Ha magamból indulok ki, a ruhavásárlás számomra sokkal nehezebb procedúra, mint azt sokan gondolnák. Hiába van több ruhabolt egy-egy bevásárlóközpontban, körülményes minőségi és a stílusunknak megfelelő darabokat találni. Elsődleges szempont számomra – mint ahogy sokak számára is – a praktikum, a kényelem, illetve az, hogy minél jobban igazodjon a saját ruhatáram a munkámhoz. Mindig érdeklődve vizsgálom a divattervezők kapszulakollekcióit, mert sok ötletet adnak arra nézve, hogy egy-egy ruhadarabot hogyan lehet akár ötféleképpen variálni. Készítettem egy reményeim szerint érdekes összeállítást a behir.hu olvasóinak.
Akik szeretik és követik a divatot, érdemes néhány szempontot elsajátítani arról, mi hogyan készül, illetve milyen következménekkel jár az egyes ruhadarabok gyártása.
A világon évente mintegy 100 milliárd ruhadarabot állítanak elő. Ez azt jelenti, hogy a bolygó minden lakosára egy év leforgása alatt körülbelül 12 darab jut. A jelenség több szempontból is aggályokat vet fel az olcsó munkaerőről, a környezetet károsító tényezőkről, de az emberek egészségét is veszélyeztető hatásokról sem szabad megfeledkezni. Olvasható a femina.hu oldalán.
A fast fashion gyorsan cserélődő, megfizethető árukészletet kínál a fogyasztóknak. Ki ne élne ezzel a lehetőséggel? Ám a megunt, elhasználódott ruhaneműk többnyire hulladékként végzik, ezzel is hozzájárulva a környezetszennyezéshez.
Fast fashion
A fast fashion kifejezés az angol fast food szókapcsolatból ered. Ez azt jelenti, hogy a fast fashion márkák a gyors gyártási körülmények miatt minőségileg nem nagyon tudják felvenni a versenyt a slow fashion ruhákkal.
Alapvető emberi tulajdonság, hogy igényeljük a változást, szeretjük az újdonságot. Főleg, ha rajongunk a divatért, a szépért. A fast fashion hullám erre az ösztönre hat. De milyen előnyei lehetnek a slow fashionnek?
Slow fashion
A Slow Fashion mozgalom 2008-ban indult Amerikából, amelynek üzenete a környezettudatosság. A „kevesebb több” és a „minőség a mennyiség felett” elveit szem előtt tartva működik ez a mozgalom. Egy másik forrás szerint a slow fashion fogalma és maga a mozgalom sem új keletű: 1985-ben Ronald Reagan indította útjára a Made in America kampányt, amely a hazai termékek vásárlására és a tisztességes munkafeltételek betartására próbálta ösztönözni az amerikaiakat.
A slow fashion tipikus ellenmozgalma a fast fashionnek. Gyakorlatilag a fast fashion előnyeit néhány mondatban össze lehet foglalni. Ez a mozgalom arra törekszik, hogy minél kevesebb, időt álló terméket állítson elő olyan anyagokból, amelyek kevésbé terhelik meg a környezetet. Ezután tovább is mehetünk a következő tételre.
Vegyszerhasználat a divatiparban
A textil- és divatipartól elválaszthatatlan a vegyszerek használata. A nyersanyagok előállítása, a fonás, szövés, majd festés jelentős mennyiségű vizet és kemikáliát igényel. A káros anyagok nem csak az iparágban dolgozók egészségét veszélyeztetik, hanem a természetet is. Már a gyapottermesztés során használt rovarirtószereket is ide lehet sorolni, de a különböző festék- és felületkezelő anyagok, nehézfémek, NPE-k (nonilfenol etoxilátok), amelyek gyűrődésmentessé, vagy épp vízhatlanná teszik a ruhadarabokat, szintén ide tartoznak.
Az Európai Unióban számos vegyszer használatát korlátozták vagy betiltották, ugyanakkor a szabályozások nem minden esetben vonatkoznak az importra is.Az első és legfontosabb feladat a vásárlás átgondolása, ami a szekrény átnézésével kezdődik.
Ha a slow fashion mellett dönt, az alábbiakat érdemes figyelembe venni
Figyelje a logókat és a tanúsítványokat: a biopamut ruhaneműk esetében például a GOTS (Global Organic Textile Standard) logó szavatolja, hogy organikus gyapotból, környezet- és egészségkárosító vegyszerek nélkül, a dolgozók számára is megfelelő, emberséges körülmények között készültek.
Válogasson azon boltok kínálatában, amelyek a saját gyártási láncuk méregtelenítéséért, valamint a fenntartható vásárlásért lépéseket tesznek és átláthatóságra törekszenek!
A fast fashion mindig újdonságot ad
Azért a slow fashion sem feltétlenül jelenti a lemondást. Tulajdonképpen egy döntés, ami két irányba mutat: egyrészt annak az eldöntése, hogy a jövőben felelősséget vállal-e a környezet megóvásáért a divatban felvállalt választásain keresztül, másrészt egy jókora önismereti teszt, amelyben ott a fejlődés lehetősége.