Viszonylag kevesen hagyták az utolsó pillanatokra a Mikulás-vásárlást, holnap elvégre jön a Télapó. Békéscsabán járva egy nappal a gyerekek egyik kedvenc ünnepe előtt alig találtunk a népszerű édességből. Jó hír, hogy a Magyar Édességgyártók Szövetsége szerint minőségben és választékban jelentősen javult az elmúlt években a magyar édességpiac, amelynek értéke már megközelíti a válság előtti szintet.
Sánta Sándor, a szövetség elnöke szerdán azt közölte az MTI-vel: a 180 milliárd forintot kitevő belföldi édességpiacon továbbra is a kekszek, a táblás és a szeletes csokoládék képviselik a legjelentősebb hányadot, forgalmuk egyenként több mint 25 milliárd forint. Az ostyák, chipsek, desszertek és cukorkák további mintegy 20-20 milliárd forint forgalmú termékcsoportot jelentenek. Szerintük ez főként a gazdaság kifehéredésének köszönhető, valamint annak, hogy több fogy a magasabb minőségű termékekből, amelyek felfelé húzzák a piacot. Ugyanakkor Benke Anna, a szövetség titkára arról tájékoztatott: jelentős a választékbővülés az ünnepi édességekből, idén egészen rendkívüli a kínálat nemcsak Mikulás-figurákból, hanem szaloncukorból és egyéb szezonális termékekből is.
A másik fontos tapasztalat a szakember szerint, hogy látványosan javult a termékek minősége, az idén már alig lehet bevonómasszából készült, gyengébb minőségű termékeket találni. Az arány az elmúlt tíz évben 50 százalékról több mint 90 százalékra változott a valódi csokoládé javára. Elmondta: a figurás termékeknél az utóbbi időben folyamatosan emelkedik az étcsokoládé aránya. A szaloncukrok között a legnépszerűbb ízesítés a zselés, a marcipános, a kókuszos és a karamellás.
Az utolsó hajrában, december 5-én megkérdeztük a békéscsabaiakat is, mikor és hol szerzik be a jellegzetes édességet. Azok közül, akik minden évben megveszik a csoki-mikulásokat, többsében azt válaszolták, már hetekkel korábban beszerzik azokat, hogy december 6-án reggel minden kiscsizmában ott legyenek az édességek. Megkérdezetteink azt is elárulták, hogy igyekeznek valódi kakaóból készült termékeket választani. Mini-közvéleménykutatásunkból az is kiderült, hogy kevesebben ugyan, de szívesen választanak kézműves csokoládékat, többségben azok voltak, akik nagyobb élelmiszerláncoknál veszik meg a Mikulás-figurákat.