– Többször beszélgettünk Önnel is, és a kollégáival is arról, hogy szeptemberre teljesen átalakult a szakképzés Magyarországon. Arra kérem, néhány gondolatban mondja el, hogy ez pontosan mit is jelent.
– A szakképzés és a munkaerőpiac is folyamatos átalakuláson megy keresztül, mióta világ a világ. Ezt a fejlődést próbálja a szakképzés követni, illetve megelőzni különböző lépésekkel. Ily módon a korábbi szakgimnáziumi, és a szakközépiskolai képzés az idei évtől már átalakul technikummá, és szakképző iskolává. Ez a legnagyobb változás. Elnevezésében már ismerhetjük mind a két területet. Tehát a technikumot is, amely 5 éves, valamint a szakképző iskolát is, amely 3 éves képzést takar. Hisz korábban is volt a történelemben, azonban elemeiben mindenféleképpen változott ez a terület. A technikumban egy kötelező 5 éves képzést képzeltek el, amelyben nem csupán érettségit kap a diák, hanem technikusi oklevelet. Szerintem számtalan pozitívummal jár maga a képzés; egyrészt akár a nyelvi, akár a szakmai magas szintű képzettséget, másrészt a felsőoktatásba történő viszonylag könnyű becsatlakozást rejti magában. Ez utóbbi azt jelenti, hogy azokat a diákokat, akik a technikumi területre jelentkeznek, és jelentkeztek már akár az idei évben, nagytöbbségük a felsőoktatásban is megtalálhatja a lehetőségeket. De éppen néhány napja beszélgettem egy vállalkozóval, aki azt mondta, hogy – a most technikumba becsatlakozó diákokkal – ő már szívesen kötne most az első évben, 9. évfolyamban szerződést, mert így végig követné a fejlődésüket, és akár az ötödik év után szívesen együttműködne velük. Nagyon fontos dolognak tartom azt, hogy a törvényalkotó első számú helyre tette az átjárhatóságot. Tehát 9., 10. évfolyamban akár a technikumbna, 9. évfolyamban a szakképző iskolában a diákok egy ágazati vizsgát tesznek. De addig a közismereti órák száma az szinte teljes egészében például a technikum esetében megegyezik a gimnáziummal. Ily módon 10. évfolyamig az átjárhatóság viszonylag egyszerű. Ugyanakkor a 10. évfolyamot követően a gimnáziumból becsatlakozni a technikumba már nehézkes. Hisz azután a technikumban a diákok ágazatot választanak. 10. évfolyam után pedig már direktben az ő általuk választott szakmát fogják tanulni. Nagyon fontos változás az idei évben, hogy bár eddig is beszélhetünk a szakképzési rendszerben ösztöndíjról, azonban ettől az évtől már nem csupán ösztöndíjat, hanem munkaszerződést kapnak a duális képzésben résztvevő diákok a munkaadótól. Munkaszerződés mellett pedig munkabért fognak kapni, amely már bőven a 100 ezer forint fölött is lehet a végzős évfolyamok esetében. És még egy nagyon fontos dolog, amely a tanulmány, illetve a vizsgaátlag viszonyításában mindenféleképpen egy pozitív dolog, hogy egy pályakezdési, egy életkezdési díjat is kaphatnak majd, amely 300 ezer forint lesz, miután rendesen és rendben abszolválták az évüket a diákok végzős évfolyamot követően.
– A felvételi alapján mennyire látszott az, hogy a diákok a szakképzésben gondolkodnak?
– Én azt gondolom, hogy mindenféleképpen gondolkodnak benne, hiszen ahogy a felvételi lapok beérkeztek hozzánk, láttuk azt, hogy egyre többen, és egyre inkább mozdulnak el a technikum felé. Sőt azok között, akik korábban esetleg a gimnáziummal kacérkodtak, közülük is volt olyan az elmondásuk alapján, akik mégis a technikumot választották, mert vélhetően így találják meg majd a számításaikat. Én azt gondolom, hogy a jövőben a diákok mondják majd el a diáktársaiknak, vagy szülők a szülőtársaiknak azt, hogy mik a tapasztalatok, és én mindig azt mondom, hogy általában ez a legfontosabb visszajelzés. Emellett a szakképzési centrum is megpróbál mindenféle tájékoztatással élni, azonban a mostani vírushelyzetre való tekintettel lecsökkentek a találkozások a diákokkal és a szülőkkel, tehát pályaválasztási vásárok, szülői értekezletek, vagy direkt megkeresések az osztálytermekben, ezek egész biztosan átfogalmazásra kerülnek. Jelenleg megpróbálunk a digitális térben, a digitális világban olyan segítséget nyújtani, amelyek segítséggel lehetnek a pályakezdésben, illetve a pályaorientációban. Ebben a Békés Megyei Kormányhivatal nagyon nagy segítségünk. Emellett nagyon sokat segít a pályaorientációban, nagyon aktív ezen a területen a kereskedelmi és iparkamara itt Békés megyében. Őket is lehet keresni, és szívesen fognak segíteni.
– Szeptember elsején a tanévnyitón azt mondta, hogy van olyan intézményük, ahol már hibrid tanrenddel kezdték a tanévet. De pontosan mit is jelent ez? Hogyan készülnek a koronavírus-járvány második hullámára?
– Van olyan tagiskolánk, amely valóban hibrid tanrenddel kezdte meg a működését. Azonban hisszük és valljuk azt, hogy a koronavírus okozta átrendeződés az nem csupán kárral jár, hanem egész egyszerűen rengeteget tanulhatunk belőle. Emellett ami nagyon fontos, hogy ráeszméltünk arra, hogy nagyon sok olyan platform van, amelyet egyrészt tudunk hasznosítani, másrészt már most is rendelkezésre áll, sőt, az első pillanattól kezdve rendelkezésre állt a kollégák és diákok számára. Az egészen biztos, hogy majdnem minden iskola tekintetében leszögezhetjük azt, hogy a diákok új szemléletben, projektszemléletben fogják elsajátítani a szükséges ismereteket. Ez arról szól, hogy egyes esetekben a diák gyakorlaton, szakmai elméleten, szakmai gyakorlaton, és akár otthon végezheti vagy végzi a feladatait. Ezt komplett "csomagként" kezeljük, amely egy picit modellezi a való életet is, ahol nem csupán feltétlenül a munkahelyünkön direktben végezzük a feladatokat, hanem különböző tervezői feladatokat végzünk akár otthonunkba, nyilván munkaidőben. Hangsúlyozom, hogy a Békéscsabai Szakképzési Centrum tekintetében az iskoláknak teljes autonómiája volt abban, hogy ők hogyan folytatják az oktatásukat. Van olyan iskola például, a Nemes Tihamér iskolánk, ahol egy hétig bent van a diák, egy hétig otthon van a diák. Így próbálják elszeparálni őket egymástól, és minél kevesebb diákot bent tartani az intézmény falain belül. De például a Trefort iskolánkban azt találta ki a vezetés, hogy háromféle csengetési módot, és háromféle órakezdési módot vezettek be. Ily módon elcsúsztatva jelennek meg a diákok a folyosókon, esetleges közösségi terekben. És természetesen megsokszoroztuk a fertőtlenítéseket és mindenféle ilyen típusú megelőző intézkedéseket. Azt gondolom, hogy ily módon a Békéscsabai Szakképzési Centrumban mindenféleképpen jó helyen vannak a diákok. A lehető legtöbbet tesszük meg a biztonságukért.
– A kollégiumokban milyen fajta szabályozást, ellenőrzést, biztonsági intézkedéseket hoztak?
– A kollégiumok tekintetében szintén megsokszoroztuk egyrészt a munkaerőt, másrészt pedig azt a feladatot, amelyet a kollégáink végeznek kiemelten módon a fertőtlenítés, illetve a megelőzés tekintetében. Az is fontos, hogy a diákok jól állnak hozzá ehhez a feladathoz. Ők úgy használják például a közösségi tereket, hogy maszkban beszélnek egymással, megpróbálják ezeket a kontaktusokat a legrövidebbre és a legkevesebbre minimalizálni. Azon diákok, akiknek pedig bármilyen olyan gyanú mutatkozik, amely arra utalna, hogy a koronavírus, vagy bármely mástípusú betegség előjelei figyelhetőek meg, őket a megfelelő riasztási sorrend mellett általában hazaküldjük. Nyilván előre egyeztetve az orvossal, illetve a szülőkkel, de megpróbáljuk izolálni őket. Tehát megpróbáljuk a többiektől teljes egészében külön helyezni őket akár arra a rövid időre is, amíg a kollégiumba vannak.
– A kormány tervei szerint ameddig lehet, azért tartják a frontális, tantermi oktatást, és lokálisan próbálják kezelni a problémát. Önök mit tapasztalnak, mire számítanak?
– Én azt gondolom, hogy talán ez volt a leghelyesebb döntés, hiszen mi a szakképzési centrum tekintetében amikor kidolgoztuk ezt az eljárási rendünket, akkor a belső javaslataink is ezek voltak. Most már azért láthatjuk, hogy itt a közvetlen környezetünkbe is van megbetegedés. De az is jól látszik, hogy már több mint két hete megy az iskola, és nem tűnik úgy, hogy a szakképzésben, vagy akár az általános vagy középiskolákban olyan őrült mód megemelkedett volna a betegségek száma. Ily módon azt gondolom, hogy sikeresnek mondható ez a védekezés. Továbbra azt tartjuk, hogy a külsős kollégákkal, illetve együttműködők partnereinkkel próbálunk alapvetően elektronikusan, online térben együtt gondolkozni. Megpróbáljuk így tartani a kapcsolatot. És ha lehet, akkor kerüljük a közvetlen kontaktot embertársainkkal.