1. Fenntarthatóság
Nem véletlen, hogy ez jutott eszembe először. 2018 környékén, mikor hazánkban is kezdett felfutni a zero-waste, akkor hívták fel arra igazán a figyelmet, hogy mennyire ember-, család-, és környezetbarát a piaci vásárlás. Azóta ez nem változott, a piaci áru jellemzően közelből érkezik és közelben is hasznosul. Ez már önmagában megéri.
2. Helyi gazdáktól
Ha már jó helyen költünk, akkor fontos az is, hogy jó ember kapja a pénzünket. A piacon „támogathatunk” kis- és középvállalkozókat, valamint kis- és őstermelőket, akik szívüket-lelküket beleteszik termékeikbe, legyen szó a piacok jelképévé vált házi paradicsomról vagy akár egy barkácstermékről. Ha pedig hozzájuk kerül a pénzünk, bővíthetik termékpalettájukat és javíthatják a minőséget, amivel végsősoron mi, fogyasztók nyerünk.
3. Tudatos vásárlás
Amennyiben ismerjük az árust, akkor pontosabban megismerhetjük a terméket is. A termék ismerete rávilágít arra, hogy mennyire nem ismerjük a nagy áruházak portékáit. A szupermarketben nem tudjuk megkérdezni, hogy: „hölgyem ebbe a kenyérbe mit tesznek?”
4. Egészség
A vitamin- és nyomelemdús étrend fontos része az is, hogy változatos legyen az étrendünk. A paradicsom, a paprika, a jó minőségű sajtok, túrok és a húsok mind fellelhetőek a Csabai Piacon. Ha specifikus diétát követünk, akkor is találhatunk csodákat az „agorában”.
5. Közösségi élet
Úton-útfélen mindig találkozunk ismerőssel a piacon, ahol megtudhatjuk, kivel mi újság. A hírek mindig ott terjednek a leggyorsabban, ahol sokan vannak, így a piac mondhatni a melegágya a jó sztoriknak is. Nem mellesleg az árusok gyakran ajánlanak recepteket, más-más termékeket, így segítve azt, hogy ne csak termékkavalkáddal, hanem valódi, emberi kapcsolatokkal és jó kedvvel hagyjuk el a piacteret.
6. Valódi ízek
Legyen szó a chillis, vagy akár a lekváros mesterekről, a piacra járás egyik legjobb része, hogy igazi, jól megszokott, hazai, csabai ízekre lelünk. Olyanokra, amelyeknek nem lejárati dátuma, vagy szavatossági ideje, hanem íze van. Nem mellesleg a tartósítószerek, cukrok és édesítőszerek esetleges elhagyása a termékből, vagy az ízek különös variálása igazából a piacokon válik gasztronómiává, nem a boltok polcain.
7. Bio termékek
A bio termék nem más, mint egy: kizárólag környezetbarát technológiával előállított, természetes, vegyszermentes és a szervezetre nézve egészséges termék, amely megfelel az EU törvényi előírásainak. Ezt a besorolást nem feltétlen kapják meg a piaci termékek, hiszen nem is ez a lényeg, de a mama, aki kiáll a málnájával az egyik asztalhoz, az el tudja mondani, hogy mivel locsolt, mivel trágyázott és hogy kézzel szedte le a gyümölcsöt – ez bőven elég.
8. Pénztárcabarát
Nem feltétlen csak arról van szó, hogy a piacon lehet jó áron vásárolni, az is lényeges, hogy tartósabb és minőségibb termékhez juthatunk. Míg egy áruházi, szeletelt kolbász a felbontása után 48-72 órán belül elfogyasztandó, addig egy piaci, igazi füstölt a kamránkban sokáig eláll, így ha épp nem ennénk meg az egészet, akkor sem pazarolunk. De így van ez a kovászos kenyérrel is, ami sokkal lassabban romlik, mint a bolti kenyerek többsége. Ezzel nem olcsóbb terméket veszünk, hanem jobbat, ami tovább áll el és ezzel spórolhatunk.
9. Kimozdulás
Kellemeset a hasznossal, mozgást a gasztróval! Akárhogy is nézzük, lehet gyorsan piacolni, de nem érdemes. A felfedezés a teljes piactéren egyben igazi túra is. Egyik kollégánk úgy fogalmazott: „a napi lépésszámom biztos megvan, ha piacra megyek!”
10. Rendszeresség
Mivel a piac a legtöbb helyen egy vagy két napra szorítkozik, a többi vásárlásunkat is időzíthetjük hozzá. Ezzel pedig időt spórolunk. Nem feltétlen kell minden nap boltba járni, sőt, a lelki egészségnek is jót tesz a rendszeresség.