– Miért van szükség ennek a hídnak a felújítására?
– Minden híd úgymond veszélyes objektum, és időről időre felül kell vizsgáltatni az állapotukat a balesetveszély elkerülése érdekében. Ez a híd 1936-ban épült, és már 2016-ban kimondta egy szakértői tanulmány, hogy – bár balesetveszély még nem áll fenn – nagyon rossz állapotban van. A tanulmány akkor azzal zárult, hogy amennyiben az önkormányzatnak van forrása, akkor ne felújításban gondolkozzon, hanem egy teljesen új, szélesebb híd megépítésében. Erre a megállapításra alapoztuk a hídépítés gondolatát. Szeretnénk továbbá azt is, hogy az új létesítmény az egykori városi főmérnök, Sztraka Ernő nevét viselje majd.
– Milyen munkálatokra számíthatunk ott a következő időszakban?
– A korábbi szakértői véleményt számos fotóval illusztrálták. Az alulról készült fotókon látszanak a híd pilléreinél, valamint a hídtestben a korrodálódási folyamatok. Így a 87 éves hidat a szakemberek elbontják, és egy olyan, a jelenleginél két és félszer szélesebb hidat építenek, amely egyszerre lesz alkalmas kerékpáros- és gyalogos-közlekedésre. Információim szerint, amikor az új hídpillért felállítják, az Élővíz-csatorna vízszintjét átmenetileg jelentősen csökkenteni kell, hogy a munkálatokat el tudják végezni, erre biztosan sokan lesznek kíváncsiak. Tudjuk, láttuk, hogy a keskeny hídon is átmentek kerékpárral az emberek, pedig a József Attila utcai kerékpárútnak a Derkovits sornál vége van, le kellett volna szállni a bicikliről és áttolni. Itt eddig hiányzott egy kerékpáros összekötő láncszem az Árpád sori kerékpárúthoz, az új átkelővel azonban ez is megoldódik. A majdani 5 méter széles híd két szélén lesz gyalogossáv kialakítva, középen pedig kétirányú forgalomra alkalmas kerékpárútsáv, így szabályosan át lehet majd kerekezni. A jelenleginél szélesebb, attraktívabb, jól megvilágított lesz az új létesítmény.
– Mennyibe kerül az új híd, és milyen forrásból jut erre pénz?
– A Munkácsy Negyed önkormányzati projektjét szerencsére a kormány támogatta. Amikor Orbán Viktor miniszterelnök úr itt volt, a Munkácsy Negyed tervét bemutattuk, és ígéretet kaptunk arra, hogy a projekt elemeire megkapjuk a 100 százalékos kormányzati támogatást. Akkor már számoltunk ennek a hídnak az elbontásával és egy új híd megépítésével. A Sztraka híd tehát kormányzati forrásból épülhet meg, nettó 130-140 millió forint körüli a kivitelezés összköltsége, amelyben benne van a jelenlegi híd elbontása, a terület elrendezése, a csomóponti összeköttetések megoldása, és természetesen benne van az új híd megépítése is.
– Amíg tartanak a munkálatok, kell-e forgalomkorlátozásra számítani a környékén?
– Izgalmas helyzetet eredményez ez a beruházás, hiszen a kivitelező számára a híd mellett lévő járdafelületnél nagyobb helyet kell biztosítani. Miután azonban az Árpád sor és a Derkovits sor a gépjárműforgalom szempontjából is forgalmas út, ott a kivitelezés teljes időtartamára biztosítjuk a közlekedést. A munka egy évet vesz igénybe, bízunk benne, hogy jó idő esetén akár hamarabb is befejeződhet. Kétségtelen, hogy sokaknak fog ez az építkezés olyan változást eredményezni, amelyhez alkalmazkodni kell. Hadd említsem meg, hogy a Réthy híd, amely a Kiss Ernő utcát a Kórház utcával köti össze, hosszabb időre volt lezárva, és jóval nagyobb forgalmat bonyolított le, mint ez a létesítmény. Azonban a térség lakói, a futballmeccsre igyekvők, vagy a Széchenyi ligetbe látogatók tudták, hogy a rekonstrukció fontos feladat. Most ez van soron.
– Az új híd környezetében is lesz valamilyen változás?
– A Munkácsy Negyed része lesz tehát a Sztraka híd. Munkácsy Mihály művészeti örökségéhez kapcsolódóan 5 köztéri szobor kiállítását terveztük, ebből három már elkészült és igen népszerű. A múzeumnál Munkácsy Mihály egész alakos szobra, az Aradi vértanúk ligetében a Rőzsehordó nő, a Munkácsy Emlékház melletti kertben pedig a Kisasszony szobor. A negyedik szobor a festőóriás egyik legemblematikusabb figurája az Ásító inas bronzszobra lesz. Ez már lényegében készen van, arra vár, hogy a híd építése eljusson abba a szakaszba, amikor a Sztraka híd József Attila utcai hídfőjénél kiállítható lesz. , Reményeink szerint jövő ilyenkor már itt is egy impozáns, jól megvilágított, kerékpáros- és a gyalogos-forgalomra egyaránt alkalmas hidunk lesz, a hídfőnél az Ásító inas bronzszobrával.