Pontosan 40 esztendeje, 1978-ban kezdte el az amerikai CBS csatorna sugározni a texasi olajmágnás-család életéről szóló sorozatát, a Dallas-t. Az eredetileg amerikai Rómeó és Júlia történetnek indult széria hazánkba csak a rendszerváltás után került, nem sokkal azelőtt, hogy hazájában ki is futott a szappanopera. Ennek ellenére a vadkapitalista üzletemberek világát bemutató sorozat itthon is óriási sikert aratott. A szocializmusban szocializálódott, a szabadság illatát még ízlelgető magyar társadalom péntek esténként tátott szájjal figyelte a whiskey-jüket szopogató főszereplőket, miközben ő kevertet ivott langyos Kőbányaival. A behir.hu napi rovatában összeszedtünk és bemutatunk mindent, amit tudni kell a Dallas-ról. Tartsanak velünk!
Tévésorozatok Magyarországon
Az 1960-as évek elején még csak 15-20 családra jutott egy televíziókészülék. Ebben az időszakban a televízió nézése társadalmi esemény volt. A bérházakban, a családi házas övezetekben a tévékészülékkel rendelkező lakások és házak megteltek vendégekkel, akik sámlival, aprósüteménnyel, laposüveggel felszerelkezve érkeztek egy-egy sporteseményt, jobb filmet megnézni. Természetesen folyamatosan kommentálták, megbeszélték a látottakat.
Ebben a korszakban még nem volt meg az emberekben a sóvárgás a sorozatokért. A Robin Hood, a Tell Vilmos vagy A Tenkes kapitánya újabb epizódjai még nem indították be a "társadalmi nyálelválasztást".
Az 1960-as évek végére, az 1970-es évek elejére ugrásszerűen nőtt a tévékészülékek száma a háztartásokban világszerte, így Magyarországon is. Egyre nagyobb hatást gyakorolt az emberek életére a készülék és benne a különböző sorozatok.
Esténként az egész ország a képernyőn keresztül izgulta végig a hazai vagy import sorozatok sztárjainak sorsát. Az, hogy itthon mi kerülhetett képernyőre, szűrték és gondosan válogatták a kultúrával foglalatoskodó elvtársak.
Szinte családtaggá váltak a bennük szereplő színészek, utálták, imádták őket, és várták az újabb részeket, melyeket egyesével vetítettek, nem volt lehetőség maratoni filmnézésre.
Az 1980-as évekre már komoly függés alakult ki a magyar társadalomban, a sorozatok nézése egyfajta rítussá vált, mely kizökkentették a mindennapokból, a szürkeségből az embereket.
Sándor Mátyás, Onedin család, Kórház a város szélén, Forró szél, A halál archívuma, Az Aphrodité-örökség, Rabszolgasors, Klinika, Polip - csak néhány azon sorozatok közül, melyek odaszegezték a magyar népet kedd esténként a televízió képernyőjéhez.
Így érkeztünk el a rendszerváltáshoz, mely után már nem szűrték meg politikailag a sorozatokat, így kerülhetett adásba a Dallas is. A magyar emberek jelentős része pedig a különböző szappanoperák rabjává vált.
A sorozatok felértékelődésére, fogyasztóinak kicserélődésére az ezredforduló után lassú tempóban indult meg.
A sorozat története
A Dallas című amerikai televíziós filmsorozat egy texasi olajmágnás család, a Ewing família hétköznapjait követi nyomon 13 különböző hosszúságú évadon keresztül.
A szappanopera műfajának megfelelő széria Amerikában 1978. április 2. és 1991. május 3. között a CBS csatornán futott.
A szocializmus fellegvárai közül elsőként Romániában adták le a sorozatot, eredeti nyelven, feliratozva és természetesen megvágva. A végeredmény elég érdekes lehetett.
Hazánkban akkor kezdődött a Dallas-láz, amikor szülőhazájában már az utolsó évad utómunkálatai folytak. Magyarországon 1990. december 28. és 1997. október 24. között az akkor még egyeduralkodónak számító Magyar Televízió vetítette a szériát. Két próbálkozás is történt az ismétlés segítségével újabb bőrt lehúzni a sorozatról. Először az ezredforduló táján a lábát már itthon is megvető RTL Klub sugározta, de levette műsoráról, majd a közszolgálati televízió igyekezett Ewingék segítségével felvenni a versenyt a két kereskedelmi csatornával, de ez a taktika sem vált be. Így a teljes szappanoperát végül 2008. szeptember 1-jétől a Story TV ismételte.
A Dallast a mai napig a nemzetközi televíziózás legsikeresebb állomásaként tartják számon. 357 epizódból áll, amelyek egyenként 47 perc hosszúságúak. A szappanopera ötletének gazdája David Jacobs producer, filmrendező és forgatókönyvíró.
A sorozat először Bobby Ewing és Pamela Barnes házassága körül forgott, családjaik ugyanis egymás kibékíthetetlen ellenségei. Ahogy haladunk előre a történetben, úgy lép elő főszereplőként Jockey Ewing, akinek dörzsölt játszmái és üzleti trükkjei kerültek a középpontba. A sorozat híres továbbá az epizódok végén függőben lévő kérdéseiről is: az 1980-as "Ki volt a tettes?" a mai napig az egyik legnézettebb televíziós sorozatepizód. Technikai okokból a teljes kilencedik évad úgynevezett "álom-évad", csak Pamela álmának szüleménye, a tizedik évad első része ott folytatódik, ahol a nyolcadik abbamaradt.
A kilencvenes évek nem tettek jót a sorozatnak, ezért 1991-ban az alkotók befejezték a szériát. Az 1990-es évek már az X-akták és a Vészhelyzet megjelenésével Amerika belső gondjairól és rejtélyeiről szólt, nem a kapitalizmus győzelméről és mindenhatóságáról.
A TNT csatorna 2011-ben újraindította a sorozatot, az ifjabb generáció főszereplésével, Jockey és Bobby is visszatért, de a fiaik harca került előtérbe. A sikersorozat tehát folytatódott, de csak néhány évad erejéig. A 2010-es évek világában már nem túl érdekes az a történet, mely az 1980-as években felforgatta azt.
Miről is szólt a sorozat?
A dúsgazdag olajmágnás família, a Ewingok családi birtoka Southfork. Hatalmas családi birtok, amelyen a család külön mezőgazdasági tevékenységet is folytat. Befolyásuk és vagyonuk akkora, hogy valóságos magánállamot alkotnak Southfork területén saját törvényekkel és hagyományokkal.
A kisebbik fiú, Bobby még toleráns édesanyját, Ellie-t és keménykötésű apját, Jockot is meglepi azzal, hogy feleségül veszi Pamela Barnest, aki a Ewingok régi ellenségének számító Barnes családból származik. A konfliktus oka, hogy még az 1930-as években Jock Ewing és akkori társa, Willard "Tintás" Barnes között elmérgesedett a viszony: Jock kitúrta barátját a Ewing Olajtársaságból és elvette feleségül azt a nőt, akit szeretett, Eleanor "Ellie" Southworth-t. A Southworth família nem olyan volt, mint a Ewingok. Tehenészek voltak, egy ranchot tartottak fent, szerették a földet és a marhákat. Házasságuk után a családi birtok, Southfork lett a Ewingok otthona.
A legidősebb testvér, Jockey (az angol nyelvű eredeti sorozatban J.R., azaz John Ross), aki boldogtalan házasságban él az egykori Miss Texas-szal, Sue Ellen Shepard-dal (a magyar változatban Samantha). Jockey és öccse gyakran kerülnek konfliktusba, mert az ifjabbik fivérben megvan az a morál és jóság, amely bátyjából hiányzik.
A középső testvér, Gary, Ellie kedvence, mert ő emlékezteti leginkább a Southworth-ökre, azonban Jock és Jockey miatt nehéz gyerekkora volt. Miután elvett egy pincérnőt, Valene Clemens-t, megszületett az első Ewing-unoka. Lucy Jockey mesterkedései miatt Gary és Valene rég elhagyták a házat, csak Lucy él a nagyszüleivel.
A farm vezetője Ray Krebbs, aki az egyik korai részben együtt tölt egy éjszakát Lucyvel. A negyedik évad során aztán kiderül, hogy Ray nem más, mint Jock törvénytelen fia, aki egy, a második világháború alatti félrelépésből származik.
Ray és Pamela korábban jegyben jártak egy ideig, mígnem a nő bele nem szeretett Bobbyba. Házasságukat Jockey és Ray is ellenzi, és megpróbálják aláaknázni a kapcsolatot. Eközben "Tintás" Barnes fia, Cliff Barnes, aki örökölte apja Ewingok iránti gyűlöletét, különös módon Jockeyval szövetkezik a frigy ellen.
Zárszó
És így ment ez éveken keresztül. Az egész országot lázban tartotta a történet. A beszélgetések központi témájává vált az Ewingek története. A szappanoperának köszönhetően a magyar társadalom rögtön a rendszerváltás után szembesült azzal, hogy is működik a vadkapitalizmus. Ezért, amikor az 1990-ben szövögetett, az osztrák életszínvonalat megcélzó rózsaszín álom véget ért és az emberek keze belelógott a megkopott zománcú éjjeli edénybe, akkor olyan nagy baj nem történt.