Mi a teendőnk, ha nehéz helyzetbe kerülünk és nem tudjuk fizetni a rezsit? Vagy ha új lakásba költözünk és a közműveket át kell íratni? A felhasználóváltás és a védett fogyasztói státusszal kapcsolatos tudnivalókra hívta fel a figyelmet a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal és a Békés Megyei Kormányhivatal pénteken.
A Hivatalokhoz beérkező panaszok alapján feltérképezhető, hogy a fogyasztók mely területeken szorulnak segítségre vagy tájékoztatásra.
–Körülbelül 200 olyan fogyasztói beadvány, panasz, jelzés érkezett hozzánk, ami a közüzemi szolgáltatásokat érinti. És ezek közül a leggyakrabban a fogyasztók a számlakövetelésekkel, a számlázással, elszámolással kapcsolatos panaszaikat adják elő - tájékoztatott dr. Pengő István, a Békés Megyei Kormányhivatal Békéscsabai Járási Hivatal, Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi főosztályvezetője.
Az eseményen a szakemberek arra világítottak rá, hogy a közmű-szolgáltatások tekintetében a fogyasztónak 15 napja van arra, hogy ezt a szolgáltató fele bejelentse. A szolgáltató a bejelentés után 8 nap alatt végzi el az ellenőrzést. Ez segítheti a későbbi vitás ügyek elkerülését.
–A bejelentési kötelezettség azért fontos, mert amikor megtörténik egy ingatlan adás-vételi szerződés, akkor mindkét fél érdeke, hogy tisztázott jogi helyzettel kerüljön a közmű – a villanyóra, a gázóra – átadásra - hangsúlyozta Rajkai Péter, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal Fogyasztóvédelmi Ügyfélkapcsolati osztályvezetője.
Tájékoztatást nyújtottak arról is, hogy milyen segítséget kaphatnak a nehéz helyzetű lakosok a védett fogyasztói státusznak köszönhetően, amivel eddig 55 ezren éltek.
–Kérvényezzük ezt a státusz a szolgáltatóktól. Ebben az esetben kaphatunk részletfizetést, vagy fizetési haladékot. Minél előbb tegyük meg, ne várjuk meg, hogy valamilyen követeléskezelőhöz kerüljön a tartozásunk, mert ott már ezt nem tudjuk kezdeményezni - hangsúlyozta Scherer Zsolt, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal sajtószóvivője.
A két lehetőségen túl a rászorulók kezdeményezhetik azt is, hogy ingyenesen szereljék fel az előre fizetős mérőórát a szolgáltatók. Eddig már 17 ezer fogyasztónál vált lehetővé a szolgáltatás.
–Minden ismeret átadás, ami preventív jellegű és nem hatósági szankciót von maga után, annak örömmel adunk teret. Örömmel osztjuk meg azokat a tudnivalókat, amiket érdemes tudni, mondjuk közműüzemi szolgáltatásokkal összefüggésben - mondta el Dobókői György, a Békés Megyei Kormányhivatal Békéscsabai Járási Hivatal, Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi főosztályvezetője.
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal a fogyasztóváltás és a védet fogyasztói státusz témákban tájékoztató kiadványokat is készített, amelyek a Békéscsabai Járási Hivatal Fogyasztóvédelmi Osztályának ügyfélszolgálatán is elérhetőek lesznek.