A 2016-ban alakult Párniczky Quartet tulajdonképpen a Nigun együttes utódja. Az előző csapatban a jelenlévő tagok közül hárman is a közép-kelet-európai népzenei tradíciókból építkezve játszottak modern jazzt. A közös muzsikálás gyümölcse a debüt albumuk, a 2018-ban megjelent Bartók electrified lett.
A kvartett második hanganyaga a Mikrotheosz tavaly látott napvilágot. A szerzemények fantasztikus alkotói függetlenséget adva csudás határátlépéseket biztosítanak a zeneszerszám kezelőinek. Különösen szerencsés az a kombináció, amikor egy kortárs zenekar visszanyúl egy adott műfaj tradíciójához, és a produktumot a mai fülre hangolja.
A kompozíciók zöme általában egy csupasz, puha dob-bőgőalappal kezdődött. Majd a zenészek a darabot, akár egy fenyőfát, szép fokozatosan díszítették, és néhány perc múlva – úgy a mű középtáján –, már a pozitív értelemben vett téboly lett úrrá.
A transz derekasan jött a színpadról, és megfertőzte a nézőket.
De hogy lehet úgy gitározni, ha közben mosolyog az ember?
***
Párniczky András (gitár); Szabó-Sipos Ágoston (dob), Ajtai Péter (nagybőgő) és Bede Péter (alt szaxofon, tárogató) – Fotó: Such Tamás / behir.hu