Hatmilliárd forintból fejlesztik a békéscsabai kerékpárút-hálózatot

Több mint 6 milliárd forintból közel 40 kilométer kerékpárút épül Békéscsabán 2020-ig, valamint a már meglévő hálózatból is több szakaszt felújítanak. 2008-ban kezdődött el az a hat éves program, amelynek a célja a kerékpáros közlekedés elősegítése volt – emlékeztetett dr. Ferenczi Attila. A Fidesz-KDNP frakcióvezetője hozzátette: a jelenlegi – Terület- és Településfejlesztési Programból finanszírozott – beruházások a tíz éve elkezdett fejlesztések folytatását jelentik.

Az országban az első öt település között szerepel Békéscsaba a lakosságszám és a kerékpárút-hálózat hosszának arányában – hangsúlyozta Herczeg Tamás, a Fidesz-KDNP frakcióvezető-helyettese.

Azért fontos, hogy Békéscsabán sok kerékpárút legyen, mert a város lakosságának mintegy 35 százaléka használ kerékpárt a hétköznapokon. Ezért, ha van egy ilyen lakossági szükséglet, akkor minden energiánkat mozgósítani kell arra, hogy ezt a szükségletet megpróbáljuk kielégíteni. A hálózatos kerékpárút azért fontos, mert ha ilyen módon egészülnek ki a meglévő szakaszok, akkor ez azt jelenti, hogy megkönnyítjük a lakosság biztonságos közlekedését a városon belül. Ha a meglévő szakaszokat összekötjük, akkor akár már 3-5 kilométeres szakaszokat tud megtenni a lakosság Békéscsabán úgy, hogy nem kell se a járdán, se a közúton kerékpároznia – emelte ki Herczeg Tamás. A Fidesz-KDNP frakcióvezető-helyettese hozzátette: emellett más előnyei is vannak a kerékpárutaknak. Egyrészt energiatakarékosabb a közlekedés kerékpárral, másrészt szabadidejükben a családok sok esetben kerékpároznak a gyerekekkel, ilyen esetben is a biztonság a legfontosabb. Emellett a belvárosban sokszor gyorsabb kerékpárral közlekedni, mint személyautóval.

 

 

A munkábajárást a Kétegyházi út és a Lencsési út között épülő út is megkönnyítheti, ahol egy kerékpáros nyomvonalat alakítanak ki. Hasonló célt szolgálnak majd azok a kerékpárforgalmi létesítmények, amelyek a Szarvasi úton, az Ipari úton és a Tevan Andor utcában, valamint a Szabolcs utcában épülnek.

A Terület- és Településfejlesztési Programban a városnak több mint 4 milliárd forint áll a rendelkezésére. A 4 milliárd forint összegre már támogatási szerződéssel is rendelkezik a város, és valóban lehet látni, hogy a városban több helyen, több helyszínen is folynak az építkezések. Ezek a kivitelezési munkák már több mint 50 százalékos készültségi fokban vannak. A 4 milliárd forint összegből jelenleg 813 millió forint erejéig épül a Körte soron, a Gyulai úton a különböző kerékpárforgalmi létesítmények, ezek általában önálló kerékpárutat jelentenek. A Jaminai városrészben a Pataky utcán, illetőleg a Franklin utcában is épülnek kerékpársávok, illetve az önálló kerékpárutak, valamint a Berényi úton is önálló kerékpárút fejlesztés van folyamatban. Ezeknek a kivitelezési határideje 2018. szeptember. A kivitelezés nagyon jól halad, ezért valószínűsíthető az előteljesítés is – tájékoztatott a Békéscsabai Városfejlesztési Kft. cégvezetője. Dr. Sódar Anita hozzátette: fontos megemlíteni, hogy 250 millió forint értékben valósul meg a Csányi utcában, Tessedik utcában, Szemere utcában és a Bánát utcában az útkorszerűsítés és a hozzátartozó kerékpárforgalmi létesítmények. Ebben az esetben a kerékpárosok számához igazítva vagy kerékpársáv, vagy kerékpárnyom fog létesülni. Ebben a beruházásban építik ki a Corvin utcában – a régóta várt – jelzőlámpás csomópontot, ami ugyancsak a biztonságos közlekedés feltétele. Ezeknek a létesítményeknek a teljes hossza több mint 5 kilométer lesz, amely 2018. szeptemberéig elkészül.

2018-ban a Magyar utca fejlesztése is elindul, de a kiviteli tervei már elkészültek a Szarvasi úti felüljáró, és a Szabolcs utcai kerékpárútra is, valamint az Ipai útra és a Tevan Andor utcára is. Továbbá a szociális városrehabilitációs programban a Baross utcában és az Illésházi-Kazinczy-Szerdahelyi út szakaszokon is kiépítik a kerékpárforgalmi létesítményeket.

A Modern Városok Programban a Wenckheim kerékpárút megépítésére 2,2 milliárd forint áll az önkormányzat rendelkezésére, ennek inkább turisztikai vonzata lesz. A kerékpárút azokat a helyszíneket keresi fel, vagy köti össze, amelyek a Wenckheim családhoz kötődnek. Szabadkígyósról indul és Békéscsabán Gerlán és Gyulán keresztül elmegy egészen Gyulaváriig. Ez nem a nemzetközi turisztikai útvonalhoz kapcsolódik, hanem egy történelmi családhoz köthető útvonalat ölel fel. 10 kilométer új kerékpárút megépítését, valamint a már meglévő 10 kilométeres gerlai szakasz felújítását foglalja magába ez a program – hangsúlyozta dr. Ferenczi Attila.

A Fidesz-KDNP frakcióvezetője hozzátette: Bár nem közvetlenül a kerékpárutak építéséhez kapcsolódik, de a város vonatkozásában kiemelkedően fontos, hogy 2016-ban már kapott Békéscsaba a kormánytól a Terület- és Településfejlesztési Programból 2 milliárd forintot útfelújításra. Még folyamatban van 192 út felújításának megtervezése, és ezeknek a terveknek az engedélyeztetése. Hanó Miklós és Herczeg Tamás jelenleg azért lobbiznak a minisztériumokban, hogy ezt az összeghez további forrásokat teremtsenek az útépítésekhez, mivel ha egész Békéscsabát szeretnénk megfelelő út- és kerékpárút-hálózattal lefedni, akkor 8-10 milliárd forintra lenne szükségünk.

Hanó Miklós kiemelte, hogy mindig nagy igény volt arra a régi kerékpárutaknál, hogy kiszélesítsék azokat. Az új szabályozásoknak köszönhetően a felújítandó gerlai és mezőmegyeri létesítményeket már úgy alakítják ki, hogy azok elég szélesek legyenek ahhoz, hogy kiszolgálják a két irányú közlekedést is.

 

Megosztás:

Címke: , , , , , , , , , ,