Zalai Mihály: Összekapcsoljuk a segítséget kérőket a segítséget felajánlókkal

2020. április 11. 12:11 | Mikóczy Erika

A közelmúltban indult el a bekesmegyeosszefog.hu oldal, amelyről a 7. Tv Aktuális című műsorában Zalai Mihályt, a Békés Megyei Önkormányzat elnökét kérdezte Tóth Bianka Nóra műsorvezető.

– Kérem, röviden ismertesse, hogy mi a bekesmegyeosszefog.hu oldal célja?

 – A veszélyhelyzet kihirdetése óta a megyei önkormányzat, illetve több civil szervezet és települési önkormányzat is kapott önkéntes felajánlásokat, amelyek elsősorban önkéntes munkára vonatkoztak. A 65 év feletti vagy krónikus betegségben szenvedő embertársaink, szomszédaink azok, akiknek leginkább otthon kell maradniuk. Akik nem tudják megoldani bevásárlást, ügyintézést, gyógyszerkiváltást, csekkbefizetést, azoknak az önkormányzatok tudnak segíteni. Azonban láthatóan el fog jönni az az idő, amikor szükség lesz nagy valószínűség szerint olyan önkéntes segítőkre is, akik ebben, vagy bármi másban, amely a veszélyhelyzet elhárításával, az otthon maradóknak az ellátásával kapcsolatos, részt tudnak vállalni. Mivel sok ilyen felajánlás már eddig is befutott, ezért a Megyei Védelmi Bizottság legutóbbi ülésén felmerült, hogy ezt megyei szinten szükséges volna koordinálni. A megyei önkormányzat vállalta ezt a feladatot, amely nem csupán egy weboldalnak a létrehozásáról szól.

 

 

 – A bekesmegyeosszefog.hu oldal felhívja a figyelmet arra, hogy lehetőség van segítséget kérni és segíteni is. Már pár nap alatt az oldal közel 100 felajánlást, illetve kérést kapott, és több mint 3 000 látogatója volt. Ezen keresztül olyan embereket is meg tudtunk szólítani, akik mondjuk a településükön nem jelentkeztek sem civil szervezetnél, sem önkormányzatnál önkéntes munkavégzésre. Azonban akár idősek ellátásában, akár távoktatásban, informatikai segítségnyújtásban önként jelentkeztek. Volt közel 40 segítséget kérő is. Közben felhívtuk az oldal látogatóinak a figyelmét arra, hogy pénzbeni és élelmiszer-adományt nem áll módunkban nyújtani. Hiszen mi azt vállaltuk, hogy összekötjük a segítséget felajánlókat a segítségkérőkkel. Mivel elsősorban önkéntes munka területén érkezik felajánlás, illetve oktatásban, informatikai szolgáltatásban, így ilyenfajta segítséget áll módunkban közvetíteni. Hivatalunk létrehozott egy alszámlát is, erre az alszámlára van lehetőség pénzbeli adományt befizetni. Az ideérkező összegeket mindig a Megyei Védelmi Bizottsággal egyeztetve, a védekezés területén kívánjuk felhasználni. Tehát elsősorban azokon a pontokon, kórházakban, mentőknél, esetleg fegyveres testületeknél, vagy más közszolgáltatóknál, ahol a koronavírus-járvány elleni védekezés szempontjából a leghasznosabban tudjuk ezt elkölteni.

– Említette, hogy a segítséget nyújtókat a segítségre szorulókkal valamilyen módon majd kapcsolatba tudják hozni. Ez hogyan történik?

 – Létrejött egy munkacsoport a Békés Megyei Önkormányzatnál. Ez a munkacsoport kezeli az oldalon keresztül bejövő e-maileket. Egy nagyon egyszerű weboldalról van szó. Lehet segítséget felajánlani, és segítséget kérni. A kollégáim mindenkinek válaszolnak, másrészt azokkal a szervezetekkel igyekeznek összekötni a segítséget nyújtókat, és segítségkérőket, akik leghatékonyabban meg tudják oldani a problémáikat. De mi magunk is elébe megyünk ennek. Hiszen felvesszük az oktatási intézményekkel, különböző informatikai vállalkozásokkal a kapcsolatot, és próbálunk a megyei önkormányzat beiktatásával összekötni szereplőket. Például olyan családokban, ahol nincs informatikai eszköz, nincsen laptop, nincs táblagép, megpróbálunk ezen a területen segítséget nyújtani azáltal, hogy összekötjük az ilyen eszközfelajánlókat azokkal, akiknek erre esetleg szüksége van.

– Most térjünk át egy néhány mondatban a Békés Megyei Önkormányzat veszélyhelyzet alatti munkarendjére. Ez hogyan alakult át?

– Mint minden önkormányzatnál, a megyei önkormányzatnál is megváltozott a működés a veszélyhelyzet kihirdetése óta. A települési önkormányzatokkal együtt a megyei önkormányzat, mint testület működése, és a bizottságainak a működése is szünetel. Ebben az időszakban a vonatkozó kormányrendelet alapján a polgármester, illetve a megyei önkormányzat elnöke kell, hogy meghozza az önkormányzat működéséhez, illetve a veszélyhelyzetben arányosan elvárható döntéseket. Ez azt is jelenti, hogy minden olyan döntést, amely halasztható, a veszélyhelyzet elmúltával fogunk majd tárgyalni. Minden olyan döntést, amely a veszélyhelyzet elhárításában fontos vagy határidős, a megyei önkormányzat elnökének kell meghoznia. Én azt a gyakorlatot vezettem be, hogy minden ilyen esetben, amikor döntést kell hozzak, e-mailben felveszem a kapcsolatot a megyei képviselőkkel, és lehetőség szerint csak olyan döntést támogatok, amely a megyei közgyűlés tagjai többségének a jóváhagyását bírja. Hiszen nem álltak le Terület- és Településfejlesztési Operatív Program pályázatai. Folynak az építkezések, és folynak az ehhez kapcsolódó pénzügyi tevékenységek is. A megye településeinek a felén maga a megyei önkormányzat a projektmenedzser ezekben a fejlesztésekben. Több tucat bölcsőde építése vagy bővítése folyik ebben a pillanatban is. És az az érdekünk, hogy ezek a folyamatok ne szakadjanak meg. Ameddig az élet, ameddig a járvány terjedése ezt lehetővé teszi, ezt a tevékenységet folytatni fogjuk.

 – Milyen TOP-os beruházások vannak folyamatban jelen pillanatban?

– Több tucatnyi. Gyakorlatilag az összes kiírásban folynak most is munkálatok. A bejövő információk alapján ezek nem álltak le. Vannak bölcsődefejlesztések, óvodafejlesztések, kerékpárút-építés. Van folyamatban energetikai beruházás, ipari parkokkal kapcsolatos beruházás, új ipari park építése, vagy a meglévőnek a bővítése, illetve orvosi rendelő felújítása is. Ezekkel nem várhatunk hónapokat, amíg a veszélyhelyzet, a járvány elmúlik. Addig, ameddig ezt a veszélyhelyzet lehetővé teszi, ezek a munkálatok folynak. Nyilván valamelyest lelassultak a folyamatok, de semmiképpen nem szeretnénk, hogyha megállnának.

– Akkor összességében elmondható, hogy a közgyűlés munkarendje átalakult, az ülésezés szünetel, de a beruházások ugyanúgy folynak tovább.

– Így van. Nyilván ez hatással van az önkormányzati hivatalunkra is. Az ott dolgozók egészsége mindennél előrébb való. Ezért ahol lehetett, ott előrehozott szabadságolással, illetve otthon végezhető munkával váltottuk ki a hivatalban való személyes megjelenést. Jelenleg körülbelül munkatársaink 20%-a dolgozik a hivatalunkban. Annyi változás van talán, hogy a helyszíni ellenőrzések, a helyszíni kijárások az egyes fejlesztésekhez, az egyes beruházásokhoz megritkultak. Amennyire lehet, ezt igyekeznek a kollégák halasztani.

További programok »

Egészségügy

Elegem van a veszekedésekből! – családi konfliktusokról MCC-ben

Elegem van a veszekedésekből! címmel tartott előadást Békéscsabán dr. Mihalec Gábor pár- és családterapeuta, nemzetközi előadó és tréner, párkapcsolati sikerkönyvek szerzője. Az esemény a konfliktusok felismeréséről és megoldásáról, valamint a mosolyszünetek elkerüléséről is szólt.
2024. november 20. 10:14
FEL