Döntöttek a CsaBi-ról: 5 helyett 3 kerékpárdokkolót építenek Békéscsabán

2022. február 24. 16:22 | Varga Diána

A csabai közösségi kerékpárrendszerről döntöttek csütörtökön a békéscsabai képviselők.

Az önkormányzat a Békéscsabai Városfejlesztési Kft.-vel még 2017-ben pályázott a LIFE integrált programban, melynek célja a levegőminőségjavítás nyolc hazai régióban. A projektben 10 hazai önkormányzat, az Országos Meteorológiai Szolgálat, a Mindennapi Kultúráért Egyesület és a belga VITO szervezet vesz részt. A program egyik eleme a jelenleg CsaBi (CsabaiBike) közösségi kerékpáros hálózat kiépítése (erről itt írtunk korábban). Két éve a közgyűlés arról döntött, hogy a rendszert a vasútállomás mellett, a Lencsési lakótelepen a Pietro étterem előtti területen, Jaminában, a Madách utcai iskola környékén, a Csaba Centernél, valamint a sportcsarnok parkolójában építenék ki és hasonlóan működne, mint Budapesten vagy Szegeden a BuBi.

A közösségi kerékpáros rendszerrel a szakemberek azt szeretnék elérni, hogy minél többen használják a kétkerekűeket a városban, így csökkentve az autók károsanyag-kibocsájtást, hatékony, környezetbarát alternatívát biztosítva a lakosság és az ide látogatók számára. A városfejlesztési kft. szakemberei Debrecenben, Esztergomban és a Neuzer kerékpárgyártónál is jártak egyeztetésen, a két előbbi településen már működik hasonló rendszer, míg utóbbi cég a program szakmai partnere. Több más találkozó eredményeként két verzióról született tervezet.

Az egyik szerint egy úgynevezett hibrid rendszer épülne: a helyszínek változatlanok lennének, de dokkoló állomások nem épülnének, hanem a helyszíneken digitális totemoszlopok tájékoztatnának az elektromos kerékpárok bérlési lehetőségeiről, paramétereiről, ehhez vandálbiztos, erős, időjárásálló kerékpárokat szereznének be és parkolózónákat jelölnek ki. A rendszer alapja egy okostelefonra telepíthető applikáció, ezen keresztül zajlana az bérlés, beazonosíthatók lennének a kerékpárok helyei, az akkumulátorok töltöttsége és még a csabai nevezetességek elérhetőségei is megjelennének.

A másik opció szerint helyhez rögzített dokkolóállomásokat építenének, amelyekhez kerékpárok tartoznak, ebben az esetben a kétkerekűt csak innen lehet kikölcsönözni és valamely dokkolóállomásra kell visszavinni. A hagyományos vagy elektromos bringák ebben az esetben is időjárás és vandálállóak lennének, ugyanakkor ebben az esetben meg kell változtatni a helyszíneket: a Madách utcai iskola és a sportcsarnok parkolója helyett a dokkolók a belvároshoz közelebb kerülnének.

Ami biztos, hogy mindkét esetben elektromos rásegítésű kerékpárokat szereznek be, a rendszert pedig a projekt lezárulta után öt évig kell működtetni. 

A csütörtöki közgyűlésen Szarvas Péter (Hajrá Békéscsaba) megjegyezte: a dokkoló állomások működtetéséhez áram is kell, kérdés, hogy mekkora műszaki beavatkozásra lesz szükség. Sódar Anita, a Békéscsabai Városfejlesztési Kft. ügyvezetője arról tájékoztatott, hogy a tervdokumentációkat elkészítették, valóban elektromos hálózatot kell létrehozni, de a helyreállítási költséget is beleveszik a vállalkozói szerződésbe.A polgármester arra emlékeztetett, hogy nemrég teljesen ellopták a bányatavaknál épített kiláító fapadjait, ezért véleménye szerint olyan helyre érdemes dokkolót telepíteni, ami be van kamerázva, és annak is hangot adott, hogy 5 helyett 3 dokkoló kiépítését támogatja, hogy kisebb léptékben fogjanak hozzá a rendszer kiépítéséhez.

 

 

Csányi Illés (Hajrá Békéscsaba) arról érdeklődött, hogy a kerékpárokat mennyiért lehet bérelni és a városnak milyen költsége lesz a kerékpárokon? 

Paláncz György (Fidesz-KDNP) szerint fontos lenne, ha a dokkolók olyan helyeknél lennének, ahol történik is valami, például a sportcsarnoknál, a CsabaParknál. 

Dancsó Tibor (DK) azt kérdezte, hogy ilyen rendszert működtető várossal felvették-e a kapcsolatot, mivel sok az olyan sajtóhír, amely szerint nem hatékony, rentábilis a közösségi kerékpáros hálózat, példaként hozta Nagykanizsát. Kérdésesnek látja a rendszer létrehozásának létjogosultságát, nem lát olyan üzleti tervet, amely részletezné, hány karbantartó, berendezés szükséges a működtetéshez. 

Miklós Attila (Szövetség Békéscsabáért) szerint akkor, ha turisták használják a kerékpárokat az állomástól a múzeumig, az nemes cél, de ha azt szeretnénk, hogy belvárosban használja bárki, akkor nem dokkoló állomásokat kell alkalmazni, hanem bárhol lerakható kerékpárok kellenek, amellett, hogy mindez ne rombolja a városképet, ne zavarja az itt élőket.

Sódar Anita arról tájékoztatott, hogy a LIFE integrált programot 2017-ben készítették elő, többször tárgyalt róla a közgyűlés, több önkormányzat, szervezet van a projektben. 5 éve készült el a szakmai program, ám mint hangsúlyozta, nem a város szerette volna a kerékpáros rendszert, ahelyett nagyszabású fásítási programban gondolkodtak több hektáron kül- és belterületen egyaránt, valamint fenntartásra, üzemeltetésre is kértek volna forrást, ez az ötlet elutasításra került. Az unió a bérkerékpárrendszert ajánlotta, majd a kialakított tervet elfogadta a brüsszeli hatóság. Az ügyvezető jó, egyedi lehetőségnek, nóvumnak nevezte ezt az elképzelést, Debrecenben, Esztergomban jártak a csabai szakemberek tanulmányúton. Ott arról kaptak tájékoztatást, hogy ilyen rendszert nem lehet rentábilisan működtetni, de ki lehet dolgozni olyan üzleti tervet, amely nem jelent plusz költséget a városnak. Azt szeretnék elérni, hogy az 5 éves fenntartási időszak alatt finanszíroztatni lehessen az üzemeltetést, a Herman Ottó Intézet ettől nem zárkózott el. A javítási és üzemeltetési költségek 2 millió forint körüliek lehetnek, előzetesen pedig további 2 millió forint bevétellel számolnak, de pontos adatok csak 2023-ban lesznek. A kerékpárokat reklámfelületként is lehet használni, így arra számítanak, hogy veszteségmentesen üzemeltethetik a rendszert. 

Horváth László (Fidesz-KDNP) szerint később, ha az igény van rá, akkor az applikációs rendszerrel lehetne házasítani a dokkolós és az applikációs rendszerrel.

 

 

Miklós Attila (Szövetség Békéscsabáért) az applikációs rendszer mellett érvelt, mivel szerinte az nem a kerékpár kiváltására szolgál, hanem a belvárosi közlekedés egyszerűsítését segíti.

Dancsó Tibor (DK) szerint érdemes arra gondolni, hogy a dokkoló állomások közel helyezkedjenek el egymáshoz, ezért a belváros három pontjában javasolta elhelyezni azokat. 

Sódar Anita a műszaki szakértők véleményéből kiindulva úgy válaszolt: az applikáció “agya” a kerékpárban van, oda van integrálva minden információ, így nem tudja, hogyan lehetne megoldani az app és a dokkolás “házasítását”.

A grémium a városfejlesztési bizottság által támogatott B/1-es előterjesztést 7 igen, 1 nem, 6 tartózkodás mellett nem szavazta meg, míg Szarvas Péter polgármester módosító javaslatát, amely szerint 5 helyett csak 3 dokkolót telepítenek a belvárosban, Jaminában, illetve a Lencsési Lakótelepen, 10 igen, 1 nem és 3 tartózkodás mellett elfogadták.

További programok »

Önkormányzati hírek

Pátria: Az idősek kedvezménye a fürdőnek is jót tett volna

A Pátria Békéscsaba Egyesület tájékoztatóján Bodóczi István frakcióvezető hangsúlyozta, hogy egyesületük minden korosztályra és társadalmi rétegre figyel, így az idősebb korosztály életminőségének javítására, szabadidős és rekreációs lehetőségeinek bővítésére, amelyre ideális helyszínt kínál az Árpád Gyógy- és Strandfürdő. Képviselőcsoportjuk ezért előterjesztést nyújtott be a 65 év felettiek kedvezményes belépésének biztosítására.
2025. április 8. 11:00