Az idegenvezetői feladatokat Meszesán László, a Forgalmi Csomóponti Főnökség vezetője látta el. A csoport betekinthetett a kulisszák mögé, persze ez is volta az alapelv.
Meszesán László mesél – Fotók: Mészáros Zsuzsa
– Többek között azt is megtudtuk, hogy a MÁV csak a vasútvonalat – síneket, felsővezetéket – jelenti, a mozdonyok például már másik céghez tartoznak – meséli Mészáros Zsuzsa, az egyesület alelnöke.
Hozzáfűzi, ha késik egy járat, az sokszor azért van, mert olykor be kell tenni olyan tehervonatot, amely nem mindig menetrendszerűen robog. És ha a teher egy-két percet késik, akkor az hatványozottan megérződik a személyszállításon is – mert ugye addig egy állomáson várja a személy.
– Az is kiderült, hogy a komputeres irányítóközpont már nemcsak Csabát irányítja, hanem egészen Mezőtúrig kiterjed a hatásköre – folytatja. – Egy egérkattintással például egy berényi váltót át lehet állítani. Ha azonban télen a váltó történetesen befagy, akkor természetesen a jó öreg szisztéma szerint, manuálisan hozzák működésbe.
Az egyesület tagjai a gyönyörűen felújított részeket is megtekintették. Sokadik érdekesség, hogy a kivitelezők az egyik jegyárusítóablaknál meghagytak egy sávot a falon, hogy milyen volt a régi, és az új állomás színe. A korábbi szinte ugyanolyan, csak egy kicsit sápadtabb.
– Remek ízelítőt kaptunk az ott folyó összetett, felelősségteljes munkákról. Már nem csodálkozunk, legfeljebb csak bosszankodunk a vonatok késése miatt – összegzi.
***
Számtalan élmény kapcsolható a vonatokhoz. Számtalan alkotót inspiráltak a vasparipák. Amerikában a világválság ideje alatt egy csomó csavargó utazott az egyik államokból a másikban a pőre kocsikon.
Álljon itt egy magyar szépség, a KFT-től, A vonat.