Pontosan 30 esztendeje, 1989 júniusában jelent meg a Bonanza Banzai első albuma, az Induljon a banzáj! A csapat mindössze hét esztendeig működött, de nagyon komoly nyomot hagyott a magyar kultúrában. Kezükre játszott, hogy a szocialista rendszer összeomló félben volt, melynek köszönhetően a Depeche Mode átszivárgott a vasfüggönyön keresztül és kultuszzenekarrá vált, továbbá az akkori fiatalok ráébredtek, hogy az Első Emeletnél létezik progresszívebb, szintetizátor alapú zene és komolyabb dolgokról is szólhat egy dal, mint az Állj vagy lövök! című opusz. A csapat kis klubokból indult és jutott el a legnagyobb csarnokig, amit színültig megtöltött. A behir.hu időutazó rovatában a Bonanza Banzai történetét meséjük el. Tartsanak velünk!
„Tánc a vékony jégen” - Első nekifutás
A Bonanza Banzai zenekar három budapesti fiatalember találkozásának köszönhetően jött létre. Kovács Ákos szülei jogászok, ő azonban nem vitte tovább a szakmát. Hamar a művészet rabja lett és egy filmklub hatására sokáig filmrendező akart lenni. Érettségijét a neves Fazekas Mihály Gimnáziumban szerezte meg, majd a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemre ment, ahol már sztárként diplomázott külgazdasági szakon 1992-ben.
Hauber Zsolt zenei általános iskoláit Szolnokon, Moszkvában, majd Budapesten végezte. Emellett 7 évig zongoratanulmányokat folytat. Középiskolái előbb a Fazekas Mihály Gimnáziumban kezdte, majd az Eötvös József Gimnáziumban fejezte be. Ezután a vendéglátóiparban helyezkedet el. Gyorstalpaló felszolgálói iskolát végzett és egy étteremben dolgozott felszolgálóként, egészen addig, amíg munkáját már nem tudta összeegyeztetni a zenei karrierjével.
A csapat harmadik tagja, Menczel Gábor 10 éves korától a Vasas és a KSI igazolt futballistája volt. Nem zeneiskolában, hanem magánúton tanult meg zongorázni. Társaival ellentétében nem gimnáziumba, hanem egy számítástechnikai szakközépiskolába járt. Tinédzser korában beszippantja a Rock and Roll és megalakította első zenekarát Quarc néven.
Kovács és Hauber egyazon gimnáziumba járt és az ottani kórusban ismerkedtek össze. Ekkor döntötték el, hogy egyszer zenekart alapítanak. Zsolt ötlete nyomán – miután Ákos leszerelt a katonaságból – 1987-ben közösen jelentkeztek a Pesti Műsor című magazin Csillag Születik című tehetségkutatójába, együttes kategóriában - már ekkor is a Bonanza Banzai nevet használva. Miután demójuk elnyerte a zsűri tetszését, továbbjutottak a középdöntőbe, amelyet a Petőfi csarnokban rendeztek. Bár együttes kategóriában nem jutottak tovább, a zsűri egyik tagjának, későbbi menedzserüknek, Fábián Tibornak a javaslatára továbbléptek szólista kategóriában, mégpedig Ede és a Bonanza Banzai néven, végül a harmadik helyet szerezték meg. Ezután – mint az igazi sztárok - nézeteltérések miatt feloszlottak.
„Jövőd még nincsen, a múltad már nem kell” - Második nekifutás
Egy évre rá Fábián Tibor nyomására újra egymásra találtak a fiúk, és a menedzser ajánlatára megismerkedtek Menczel Gáborral, akit Holló József, az R-GO zenekar billentyűse ajánlott Fábián figyelmébe. Gábor szüleinek Füredi úti lakásában 1988. május 28-án megszületett a Bonanza Banzai végleges felállása.
Playback-fellépéseik már ekkor is nagy sikert arattak, felléptek többek között a kor meghatározó helyén, a Csillagfény Discóban, vagy a Petőfi csarnok Depeche Mode-klubjában. Még ebben az évben kiadják első kiadványukat, a Ladies from that House című maxi anyagot kazettán.
A Bonanza 1989 első hónapjaiban tömegmozgalommá vált, egyre többen követték a zenekart a fellépésekre. Mire az első lemez Induljon a banzáj! címmel 1989 júniusában napvilágot látott, a triónak már masszív rajongótábora volt. Az éppen csúcson dübörgő hazai Depeche Mode-mánia kellős közepén berobbant formációra lényegében egy az egyben ráharapott a nagyszámú Depeche-közönség, a slágeres, szinti-popos dalok pedig tökéletesen megfeleltek a Mode-tábor igényeinek.
A debütáló lemez tényleg fején találta a szöget, részben tökéletesen ráérezve a korszak zenei igényeire. A sokatmondó szöveg és a szinti-pop jókora űrt töltött be, az Induljon a banzáj című programadó sláger pedig rendszerváltó hangulatot árasztott a Vörös Október Ruhagyár termékeitől áporodott levegőjű Kárpát-medencében.
Kultúrtörténeti érdekesség, hogy az album – szinte elsőként Magyarországon – CD-n is megjelent.
„Dörömbölnek a vágyak” - A csúcson
A rendszerváltozás évében, 1990-ben megjelent második nagylemezük, A jel. Ekkoriban a klub és egyetemi koncertek után a Petőfi csarnokot is jó párszor megtöltötte a Banzai, majd szépen lassan kinőtte azt.
1991-ben a boltok polcaira került a harmadik korong, az apokaliptikus képekkel játszó, borongós 1984. A George Orwell regénye ihletette lemez címe elég nagy értetlenséget váltott ki akkoriban a lemezgyárban, ám a dal és a lemez sikere kapcsán egyre többen vették kezükbe a Magyarországon korábban csak szamizdatban megjelent írást. Az együttes iránti rajongás pedig tetőfokára ért, tinik ezrei tűntek fel 1984-es Bonanza-pólókban, idézték egymásnak Kovács Ákos szövegeit, szinte vallásos áhítattal követték a formációt. A trió 1991 novemberében hazánk legnagyobb fedett csarnokát is megtöltötte, korábban csak náluk jóval régebb óta regnáló előadóknak sikerült saját jogon telt házas előadást produkálniuk a Budapest Sportcsarnokban (BS), sőt a 15 ezer látogató mellett több ezren rekedtek a falakon kívül.
A fiúk elkezdtek külföld felé kacsintgatni és az első két album számaiból elkészült a The Compilation című – részben angol nyelvű – válogatáslemez. Ennek egyik eredménye, hogy a japán NHK TV szilveszteri műsorában Bonanza-klipek kerültek adásba. Az 1991-es kölni EBU fesztiválra a Magyar Rádió a csapatot delegálta.
Bár az együttes látszólag ereje teljében volt, a háttérben már gyűltek a viharfelhők. Ákos szerint az elektronikus zene keretein belül elérték, amit lehetett, és idejét látta a stílusváltásnak, ám Gábor és Zsolt szerint csak ekkor kezdte élni fénykorát az együttes, amit később igazolt a techno-house-rave világszintű térhódítása. A nézeteltérések közepette Ákos szólóalbum készítésébe fogott.
„Valami véget ért” - A vég
1992-ben jelent meg az Elmondatott című, már erősen önismétlő nagylemez, ami ettől függetlenül – az eladási statisztikák szerint – a legsikeresebb Bonanza album lett.
Bár már az előző évben bejelentette elkészítését, Ákos szólóalbuma, a Karcolatok csak 1993 elején jelent meg. Pletykálni kezdték az együttes feloszlását, mely csak felerősödött, miután az ez évben megjelent Régi és új című albumuk mindössze öt új számot tartalmazott, a maradék időt az együttes korábbi számainak remixei töltötték ki. Az év végi dupla, telt házas BS koncert azonban ekkor sem maradt el, illetve a feloszlást sejtető jeleket némileg csitította, hogy Ákos a BMG kiadóhoz történő átszerződése mellett két Bonanza-albumra is szerződés köttetett a kiadóval.
Persze a háttérben ekkor már nagyon komoly feszültségek húzódtak. Gábor és Zsolt technoalbumba kezdtek, melyet 1994 elején Németországban adtak ki Bonanza feat. Bonna Ross néven. Ákos kifogásolta az engedélye nélküli névhasználatot, illetve ez idő alatt a saját karrierjére koncentrált: április 30-án megtartotta első, önálló koncertjét a BS-ben, telt ház előtt.
Ezután jött a nagy bejelentés, ami sejthető volt: az év második felében kiadott album lesz a Bonanza utolsó produkciója. A Jóslat munkáin Gábor már részt sem vett, a zene Zsolt, a szöveg Ákos munkája.
1994. november 12-én koncertezett utoljára az együttes 13 ezer rajongó előtt. A két albumra szóló lemezszerződést kitöltendő, a koncertről még megjelent egy album, Búcsúkoncert címmel.
„Az ár hozott, az apály visz el” - Élet a halál után
Ákos karrierje szólópályafutásként folytatódott, mely mind a mai napig tart, töretlen sikerrel. A 2084 című albummal visszatért az elektronikus zene világába, melyben Hauber keze nyoma erősen észrevehető.
Zsolt a Bonanza feloszlása után előadóként kevesebb, ám zeneszerzőként és producerként annál sikeresebb karriert futott be. 1995-ben Le Prelude névre keresztelt zenekarának jelent meg lemeze, közepes sikerrel. Nevéhez fűződnek a Carpe Diem Álomhajó, az Emergency House Dübörög a ház, Erica C. és Roby D Tiszta őrület, Padödö Te vagy a legjobb dolog a héten című slágerei. 1996-ban létrehozta a valaha volt legsikeresebb magyar lányegyüttest, a Fresh-t, melynek zeneszerzője, producere, grafikusa és kliprendezője volt.
Gábor a Bonanza megszűnte után jó időre visszavonult a zenei élettől, informatikai vállalkozásba kezdett. 2014-ben a Kozmix frontemberével, Lányi Lalával közösen megalapította a Respect nevű együttest, mely egy rövid turnét is adott, de nem volt hosszú életű.
A trió 2004-2005 között állt össze újra a Kisstadionban 16 ezer rajongó örömére, ahol legnagyobb slágereiket, az Induljon a banzájt, a Valami véget értet és az Elmondatott dalaikat adták elő.
Egyelőre ennyi, a folytatásban csak reménykedni tudunk!
(Az alcímeket Bonanza Bonzai dalokból kölcsönöztük.)