Rovatunk Ponyvaregény című filmet bemutató történetében jeleztük, hogy a mozikban nagyon erős év volt 1994., ugyanezt elmondhatjuk a televíziós sorozatokról is. 25 évvel ezelőtt több olyan korszakalkotó tévés széria indult útjára, melyek a mai napig mérföldkövek az ember életében. Ezek közül is kiemelkedik a Vészhelyzet című kórházi sorozat, mely a Kórház a város szélén és a Klinika című szérián szocializálódott magyar társadalmat először sokkolta, később magával ragadta. Ez volt az első olyan sorozat, melyben a gyógyítás folyamatát a maga teljességében, vagyis rengeteg vérrel, akár kikandikáló belső szervvel láthattuk, de ugyanakkor megmaradt a korábbi orvosi történetekre jellemző pszichologizálás, moralizálás is. A Vészhelyzetnek köszönhetjük George Clooneyt és azt is, hogy az 1990-es években a sorozat szövegének hatására a békéscsabai kocsmákban lehetett kérni kis és nagyrutint. Az utóbbi annyiban különbözött az elsőtől, hogy a törzsital mellé kért az ember valami tömény alkoholt is. A behir.hu időutazó rovatában a sorozatra emlékezünk. Tartsanak velünk!
Kezdet - A kórházsorozatok története
„És Dr. Carter megkezdte első napját a sürgősségi osztályon” – ezzel a mondattal kezdődött a Vészhelyzet első évadénak első része. Azonban nem természetesen nem ezzel kezdődött a televíziós kórházsorozatok története. Az elmúlt bő félévszázadban szinte minden évben műsoron volt legalább egy, de inkább több kórház- vagy orvos sorozat.
Hogy hol és mikor is kezdődött, az 2019-ben az szinte már kinyomozhatatlan, a lényeg, hogy az 1950-es évek Amerikájában már divatja volt kórház-témájú szériáknak.
Az egyik legelső minden bizonnyal az 1951-ben indult City Hospital volt, mely előbb az ABC, majd később a CBS műsorán volt látható. Ezt követte több csatornán, több fehér köpenyes széria. Ezek a sorozatok még nem írtak televízió-történelmet, azonban kezdetét vette a sztetoszkóp-áradat, melynek első tetőpontja a hatvanas években következett be.
A következő csúcs az 1970-es évek közepe, amikor elindult az Emergency! című sorozat, a mai Harmadik műszak elődje volt. Mentősök és tűzoltók munkáját mutatta be. A nagy sikerre való tekintettel készült egy rajzfilmváltozat is, melyből a gyerekek ismerkedhettek meg az életmentés alapjaival. Robert Altman kultikus M.A.S.H. című, nagysikerű mozifilmjénel televízió sorozatváltozata is ekkoriban indult.
Kultúrtörténeti érdekesség, hogy Magyarországon ekkor vetítették az első orvos sorozatot, melynek címe Kérem a következőt! volt. Egyetlen szépséghiba, hogy a széria dr. Bubóról szólt és gyerekeknek készült.
Itthon az első, felnőtteknek szóló kórházsorozat, a csehszlovák gyártású Kórház a város szélén volt, mely 1982-ben ültette a televíziókészülék elé a magyar családok apraját és nagyját. Blazsej doktor és csapata elragadta a hazai nézők szívét, a sorozat elképesztő nézettséget produkált.
A következő orvos-sorozatra Magyarországon 1988-ig kellet várni. Ebben az évben kezdték el vetíteni az eredetileg 1985-ben készült német sorozatot, a Klinikát. Brinkmann professzor, Crista nővér és Udo mindenkinek szerzett kedves vagy éppen szívszorító, esetleg szórakoztató perceket. A sorozat családtörténet is volt egyben, a nézők négy évig követhették nyomon a szereplők sorsát.
A meglehetősen romantikus képbe - egy érthető folyamat következményeként - rondított bele a Vészhelyzet, az 1990-es évek közepén. A televíziót nézőknek, akkor már több kellet, hogy lekössék a figyelmét. Rögvalóság, tetőtől talpig véres betegek, csonkolt végtagok képében.
A történet
A Vészhelyzet mind a 15 évad 331 epizódjának a helyszíne a chicagói megyei kórház sürgősségi osztálya, ahol mindig nagy a zűrzavar és hatalmas a tempó.
A sorozat a sürgősségi osztály mindennapjaiba kalauzolja el a nézőt, ahol az orvosok és a nővérek döntésein életek múlhatnak. Bár a felelősség hatalmas, - hiszen az orvosok és nővérek döntésein pedig sokszor élet és halál múlhat - az alkalmazottaknak nem csak ezzel, hanem magánéleti problémáikkal is dűlőre kell jutniuk.
A sorozat 15 éve alatt a nézők betekintést nyerhettek egy amerikai kórház teljes körű működésébe, a főbb szereplők kórházon kívüli – a legtöbb esetben zűrökkel teli – életébe, illetve megismerhették az amerikai társadalom valamennyi rétegét és az ő problémáikat. Ebből a szempontból a Vészhelyzet az 1990-es évek végének és a 2000-es évek elejének kiváló korlenyomata, illetve izgalmas egészségügyi és szociológiai tanulmánya.
Az alkotók
A Vészhelyzet atyja, Michael Crichton író, forgatókönyvíró a sorozat kéziratát pontosan 45 éve, 1974-ben készítette el, és eredetileg mozifilmnek szánta. Az alkotó pedig nem más, mint Steven Spielberg lett volna, aki mégsem ezt a forgatókönyvet választotta, hanem Crichton egy másik regényét, a Jurassic Parkot. Azonban Spielberg az 1994-ben induló sorozat első évadának producere lett, ár a stáblistán nem szerepel.
Michael Crichton 1942. október 23-án született Chicagóban.
1964-ben diplomázott a bostoni Harvard Egyetem irodalom szakán, ahol kitűnő eredménnyel végzett, majd beiratkozott a Harvard orvostudományi karára, ezután pedig a Salk Biológiai Kutatóintézetben gyakornokoskodott. Könyveinek, forgatókönyveinek témái főleg ebben az időszakban születtek. Ezekben az években írta a Vészhelyzet kéziratát.
Az írás volt a szenvedélye, első regénye Az Androméda törzs című könyv volt, mely pontosan 50 esztendeje, 1969-ben jelent meg, amelyet később meg is filmesített. A sikert leginkább sci-fi könyveivel szerezte.
1970-ben Los Angelesbe költözött, így kezdődött filmrendezői karrierje. A könyveiből készült filmek sorozata követte egymást: A rejtélyes halál, Teltámad a vadnyugat, Kóma, Gyilkos robotok, Kongó, A 13. harcos vagy az Idővonal.
Élete során számtalan elismeréssel és díjjal jutalmazták szerteágazó munkásságát.
Michael Crichton 2008. november 4-én hunyt el Los Angelesben.
A Vészhelyzet 331 epizódját többen írták és rendezték. Voltak olyan, már nagynevű művészek, akik mindenáron szerettek volna bekerülni a sorozat alkotói közé, ilyen volt a Ponyvaregénnyel már óriásit kaszáló Quentin Tarntino is.
A szereplők
A Vészhelyzet 15 évada számtalan szereplőt emelt be a köztudatba és tett ismertté. Közülük az első évad három legfontosabb szereplőjét mutatjuk be.
A sorozat abszolút főszereplője Dr. Mark Greene, a kórház sürgősségi osztályának központi vezetője és gyakori közvetítő a vitás felek között, és olyan személyiség, akit mindenki tisztelt. Az első nyolc évad egyik központi szereplője volt.
A megszemélyesítője Anthony Edwards volt., aki 1962-ben született a kaliforniai Santa Barbarában. Legismertebb szerepe a Vészhelyzet lett, de szerepelt még többek közöttt a Top Gunban, A Zodiákusban, A suttyók visszavágnakban. Négy gyermek édesapja.
A sorozatnak a legtöbbet a ma már világhírű George Clooney köszönheti, aki Dr. Doug Rosst személyesítette meg. A sorozatban Ross a kórház sürgősségi osztályának gyermekorvosa, tipikus szívtipró, aki nem tiszteli sem a tekintélyt, sem a szabályokat.
George Clooney életével egy korábbi történetben részletesen foglalkoztunk.
Az első évad harmadik főszereplője az ifjú rezidens, Carter doktor, akinek felnőtté válását is nyomon követhettük. A kissé bizonytalan fiatal srác remek orvossá vált, pedig szerepe szerint számos nehézséggel kellett megküzdenie. Karakterét Noah Wyle személyesítette meg, aki 1971-ben, Hollywoodban született.Ismertséget elsősorban a Vészhelyzetnek köszönheti, de mellette olyan mozifilmekben volt látható, mint az Egy becsületbeli ügy, vagy a Donnie Darko. Kétszer nősült, három gyermek édesapja.
Összegzés
Magyarországon 1996 januárjáig kellett várni a Vészhelyzet bemutatkozására, de megérte a hosszú várakozást. A kedd esténként vetített sorozat a Klinika madárfüttyös idillje után húsba vágóan életszagú volt. Még ha nem is mindig értettük, hogy mi történik, túlságosan is lekötött az, amit láttunk, hogy ez ne zavarjon minket.
Az biztos, hogy a Vészhelyzettel kiderült: a tévé is lehet olyan jó, mint a mozi. Az elején szédítő sűrűsége volt minden epizódnak, semmi cukormázas megjátszottság, egy dokumentumfilm sokszor gyomorforgató valóságosságával mutatták be a sürgősségi osztály mindennapjait, ahol legalább olyan gyakran előfordul, hogy a betegek idióták, mint az, hogy az orvosok hibáznak. A formátum és a sztorik mellé megkaptuk a színészeket, akik tökéletesen alkalmasak voltak arra, hogy már az első epizódtól kezdve a szívünkbe zárjuk őket.
Isten éltesse a 25 éves Vészhelyzetet!