A kitaposott út – Herczeg Tamás jegyzete

2020. december 19. 16:02 | behir.hu

A közlekedési lehetőségek javításának szándéka egyidős az emberi közösségek megjelenésével.

Ahogy minden másra, így az úthálózatok megalkotására is nagy hatással voltak a gazdasági-társadalmi változások. Kezdetben az út úgy keletkezett, hogy egy csapás, egy ösvény a folyamatos használat következtében kitaposottá, állandóvá vált.

A római hódítás a mi vidékünket elkerülte, így híres hadiutak nem épültek errefelé. Földrajzi helyzetünk miatt elődeink építőanyaga a sár volt. Útnak csak a legnagyobb jóindulattal nevezhető közterületeink olyan állapotban voltak, hogy a korabeli vándorok rémtörténeteket írtak az alföldi utazásaikról.

A bányák távolsága, így az építőanyag hiánya gátolta a nagy építkezéseket. Végül is a vasútvonalak létrejöttével oldódott meg a közútépítés legnagyobb problémája, az anyagszállítás. A XIX. század végén elkészült az első alföldi összekötő út, amely Békéscsabán is áthaladt, és amit hamarosan újabbak követtek. Azonban a településeken belüli utakon továbbra is a sár volt az úr. A XIX. század derekán és a XX. században a megyében és Csabán is nőtt a pormentes utak hossza. De Békésben, 1970-ben még így is a mintegy kétezer km-nyi belterületi tanácsi fenntartású út mindössze 17 százaléka volt télen-nyáron egyaránt rendesen járható.

Békéscsaba 2010-es közlekedésfejlesztési terve szerint belterületi közúthálózatunk mintegy 80 százaléka rendelkezett burkolt útfelülettel. A járdák állapotával kapcsolatban ennél lényegesen rosszabb mutatókkal rendelkeztünk.

 

Nagy volumenű járdafelújítási program indulhat Békéscsabán (forrás: Facebook.com/Herczeg Tamás)

Nagy volumenű járdafelújítási program indulhat Békéscsabán (fotó: facebook.com/Herczeg Tamás)

 

Ma elmondhatjuk, hogy a belváros utcái nagy többségben – nem egyenletes minőségű, de mégis – szilárd burkolattal rendelkeznek, elmaradás a kertvárosi lakóterületeken van.

Különösen ott nagy tehát a lemaradás, ahová az elmúlt esztendőkben igen sokan költöztek, és pormentes út megépítésére forráshiány miatt nem került sor. Hosszas előkészítő munka után novemberben beszámolhattam arról, hogy a kormányzat által nyújtandó csaknem kilenc és fél milliárd forintból városunk történetének eddigi legnagyobb belterületi út és járda építési-felújítási programja kezdődik el. Így nem csak a megye megközelíthetősége javul az M44-es újabb szakaszának átadásával, hanem a belterületi utak és járdák hossza és minősége ügyében is sikerülhet Békéscsabának régi adóssága egy részét törlesztenie a lakói felé.

Herczeg Tamás országgyűlési képviselő, békéscsabai lakos

További programok »

FEL