A környezettudatosságra hívja fel a figyelmet a Felelős Gasztrohős Alapítvány, amely ebben az évben is meghirdette a Szívószálmentes augusztus elnevezésű kezdeményezést. A szervezet már másodszor hívta életre az akciót, amelyhez már több mint 60 vendéglátóhely csatlakozott.
A nyári hőségben sokaknak esik jól egy pohár limonádé vagy egy doboz hideg üdítő. Az egyik újkígyósi étteremben is sokan rendelnek hűsítő italt, de szívószálat ebben a hónapban nem kapnak hozzá, mivel ez a vállalkozás is csatlakozott a kezdeményezéshez.
– Körülbelül egy éve csatlakoztunk a Felelős Gasztrohős kampányához, ami azt igyekszik elérni, hogy minél kevesebb szemetet és hulladékot termeljünk a vendéglátásban. Próbálunk minél kevesebbet felhasználni ezekből, a mostani kampány pedig a szívószálmentességről szól – árulta el a Yes, Chef! üzletvezetője, Bánszki Dávid. Az üzletvezető hozzátette: a vendégeknek ugyan van lehetőségük szívószálat kérni, de úgy tapasztalják, hogy nem hiányolják a műanyag eszközt.
PET-palack után a szívószál ellen
Hazánkban már az előző hónap is a környezettudatosság jegyében telt, hiszen a műanyagmentes júliusban a PET-palackok visszaszorítása volt a cél. Most a szívószálmentes italfogyasztásra kerül nagyobb hangsúly.
– A kampánynak az az elsődleges célja, hogy felhívja az emberek figyelmét arra, hogy mind Magyarországon, mind világszinten a nyár folyamán – amikor több limonádét, hideg üdítőt, szörpöt, jegeskávét iszunk – nagyon sok szívószálat használunk el. Egy felmérés szerint Amerikában naponta 500 millió műanyag eszközt használnak el, amit úgy lehet elképzelni, hogy körülbelül két és félszer lehetne körbekeríteni a Földet. Ez a mennyiség hazánkban évente gyűlik össze – fejtette ki a Körösök Völgye Natúrpark Egyesület vidékfejlesztési szakértője, Pócsi Gabriella.
A szakember hozzátette, hogy a kezdeményezés egy kutatáson alapszik, amelyből kiderült, hogy egy szívószál átlagos használati ideje 20 perc, míg lebomlási ideje 500 év.