A békéscsabai képviselő-testület az elmúlt hetekben többször is tanácskozott. A november 4-én tartott soron kívüli közgyűlésen a városatyák azt vitatták meg, hogy a drasztikusan emelkedő energiaárak milyen hatással lesznek a városi intézményekre a következő évben. A DK önkormányzati képviselője egyetért azzal a kijelentéssel, hogy "azonnali és szigorú” intézkedéseket kell eszközölni, azonban az eddig meghozott döntések szerinte nem elegendőek.
– Csak olyan intézkedések születtek, amelyek a lakosságnak lehetőleg nem fájnak. Durván 1,7 milliárd forinttal van baj, magyarán ennyi a várható költségnövekmény, ami abból adódik, hogy az energiaárak növekednek. Ebből a munkacsoport mintegy 111 millió forint megtakarítást tudott papíron előállítani – mondta Dancsó Tibor.
Ezt követően kérdőre vonta azokat az energetikai célú támogatásokat, amelyekkel a város a különböző intézményeit segítené. Példának hozta az egyik óvodát, ahol 500 ezer forintból cserélnék ki az izzókat energiatakarékos, LED világításra. A képviselő szemléltetésként kibontott egy darab energiatakarékos égőt, amely elmondása szerint mintegy 7-800 forintba kerülhet.
A képviselő kiemelte, hogy a szigorításoknak köszönhetően a város az áramfogyasztását 4,3; gázfelhasználását pedig 8,2 százalékkal tudja csökkenteni. Hozzátette, hogy a legtöbbet spórolni a legnagyobb költséghelyek bezárásával lehetne.
– Az önkormányzat erre azt mondja, hogy eleget tettünk a kritériumoknak, „nem vagyunk hajlandóak az ujjunkat jobban megharapni.” Az biztos, hogy a minisztériumok, illetve az állam a kötelezően ellátandó feladatoknak a kompenzációját kénytelen lesz megtenni, máskülönben megáll az ország. Itt a nagy kérdés az, hogy az önként vállalt feladatok finanszírozása hogyan valósulhat meg – véli a képviselő.
A DK képviselője végül bírálta a LIFE projektben létrehozandó kerékpáros közlekedési rendszert (BéBi). Azzal érvelt, hogy az nem üzemeltethető fenntarthatóan.
– Ezt a projektet én már azóta támadom, mióta szó van róla, mert biztos vagyok benne, hogy veszteséges lesz. Más városokban is veszteséges, ezzel gyakorlatilag magunknak csak munkát és költséget fogunk kreálni. Ez rentábilisan nem lesz üzemeltethető – fogalmazott.
Ezzel szemben támogatja azt a hasonló elven működő elektromos roller-hálózatot, amelyet a következő évben építene ki egy cég Békéscsabán.
– Ezt az elektromos roller bérlési lehetőséget a cég saját kontójára, saját költségén, saját rizikójára végzi, úgy, hogy még közterület-használati díjat is fizet a városnak. Magyarán ez egy teljesen önálló vállalkozás, amelynek most az a kérése, hogy három hónapra hadd tegye le a rollerjeit Békéscsabán, majd nézzük meg, hogy a lakosság mit szól hozzá – magyarázta a képviselő, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy ezzel az intézkedéssel a városvezetés „lábon lövi saját magát”, hiszen konkurenciát teremt a bérkerékpáros rendszernek.