M44: A tervezettnél jobb ütemben halad a Kondoros-Békéscsaba szakasz építése

2020. május 22. 15:13 | Hidvégi Dávid

Jó ütemben halad az M44 gyorsforgalmi út Kondoros-Békéscsaba szakaszának kivitelezése. A tervek szerint legkésőbb 2021. január 31-én átadják a 17,6 kilométeres szakaszt, de a turbó körforgalmat már júniusban használatba vehetik a közlekedők. A munkálatokat a koronavírus sem befolyásolta. A beruházás jelenlegi állásáról a NIF Zrt. és az érintett országgyűlési képviselők tartottak tájékoztatót.

A 17,6 kilométeres szakasz első 1,5 kilométere még 2019. októberében elkészült. A kivitelezők az épülő részeken a főpálya pályaszerkezetét a kötőrétegig – néhány rövidebb szakasz kivételével – elkészítették. Megkezdődött a kopóréteg terítése, padkakészítés, rézsűk humuszolása, füvesítése, szalagkorlát és fényvédő hálók elhelyezése.

Békés megye 1. sz. választókerületének országgyűlési képviselője hangsúlyozta, hogy ha elkészül a szakasz, akkor Békéscsaba és környéke sokkal vonzóbb lesz a befektető-csoportok számára.  Herczeg Tamás kiemelte: az ütemezettnél jobban áll a munka, így nem elképzelhetetlen, hogy hamarabb átadhatják az utat, de 2021. január 31-e a reális időpont. A képviselő arról is beszélt, hogy az eredeti tervekhez képest az utólag kért módosításokat is megépíthetik a Kondoros-Békéscsaba részen.

 

 

– Az eredeti tervezéshez képest megépül az a műtárgy, amely a későbbi öntözést szolgálja a régióban, valamint a NIF-től és az ITM-től azt kértük, hogy készítsenek egy lehajtót, ami az északra lévő településeket kötheti be a forgalomba úgy, hogy a közlekedőknek ne kelljen Kondoroson is keresztül hajtaniuk. Ez is jó úton halad, reméljük, hogy olyan döntés születik, amely talál erre megoldást – fogalmazott.

A 2. sz. választókerület országgyűlési képviselője kiemelte, hogy az út részben már teljesítette az elvártakat, de a gazdasági hatásait a korábban átadott, Kondoros-Tiszakürt közötti, 61,4 kilométeres szakasznak még nem lehet érezni. Dankó Béla elmondta, hogy Kondoros, Szarvas és Békésszentandrás lakosságának pozitív a visszajelzése, ugyanis a régi 44-esről áttevődött a forgalom az M44-es autóútra.

 

 

– Érzékelhető az, hogy mennyire lecsökkent a forgalom ezeken a településeken, így az ottani életminőség is nagyon sokat javult. Az emberek nagyobb biztonsággal kelhetnek át a főúton, illetve a közlekedők biztonsága is javult, hiszen egy kétszer kétsávos útról van szó. Nincs szembejövő forgalom, ahogy szintbéli kereszteződés sem – részletezte. Hozzátette: fontos, hogy a Tiszakürt-Szentkirály közötti szakasz is minél hamarabb elkészüljön.

A 3. sz. választókerület országgyűlési képviselője azt emelte ki, hogy a legutóbbi szakasz elkészültével már egyetlen egy településen sem kell áthajtania annak, aki Gyuláról indul Budapestre. Békéscsaba mellett van egy elkerülő út, Kondorosig a régi 44-en már nincs olyan település, amelyen keresztül kellene hajtani, az M44-es út átadott szakasza kikerüli a többi települést, majd Tiszakürttől a főúton, a kecskeméti elkerülőn keresztül rögtön az M5-ös autópályára hajthatnak fel a közlekedők. Dr. Kovács József aláhúzta: fontos eleme a beruházásnak a Kondoros-Békéscsaba szakasz, amely tovább rövidíti a menetidőt.

 

 

– Budapestig a menetidő az eddig átadott szakasszal együtt nagyjából egy órával csökkent, sokkal biztonságosabb a főváros megközelítése. Az, hogy a koronavírus-járvány miatt sem állt le a munka, az a kormány nagyon komoly elismerése. Közeledünk a cél és az álom felé, hogy Budapestet kétszer kétsávon érjük el – emelte ki.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta, hogy a hónap végére már nyolcvan százalékos elkészültséggel számolhatnak, így titkon reménykednek egy hamarabbi átadásban. A kivitelezők segítségére volt az enyhe tél. Pányta József kiemelte, hogy júniusban átadják a forgalomnak a turbó körforgalmat, ami a békéscsabai elkerülő utat (egyben a 44-es főút folytatása Gyuláig), a 47-es főutat és az M44-es gyorsforgalmi utat köti majd össze. A körforgalomban gyorsforgalmi ág az átadásig le lesz zárva. Ezzel együtt megkezdték a Fürjesi összekötő út építését is, amely szintén a beruházás része.

 

 

– Tavasszal megtörtént a munkaterület átadása, befejezték a régészeti feltárásokat, elkezdődtek a földmunkálatok, illetve a hírközlő kábelek kiváltását. Hogyha az ember arra jár akkor láthatja, hogy a kivitelezési munka zajlik. Ez a dél-békési régiót segíti majd – tette hozzá.

 

Néhány paraméter az M44 Kondoros – Békéscsaba szakaszról:

Munkaterület átadása: 2018. február 13.

Átadás tervezett dátuma: 2021. január 31.

Hossz: 17,6 km

Különszintű csomópontok száma: 1 db (Fürjesi csomópont)

Turbó körforgalmak száma: 1 db

Hidak száma: 7 db

Vadátjárók száma: 2 db

Pihenők száma: 1 db egyszerű pihenő Kétsoprony térségében

Mérnökségi telephelyek száma: 1 db (Békéscsaba)

Galéria

További programok »

Gazdaság

A tavaszi fagyok és az aszály lehúzta az idei szilvatermést

A tavaszi fagyok és az aszály miatt idén 23 ezer és 32 ezer tonna közötti szilvatermés várható, amely jelentősen alulmúlja az átlagos, évi 65 ezer tonnát – derül ki a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) közös termésprognózisából.
2020. augusztus 8. 14:47
FEL