Szarvas Péter: Köszönet illeti az oltások szervezőit, lebonyolítóit

2021. április 3. 08:25 | Mikóczy Erika

Hétről hétre változik a járványhelyzet. Ennek tükrében pedig folyamatosak az egyeztetések a város vezetése és az egészségügyi intézmények között, ugyanakkor a város napi működése is odafigyelést kíván. Többek között ebben a témában beszélgetett Szarvas Péterrel, Békéscsaba polgármesterével a 7.Tv Aktuális című műsorában Tóth Bianka műsorvezető.

– Folyamatosan hívják oltásra Békéscsabán is azokat, akik regisztráltak. Hogyan zajlik mindez?  

– Múlt héten volt az oltási munkacsoport soron következő ülése, ahová a megye nagyobb városainak a polgármestereit is meghívták. Örömmel tettem eleget kormánymegbízott úr meghívásának, mert így jobban tájékozódhattam a megyei helyzetről, másrészt pedig elmondhattam a békéscsabai tapasztalatokat. A mentősök, a kormányhivatal, a központi kórház vezetői, valamint a háziorvosok képviseletében elmondottak alapján világossá vált, hogy rendkívül bonyolult feladat az oltások előkészítése, megszervezése és lebonyolítása. Nem egyszerű előkészíteni, megszervezni azt, hogy egy békéscsabai lakos időben megkapja a felkérést, megjelenjen az oltóponton, mindent adminisztráljanak, utána pedig minden fontos szervezet megkapja az információkat. Az ötféle vakcina eltérő mennyiségben történő szétosztását is meg kell szervezni, ráadásul különböző protokollok működnek az egyes vakcinák esetében. A legnagyobb tisztelettel és köszönettel tudok beszélni mindenkiről, aki ebben a folyamatban részt vesz akár irányítóként, akár közreműködőként. Tudjuk, hogy nagyon fontos az oltások gyorsítása, az átoltottság növelése. Már több mint kétmillióan megkapták legalább az első oltást, bízom benne, hogy egyre többen regisztrálnak a védettség érdekében. Hiszek abban, hogy a vakcina felvétele segíti a járvány átvészelését. Én is átestem a fertőzésen, tudom, hogy mit jelent ez a betegség fizikálisan – még ha nekem kisebb tüneteim is voltak – és azt is tudom, mit jelent lelkileg. Azokban a napokban, én is belegondoltam, hogyan vészelném át, ha rosszabbodna az állapotom. Aki még nem regisztrált, őket arra biztatom, hogy mérlegeljék ennek a lehetőségét.

 

–  Mi a helyzet jelenleg a békéscsabai intézményekben?

– A két bentlakásos önkormányzati idősek otthonában nincs koronavírusos beteg, és már a második oltásukat is megkapták azok, akik kérték. Mintegy 90-95%-ban regisztráltak az oltásra egyébként az alkalmazottak és az ellátottak is. Látták, hogy az első körben beoltottakkal semmi probléma nem történt, így a második körben már nagyon sokan jelentkeztek. A bölcsődéinkben és az óvodáinkban elkezdődött az óvodapedagógusok, és a kisgyermeknevelők oltása. Első körben nem értük el a 90%-os jelentkezési arányt, de azt gondolom, hogy az első kör sikere után itt is egyre többen fognak majd jelentkezni. A hajléktalanszállón, a Családok Átmeneti Otthonában, a bölcsődékben, óvodáinkban is minden rendben van, a szociális rendszerünket orvosi szempontból tehát nem zavarja semmi.

 

 

– Tavaly decemberben a koronavírus okozta bevételkiesések kompenzálására közel 1,4 milliárd forint kormányzati támogatást kapott az önkormányzat. Mekkora segítséget jelent ez? 

– Több mint egy éve itt van velünk a járvány. Ez az önkormányzat költségvetésében úgy jelenik meg, hogy a tavalyi és idei év kieső bevételeink együttesen bőven meghaladják a 2 milliárd forintot, sőt, inkább a 3 milliárd forinthoz közelítenek. Ez azt jelenti, hogy fontos közcélokra jóval kevesebb összeget tudunk fordítani idén, mint amennyit szerettünk volna. Alkalmazkodnunk kellett a megváltozott helyzethez, és a kiadási előirányzatokat szűkítenünk kellett nagyon sok területen, ilyen például a városüzemeltetés, a sport, a kultúra, a civilek támogatása. Ebben a nagyon nehéz helyzetben sokat segített a kormánynak az a döntése, hogy decemberben majdnem 1,4 milliárd forintot kapott az önkormányzat. Az összeget lényegében címkézve kaptuk, de szerencsére működésre is nagy hányadot fordíthatunk belőle. Ha ezt nem kaptuk volt, nagyon nehéz helyzetben lennénk. Jelenleg zajlanak az egyeztetések a kormány képviselőjével arról, hogy kaphatunk-e további ellentételezést a kieső bevételeink miatt. A döntés később várható.

 

– A jelenlegi helyzetben is igyekszik segíteni a város a rászorulókon, hárommal bővült például az önkormányzati bérlakások száma.

– Fontos feladatunk, hogy a rászorulóknak segíteni tudjunk. Szociális téren alapvetően a segélyezés és a lakhatás az a két terület, ahol legaktívabb az önkormányzat. Minden évben szeretnénk bővíteni néhánnyal a szociális lakások számát. Idén három új lakást adtunk át Lorántffy utcában, így rövidesen három olyan család tud beköltözni, akik számára e nélkül szinte lehetetlenné válna a lakhatás. Nem mondtunk le arról sem, hogy idén vagy jövőre folytassuk a szociális lakások bővítésének folyamatát. Ehhez természetesen források kellenek, ezért is fontos, hogy az önkormányzat bevételei bővüljenek.

 

– Rövidesen út- és járdafejlesztés indul Békéscsabán, mely területekre terjed ki ez a beruházás, és milyen szempontokat vettek figyelembe az utcák kiválasztásánál?  

– Békéscsaba történetének legnagyobb volumenű útépítési és járdafejlesztési programja áll előttünk. Több mint 9 milliárd forintot kaptunk a magyar kormánytól arra, hogy ezeket a hiányosságokat két éven belül legalább részben felszámoljuk. Minden földes utcát azonban nem fogunk tudni leburkolni, és minden rossz állapotú járdát sem fogunk tudni kijavítani. Első ütemben 46 földes utcának a leburkolása történik meg, jelenleg itt a közbeszerzési eljárás zajlik. A 46 utca kiválasztása azon nyugodott, hogy érvényes, engedélyes kivitelezési tervvel rendelkezzen az utca, és megfeleljen a hatályos helyi építési szabályzatnak. Második ütemben további utcák leburkolásáról döntünk majd, ezeknek az előkészületi munkálatai zajlanak. Olyan utcák tudnak bekerülni a második körbe, ahol az építési engedélyes terv rendelkezésre áll, illetve helyi építési szabályzatnak megfelelő az utca jelenlegi kialakítása. A járdák kapcsán inkább korszerűsítésről beszélhetünk. A rendelkezésre álló forrás legnagyobb hányadát járdafelújításra fogjuk fordítani. Itt is, mint az utcák esetében, minden egyes helyi választókerületi képviselővel az egyeztetések megtörténtek, de lesznek még egyeztetések a közeljövőben. Óriási fejlődés lesz ez Békéscsaba életében, ráadásul erre 100%-os mértékű pénzügyi támogatást kaptunk a kormánytól, e nélkül biztos, hogy nem tudtuk volna megoldani.

 

– Hétről hétre találkozunk olyan bejegyzésekkel a közösségi oldalakon, amelyek arról szólnak, hogy Békéscsaba közterületein több helyen is illegális hulladéklerakókat láttak. Mit tud tenni az önkormányzat ezek felszámolására?

– Sajnos valóban azt tapasztaljuk, hogy az elmúlt időben egyre több csabai, vagy Csabára szemetet behordó személy megsérti a jogszabályokat, és közterületre borítja a szemetét. Az önkormányzat az ilyen jogszabálysértés után helyreállítja az adott területet, de ez éves szinten sok millió forintunkba kerül. Tehát egyes emberek helytelen magatartása miatt a közösség pénzéből kell költeni arra, hogy az illegális hulladéklerakókat felszámoljuk, hiszen kötelességünk rendet tartani. Kötelességünk, hogy akár a szelektív hulladékgyűjtő-szigetek környezetében, vagy a máshol fellelhető hulladékot elszállítsuk. Ha valahol, akár egy lakásfelújítás, vagy a garázsban rendrakás kapcsán felesleges hulladék keletkezik, el lehet vinni a hulladékot a megfelelő helyre, vagy lehet konténert bérelni erre a célra – kérem a csabaiakat, hogy eszerint cselekedjenek. Ne az történjen, hogy egy utcasarokra, árokba vagy az erdőbe borítják az építési törmeléket, vagy a régi tévét, ágyat az éjszaka leple alatt a belváros valamelyik szemetese mellé teszik. Az önkormányzat tavaly pályázott illegális hulladéklerakók felszámolására, erre közel 3 millió forintot kaptunk, amit fel is használtunk – rengeteg hulladékok kellett elszállítani, köztük veszélyes hulladékot is. Vigyázzunk a városunkra, hogy tiszta és rendezett maradjon!

További programok »

FEL