Horváth-Gazsó Adrienn: A kollekcióban is megmarad az alkotás eredetisége
– Festőművészként hogyan kapcsolódsz a márkához?
– Már több mint három éve dolgozunk együtt. A Sugarbird több al-branddel rendelkezik, az egyik ilyen az, amikor festmények kerülnek a ruhákra. Ezeket a festményeket, grafikákat én készítem, így állnak össze a La Vie En kollekciók. Az alapítóval, Jagasics V. Csonka Hedviggel (Hédivel) már nagyon régóta ismerjük egymást. Ő is Békés vármegyei kötődésű, újkígyósi, Békéscsabára járt középiskolába, és 2007-ben alapította a márkát. A művészetek támogatója, részt vett az egyik újkígyósi művésztelepen is, ahol fantáziát látott azokban a munkáimban, amelyek azután a ruhákra kerültek.
– A művészek munkái alapesetben egy vászonra készülnek. Mennyiben kell módosítani az alkotásokat ahhoz, hogy ruhákon jelenjenek meg?
– Hédi és a márka hitvallása is az, hogy divatba hozzuk a magyart. A nagyközönség leginkább azt tudja a márkáról, hogy a népi kultúra motívumait használja fel, jeleníti meg mai viseleteken, összekapcsolva a múltat a jelennel. Viszont elkezdtek nyitni emellett a tradicionális festészet, a nagy képzőművészeti mesterek és alkotások felé is. Itt a vezető tervezők és grafikusok elsődleges szempontja az, hogy megtartsák a képzőművészeti alkotás eredetiségét. Amikor Baranyi Ádám vezető divattervező megálmodja a fazonokat, a grafikusok vele együttműködve úgy teszik fel a mintákat, úgy vágják és tükrözik, hogy az eredetisége, színei megmaradjanak.
– Honnan jött az ötlet, hogy Munkácsy munkái jelenjenek meg a ruhákon?
– Amikor egy kávézás alkalmával, Hédivel elmentünk a Munkácsy Emlékházba, megfogott minket a hely és az ott lévő dolgok, alkotások varázsa. Éppen Munkácsy emlékév volt, és ahogy beszélgettünk felmerült benne, hogy újra „divatba kellene hozni” Munkácsyt, hogy viseljük büszkén a magyar alkotóinkat. Később már a vezető tervezővel és a grafikusokk jöttünk vissza, a választás végül Munkácsynak a Merengő nő című festményére és egy freskóvázlatra esett. Nem volt egyszerű, de rendkívül elegáns és nőies darabok születtek, amelyek hol máshol mutatnánk be, mint a Munkácsy Emlékházban.
– Egy hagyományos divatbemutatóra számíthatunk az emlékházban?
– Több mint huszonöt modellel érkezünk, köztük ismert személyiségekkel, akik végigvonulnak az emlékház termein, bemutatva kicsit Munkácsy korának hangulatát is. Lesz jövőbemutató meglepetés, és lesz lehetőség arra is, hogy a tervezőkkel, grafikusokkal beszélgessenek az érdeklődők, illetve még a Munkácsy tortát is meg lehet kóstolni.
Laszkó Tímea: Aki lemaradt a divatbemutatóról, kiállításon nézheti majd meg a kollekciót
– Milyen érzés volt, hogy az emlékházból inspirálódott a márka, és hogyan készültetek ti a divatbemutatóra?
– Nagy öröm és megtiszteltetés volt számunkra ez a lehetőség. Jó érzés az is, hogy a divatbemutatót illetően minden apró részletet meg tudtunk beszélni, tehát jól tudott együtt dolgozni az intézmény és a divat világának képviselői. Igyekeztünk a háttérmunkákkal a segítségükre lenni, a keretet, a helyszínt adni, ami egy nagy összenyitott tér. Természetesen a képek most is védve vannak, igyekszünk megfelelő távolságot tartani a nézők és a festmények között. A november 7-én, 13 órától kezdődő divatbemutatóra a helyek szinte egy pillanat alatt elkeltek, hiszen minden szempontból kuriózum ez a rendezvény.
A bemutató után nem sokkal nyílik majd egy kiállítás ebből a kollekcióból, akik lemaradtak a bemutatóról, a kiállításon megnézhetik majd. A kollekció egyébként fantasztikus, megmutatja a múlt szépségeit egy kicsit modern formában, tükrözve Munkácsy festészetét.