Divatba hozzák Munkácsyt – divatbemutató Csabán, a festő ihlette kollekcióval

2025. november 7. 10:42 | Mikóczy Erika

Munkácsy ihlette kollekciót készített a hazai Sugarbird divatmárka. A kollekció november 7-ei, békéscsabai bemutatójáról Horváth-Gazsó Adrienn festőművésszel és Laszkó Tímeával, a Munkácsy Emlékház szakmai vezetőjével beszélgetett a 7.Tv Aktuális című műsorában Kugyelka-Zámbori Eszter műsorvezető.

 
Horváth-Gazsó Adrienn: A kollekcióban is megmarad az alkotás eredetisége

 

– Festőművészként hogyan kapcsolódsz a márkához?

Már több mint három éve dolgozunk együtt. A Sugarbird több al-branddel rendelkezik, az egyik ilyen az, amikor festmények kerülnek a ruhákra. Ezeket a festményeket, grafikákat én készítem, így állnak össze a La Vie En kollekciók. Az alapítóval, Jagasics V. Csonka Hedviggel (Hédivel) már nagyon régóta ismerjük egymást. Ő is Békés vármegyei kötődésű, újkígyósi, Békéscsabára járt középiskolába, és 2007-ben alapította a márkát. A művészetek támogatója, részt vett az egyik újkígyósi művésztelepen is, ahol fantáziát látott azokban a munkáimban, amelyek azután a ruhákra kerültek.

 

–  A művészek munkái alapesetben egy vászonra készülnek. Mennyiben kell módosítani az alkotásokat ahhoz, hogy ruhákon jelenjenek meg?

Hédi és a márka hitvallása is az, hogy divatba hozzuk a magyart. A nagyközönség leginkább azt tudja a márkáról, hogy a népi kultúra motívumait használja fel, jeleníti meg mai viseleteken, összekapcsolva a múltat a jelennel. Viszont elkezdtek nyitni emellett a tradicionális festészet, a nagy képzőművészeti mesterek és alkotások felé is. Itt a vezető tervezők és grafikusok elsődleges szempontja az, hogy megtartsák a képzőművészeti alkotás eredetiségét. Amikor Baranyi Ádám vezető divattervező megálmodja a fazonokat, a grafikusok vele együttműködve úgy teszik fel a mintákat, úgy vágják és tükrözik, hogy az eredetisége, színei megmaradjanak.

 

 

– Honnan jött az ötlet, hogy Munkácsy munkái jelenjenek meg a ruhákon?

– Amikor egy kávézás alkalmával, Hédivel elmentünk a Munkácsy Emlékházba, megfogott minket a hely és az ott lévő dolgok, alkotások varázsa. Éppen Munkácsy emlékév volt, és ahogy beszélgettünk felmerült benne, hogy újra „divatba kellene hozni” Munkácsyt, hogy viseljük büszkén a magyar alkotóinkat. Később már a vezető tervezővel és a grafikusokk jöttünk vissza, a választás végül Munkácsynak a Merengő nő című festményére és egy freskóvázlatra esett. Nem volt egyszerű, de rendkívül elegáns és nőies darabok születtek, amelyek hol máshol mutatnánk be, mint a Munkácsy Emlékházban.

 

– Egy hagyományos divatbemutatóra számíthatunk az emlékházban?

Több mint huszonöt modellel érkezünk, köztük ismert személyiségekkel, akik végigvonulnak az emlékház termein, bemutatva kicsit Munkácsy korának hangulatát is. Lesz jövőbemutató meglepetés, és lesz lehetőség arra is, hogy a tervezőkkel, grafikusokkal beszélgessenek az érdeklődők, illetve még a Munkácsy tortát is meg lehet kóstolni.

 

Laszkó Tímea: Aki lemaradt a divatbemutatóról, kiállításon nézheti majd meg a kollekciót

 

– Milyen érzés volt, hogy az emlékházból inspirálódott a márka, és hogyan készültetek ti a divatbemutatóra?

– Nagy öröm és megtiszteltetés volt számunkra ez a lehetőség. Jó érzés az is, hogy a divatbemutatót illetően minden apró részletet meg tudtunk beszélni, tehát jól tudott együtt dolgozni az intézmény és a divat világának képviselői. Igyekeztünk a háttérmunkákkal a segítségükre lenni, a keretet, a helyszínt adni, ami egy nagy összenyitott tér. Természetesen a képek most is védve vannak, igyekszünk megfelelő távolságot tartani a nézők és a festmények között. A november 7-én, 13 órától kezdődő divatbemutatóra a helyek szinte egy pillanat alatt elkeltek, hiszen minden szempontból kuriózum ez a rendezvény.

A bemutató után nem sokkal nyílik majd egy kiállítás ebből a kollekcióból, akik lemaradtak a bemutatóról, a kiállításon megnézhetik majd. A kollekció egyébként fantasztikus, megmutatja a múlt szépségeit egy kicsit modern formában, tükrözve Munkácsy festészetét.

További programok »

FEL