Perlrott Csaba Vilmos művészetével folytatódott a Munkácsy blue chip

2022. február 3. 06:22 | Erdei-Kovács Zsolt

Perlrott Csaba Vilmos, a 20. század honi festészetét megújító alkotó 142 évvel ezelőtt született Békéscsabán. Az évforduló éppen megfelelő apropót szolgáltatott arra, hogy a festő egyik legnagyobb szakértője és a festő egyik legnagyobb rajongója üljön le beszélgetni a Munkácsy blue chip elnevezésű rendezvénysorozat keretében.

Több szempontból is fontos és érdekes Perlrott Csaba Vilmos személye és művészete. Természetesen nem csak azért, mert a 20. század magyar festészetét megújító csabai alkotó szülőháza a Szabadság tér 20-22. szám alatt lévő épület, vagyis a Békéscsabai Médiacentrum főhadiszállásának helyén volt megtalálható.

Perlrott a magyar piktúra jelentős mestere volt, akit a magyar Vadak képviselőjeként a 20. századi honi festészet egyik megújítójának tekinthetünk. Alkotómunkája az erdélyi Nagybányához, a kor művészeti fővárosának számító Párizshoz, Kecskeméthez és Szentendréhez kötötte.

A Szabadság tér 20-22. szám alatti épület homlokzata egy emléktáblának ad helyet - Fotó: E.K.Zs./behir.hu

 

A ma már magyar aukciós sztárnak számító mester első jelentős kiállítását 1907-ben rendezték, melynek keretében hét festményét mutatták be Párizsban. Szerdán este pedig tovább folytatódott a Munkácsy blue chip névre keresztelt sorozat, melynek ezúttal Szarvas Péter polgármester és Basics Beatrix művészettörténész volt a vendége.

Azonban még mielőtt a városvezető jelenlétét alaposabban megokolnánk érdemes arra is kitérni, honnan eredeztethető a széria címe. Mint Bácsmegi Gábortól, a közgyűjtemény igazgató-helyettesétől, az est házigazdájától megtudtuk, a blue chip azt a zsetont jelöli, ami a legnagyobb értéket képviseli a kaszinóban.

Érdemes megjegyezni, hogy a legértékesebb zsetonból egy csinos halom talán, ha felér egyetlen Perlrott Csaba Vilmos kép értékéhez. Egyébiránt a városvezető részvétele alapvetően nem feltétlenül szorul alaposabb magyarázatra, mégis érdekes körülményként értékelhető tevékeny jelenléte. A Munkácsy Mihály Múzeumban tartott beszélgetés címe: „Perlrott Csaba Vilmosról szubjektíven / Perlrott Csaba Vilmosról objektíven” volt.

A Munkácsy blue chip sorozat legfrissebb eseménye számos érdeklődőt vonzott - Fotó: E.K.Zs./behir.hu

Mint Szarvas Péter kérdésünkre elmondta, már tinédzser korában kialakult benne az az érzés, hogy jó dolog művészettel foglalkozni. A középiskola utolsó évében és az egyetemi évek alatt is sokat járt múzeumba, ekkoriban kezdte igazán elmélyíteni művészeti ismereteit. A nagybányai művésztelep alkotóival, illetve az ő munkáikkal is ekkoriban kezdett megismerkedni, s ennek a körnek volt kiemelkedő alakja Perlrott.

Hozzátette, hogy a 70-es és 80-as években Perlrott Csaba Vilmos, mint polgári származású alkotó nem tartozott a támogatott alkotók közé, modernista művészetét nem emelték fel és tartották népszerűsítésre érdemesnek.

– Jelentősége nem kerülhető meg és büszkének kell lennünk arra, hogy nem csupán Munkácsy Mihály városa vagyunk, hanem az egyik legismertebb európai rangú, 20. századi művész is itt született – húzta alá.

Az is meghatározó momentum, hogy ezek az alkotások ma már rendkívül magas áron kelnek el az aukciókon, már ha egyáltalán árverésre, értékesítésre kerülnek.

Négy grafika, négy Perlrott-grafika is megtekinthető volt az est keretében - Fotó: E.K.Zs./behir.hu

 

– A Munkácsy blue chip sorozatot a múzeum két évvel ezelőtt indította el, azonban a pandémia, mint annyi esetben ezúttal is közbeszólt, egy kicsit lefékezte az egymást követő események megvalósításának tempóját – ezt már Gyarmati Gabriella, az est moderátora, a közgyűjtemény munkatársa mondta, ismertetve: ez a széria harmadik epizódja, s a beszélgetés mindkét résztvevője gyakorlatilag rajongónak tekinthető.

Az összművészeti jelleget tovább erősítette, hogy Peter Klatzow dél-afrikai zeneszerző Sense of Place című művét marimbán Szives Márton ütőhangszeres művész és Szomor István csellóművész adta elő.

Az estet Basics Beatrix Móra Ferenc-díjas művészettörténész gazdagon illusztrált előadása zárta. Mint ismertette, Perlrott művészete meghatározó és igazán sokszínűnek mondható.

– A 2015-ben, Szentendrén rendezett életmű-kiállításon közel 200 kép volt látható, nem csupán festmények, hanem grafikák és egyéb alkotások, s abból a válogatásból világosan kirajzolódott, hogy mennyiféle hatás érte. Nyitott volt és mintegy szivacs szívta magába a különféle impulzusokat, s ezek mind megjelentek a művészetében – tárta fel Basics Beatrix.

Kitért arra is, hogy nagyon sok helyen élt Európában, úgy is nevezte a két világháború közötti időszakot, hogy emigrációs peridós. Sokrétű, különleges világot teremtett és az is meghatározó momentumként említhető, hogy Henri Matisse-szal közösen hoztak létre festőiskolát Párizsban. Kalandos élete volt, s igazán különleges életművet hagyott maga mögött, amelynek egy jelentős részét ismerhette meg a rendezvény közönsége.

További programok »

Kultúra

FEL