A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta, hogy a Békéscsaba-Kondoros szakasz mintegy nettó 41,4 milliárd forintból épül meg. Az utat a kedvező időjárásnak és a jó munkaszervezésnek köszönhetően, az eredetileg kitűzött 2021. január 31-e helyett még idén decemberben átadják a forgalomnak. Pántya József hangsúlyozta: legkésőbb 2022. augusztusára elkészül a 8 kilométeres Fürjesi út is, amely az M44-est, a 44-es és a 47-es utat, valamint a csanádapácai utat köti össze egy kétszintű csomópontban. A szakasz – amelyből 5 kilométer zöldmezős beruházás, 3 kilométer útfelújítás – 36 százalékos készültségű.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatója elmondta, hogy bruttó 375 millió forintból telephelyfejlesztés is történik Békéscsabán az M44-es beruházás részeként. Cserkúti András hozzátette: jelenleg kivitelezés alatt áll egy 670 négyzetméteres fedett, fűthető, nyolc tehergépkocsi beállására alkalmas csarnok, amelyet a tervek szerint decemberben már szintén használni tudnak.
A Békés megyei 1. számú választókerületének országgyűlési képviselője kiemelte, hogy majdnem a Tisza vonaláig már kétszer kétsávos úton, a települések érintése nélkül lehet eljutni, a Békéscsaba-Kondoros szakasz pedig tovább javítja a menetidőt. Herczeg Tamás fontosnak tartja a Fürjesi úti és a leendő M47-es beruházást is, utóbbi még a tervezési szakaszban jár. Az új gyorsforgalmi út Békéscsabán keresztül kötné össze Szegedet Debrecennel.
A 3. számú választókerület képviselője azt hangsúlyozta: egyetlen településen sem kell áthajtania annak, aki Gyuláról indul Budapestre. Dr. Kovács József hozzátette: az út karbantartását nagyban segíti majd a Magyar Közút csabai telephelyének bővítése, ugyanis télen az úttisztítást könnyíti, ha a sót bent tárolják. Békéscsaba mellett van egy elkerülő út, Kondorosig, a régi 44-esen már nincs olyan település, amelyen keresztül kellene hajtani, az M44-es út átadott szakasza kikerüli a többi települést, majd Tiszakürttől a főúton, a kecskeméti elkerülőn keresztül rögtön az M5-ös autópályára hajthatnak fel a közlekedők.
Még évek kellenek az M44-es gyorsforgalmi út és az M5-ös autópálya összeköttetéséhez
A Tiszakürt-Lakitelek szakaszt jövő szeptemberre fejezhetik be. Ott 60 százalék feletti a készültség, és épül a kétszer kétsávos új Tisza-híd, amely a világon is egyedülállóvá teszi az M44-est – fogalmazott Pántya József. A Lakitelek-Szentkirály szakasz 15 százalékos készültségű, befejezési határideje 2024, a 20 kilométeres Lakitelek-Kecskemét szakaszból pedig 16 kilométer elkészült. A Szentkirályt az M5-ös autópályával összekötő 33 kilométeres szakasz tervei és engedélyei elkészültek, a régészeti munkákra és a területszerzésre a forrás rendelkezésre áll. Pántya József kiemelte: még idén szeretnék kiküldeni a mintegy ötszáz helyrajzi számon szereplő ingatlanra a vételi ajánlatot.
Néhány paraméter az M44 Kondoros – Békéscsaba szakaszról:
Munkaterület átadása: 2018. február 13.
Átadás tervezett dátuma: 2021. január 31.
Hossz: 17,6 km
Különszintű csomópontok száma: 1 db (Fürjesi csomópont)
Turbó körforgalmak száma: 1 db
Hidak száma: 7 db
Vadátjárók száma: 2 db
Pihenők száma: 1 db egyszerű pihenő Kétsoprony térségében