, a rendszert pedig a projekt lezárulta után öt évig kell működtetni. 

A csütörtöki közgyűlésen Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) megjegyezte: a dokkoló állomások működtetéséhez áram is kell, kérdés, hogy mekkora műszaki beavatkozásra lesz szükség. Sódar Anita, a Békéscsabai Városfejlesztési Kft. ügyvezetője arról tájékoztatott, hogy a tervdokumentációkat elkészítették, valóban elektromos hálózatot kell létrehozni, de a helyreállítási költséget is beleveszik a vállalkozói szerződésbe.A polgármester arra emlékeztetett, hogy nemrég teljesen ellopták a bányatavaknál épített kiláító fapadjait, ezért véleménye szerint olyan helyre érdemes dokkolót telepíteni, ami be van kamerázva, és annak is hangot adott, hogy 5 helyett 3 dokkoló kiépítését támogatja, hogy kisebb léptékben fogjanak hozzá a rendszer kiépítéséhez.

 

 

Csányi Illés (Hajrá Békéscsaba) arról érdeklődött, hogy a kerékpárokat mennyiért lehet bérelni és a városnak milyen költsége lesz a kerékpárokon? 

Paláncz György (Fidesz-KDNP) szerint fontos lenne, ha a dokkolók olyan helyeknél lennének, ahol történik is valami, például a sportcsarnoknál, a CsabaParknál. 

Dancsó Tibor (DK) azt kérdezte, hogy ilyen rendszert működtető várossal felvették-e a kapcsolatot, mivel sok az olyan sajtóhír, amely szerint nem hatékony, rentábilis a közösségi kerékpáros hálózat, példaként hozta Nagykanizsát. Kérdésesnek látja a rendszer létrehozásának létjogosultságát, nem lát olyan üzleti tervet, amely részletezné, hány karbantartó, berendezés szükséges a működtetéshez. 

Miklós Attila (Szövetség Békéscsabáért) szerint akkor, ha turisták használják a kerékpárokat az állomástól a múzeumig, az nemes cél, de ha azt szeretnénk, hogy belvárosban használja bárki, akkor nem dokkoló állomásokat kell alkalmazni, hanem bárhol lerakható kerékpárok kellenek, amellett, hogy mindez ne rombolja a városképet, ne zavarja az itt élőket.

Sódar Anita arról tájékoztatott, hogy a LIFE integrált programot 2017-ben készítették elő, többször tárgyalt róla a közgyűlés, több önkormányzat, szervezet van a projektben. 5 éve készült el a szakmai program, ám mint hangsúlyozta, nem a város szerette volna a kerékpáros rendszert, ahelyett nagyszabású fásítási programban gondolkodtak több hektáron kül- és belterületen egyaránt, valamint fenntartásra, üzemeltetésre is kértek volna forrást, ez az ötlet elutasításra került. Az unió a bérkerékpárrendszert ajánlotta, majd a kialakított tervet elfogadta a brüsszeli hatóság. Az ügyvezető jó, egyedi lehetőségnek, nóvumnak nevezte ezt az elképzelést, Debrecenben, Esztergomban jártak a csabai szakemberek tanulmányúton. Ott arról kaptak tájékoztatást, hogy ilyen rendszert nem lehet rentábilisan működtetni, de ki lehet dolgozni olyan üzleti tervet, amely nem jelent plusz költséget a városnak. Azt szeretnék elérni, hogy az 5 éves fenntartási időszak alatt finanszíroztatni lehessen az üzemeltetést, a Herman Ottó Intézet ettől nem zárkózott el. A javítási és üzemeltetési költségek 2 millió forint körüliek lehetnek, előzetesen pedig további 2 millió forint bevétellel számolnak, de pontos adatok csak 2023-ban lesznek. A kerékpárokat reklámfelületként is lehet használni, így arra számítanak, hogy veszteségmentesen üzemeltethetik a rendszert. 

Horváth László (Fidesz-KDNP) szerint később, ha az igény van rá, akkor az applikációs rendszerrel lehetne házasítani a dokkolós és az applikációs rendszerrel.

 

 

Miklós Attila (Szövetség Békéscsabáért) az applikációs rendszer mellett érvelt, mivel szerinte az nem a kerékpár kiváltására szolgál, hanem a belvárosi közlekedés egyszerűsítését segíti.

Dancsó Tibor (DK) szerint érdemes arra gondolni, hogy a dokkoló állomások közel helyezkedjenek el egymáshoz, ezért a belváros három pontjában javasolta elhelyezni azokat. 

Sódar Anita a műszaki szakértők véleményéből kiindulva úgy válaszolt: az applikáció “agya” a kerékpárban van, oda van integrálva minden információ, így nem tudja, hogyan lehetne megoldani az app és a dokkolás “házasítását”.

A grémium a városfejlesztési bizottság által támogatott B/1-es előterjesztést 7 igen, 1 nem, 6 tartózkodás mellett nem szavazta meg, míg Szarvas Péter polgármester módosító javaslatát, amely szerint 5 helyett csak 3 dokkolót telepítenek a belvárosban, Jaminában, illetve a Lencsési Lakótelepen, 10 igen, 1 nem és 3 tartózkodás mellett elfogadták.

További programok »

FEL