– Ön 2019 novembere óta az irányítócsoport elnöke. Hogyan látja a szervezet működését, és hogy értékeli az eddigi elért eredményeket?
– Ugyan még nem olyan nagyon régen vagyok ennek a szervezetnek a vezetője, de az ismereteim szerint az eddigi évek során eredményes munkát tudtak folytatni. Előre kell bocsátani, hogy amikor ez a projekt elindult ennek az európai uniós pénzügyi ciklusnak az elején, akkor teljesen más munkaerő-piaci viszonyok voltak, mint ma. Tehát teljesen másfajta igényeknek kellett akkor megfelelni. Az elmúlt hónapokban pedig jelentős változások voltak. Gondoljunk csak arra, hogy milyen képet mutatott a munkaerőpiac mondjuk ez év januárjában. Mondhatni: a teljes foglalkoztatottság környékén jártunk. Majd a COVID-19 járvány kirobbanását követően jelentősen sérült a foglalkoztatás. Ez év májusában, júniusában arról kellett beszámolnunk, hogy számos munkahely megszűnt. Míg az év elején inkább a kvalifikáltabb munkahelyek létrehozása került előtérbe, most újra a munkahelyek megőrzését, új munkahelyek megteremtését kell segíteni. Annyit azért érdemes elmondanunk, hogy a foglalkoztatási paktum működése során eddig több mint 700 embert tudtunk bevonni a programokba. Azok a munkáltatók, amelyek együttműködtek a szervezettel, több mint 400 munkavállalóhoz kapcsolódóan tudtak bérjárulék-támogatásokat igénybe venni.
– Hogyan tudja támogatni az álláskeresőket a paktum?
– Két szereplője van ennek a folyamatnak. Az egyik a Békés Megyei Kormányhivatal, amely a projektnek is a legnagyobb gazdája. A másik pedig a Békéscsabai Városfejlesztési Kft. keretein belül működő Paktum Iroda. Elmondhatjuk, hogy a kormányhivatal és a Paktum Iroda esetében is ingyenes, térítésmentes szolgáltatásokat tudunk nyújtani az álláskeresőknek. Ezek a szolgáltatások kiterjednek arra, hogy módszertani segítséget nyújtsunk az álláskeresők számára abban a tekintetben, hogyan kell egy önéletrajzot elkészíteni, hogyan kell pályázatokat elkészíteni, milyen módon kell felkészülni egy állásinterjúra, milyen módon tudják a motivációs leveleiket elkészíteni. Tréningekre és számos konzultációs lehetőségre van mód.
– Milyen egyéb lehetőséget kínál a Paktum Iroda?
– Az iroda arra is szolgál, hogy a támogatások elérésében a munkáltatók számára nyújtson információt, módszertani segítséget. Hiszen itt három szereplőről van szó: a munkáltató, az álláskereső, valamint a kormányhivatal és a vele szorosan együttműködő Paktum Iroda. Az a fontos, hogy a támogatásokat el tudjuk juttatni azokhoz a szervezetekhez, gazdálkodó szervekhez, amelyeknek erre szükségük van.
– A koronavírus-járvány nagyon megnehezítette a munkáltatók és az álláskeresők életét is. Hogyan tudták segíteni őket ebben az időszakban?
– Leginkább olyan módon, hogy a korábbi időszakban is gyakorolt tevékenységek vonatkozásában igyekeztünk még intenzívebben elérhetővé válni. A tanácsadás jellegét erősíteni, tudatosítani, hogy a Paktum Iroda jelen van, elérhető, várja mind a foglalkoztatókat, mind az álláskeresőket. Azokat, akiknek segítségre van szükségük ahhoz, hogy újra a munkaerő-piacra tudjanak kerülni.
– A korlátozások feloldása óta a foglalkoztatási paktum is megkezdte a rendezvényeknek a szervezését. Ilyen volt például a civil szervezetek szövetségével július 23-án közösen megtartott, ruhaosztással egybekötött munkaerő-piaci előadás is. Mennyire volt sikeres ez a rendezvény?
– Mivel több hónapon keresztül nem volt lehetőség ilyen rendezvények megtartására, óvatos várakozásaink voltak arra vonatkozóan, hogy vajon ismételten meg tudjuk-e szólítani érdemi létszámban a regisztrált álláskeresőket. Némileg én is szkeptikus voltam, de a rendezvény kezdetekor azt kellett megállapítanunk, hogy elértük a kitűzött célt, és megfelelő létszámban voltak jelen azok a személyek, akik számára segítséget nyújtanunk.
– Honnan jött az ötlet, hogy ruhaosztással kössék egybe ezt az előadást?
– A kormányhivatal foglalkoztatási főosztálya és a Paktum Iroda munkatársainak szakmai tapasztalata vitt el ebbe az irányba minket. Ilyenkor arról van szó, hogyan tudunk segítséget nyújtani ahhoz, hogy az emberek sikerrel pályázhassanak álláshelyekre, jó eséllyel tudjanak bejelentkezni munkáltatóknál. Ebbe nyilván fontossággal bír az adott személy fellépésén túl az is, hogy milyen benyomást kelt az állást kínáló munkáltatók számára. Olyan, jó minőségű, válogatott használt ruhákat kínáltunk számukra térítésmentesen, amelyek reményeink szerint valamely mértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy megfelelő módon felöltözve tudjanak egy állásinterjún megjelenni.
– A napokban a turisztikai szolgáltatóknak tartottak partnerségi rendezvényt a Csabagyöngye Kulturális Központban. Miért volt szükség erre a rendezvényre? Hogy tudnak önök segíteni a turisztikai ágazatnak?
– Az egyes gazdasági ágazatok sérülékenysége eltérő. Voltak olyanok, amelyeket szinte egyáltalán nem érintett a válság. Gondoljunk itt Békéscsabán is a nyomdaipari cégekre, akik csúcsra járatva dolgoztak ebben az időszakban. De vannak olyan ágazatok is, amelyek nagyon erősen megsínylették a járvány hatásait, következményeit. A turisztika, az idegenforgalom ilyen ágazat. Látjuk, hogy milyen jelentős mértékben tűntek el a vendégek a szálláshelyekről, a turisztikailag frekventált helyekről. Felmerült a kérdés, hogy azon ágazatok esetében, amelyek sérülékenyek, a kormány támogatásán túl, helyben hogyan lehetünk képesek segíteni a talpra állásban. Beszéltünk arról általánosabb jelleggel, hogy milyen típusú támogatások voltak elérhetőek. A kormányzat a munkahelyek megtartásához, új munkahelyek létrehozásához, a vállalkozásoknak a fejlesztéseihez, exportlehetőségek bővítéséhez számos támogatást tett elérhetővé. A turisztikai ágazatban be tudunk arról is számolni, hogy például Békéscsaba esetében 68 olyan magánszálláshely fejlesztésére nyílt mód az elmúlt hetekben, amelyre a kormányzat a Magyar Turisztikai Ügynökség útján nyújtott támogatást. Amióta ebben a rendszerben dolgozom, ilyennel még nem találkoztam. Meg kell tehát keresni azt, hogyan lehet kellően célzott támogatásokat nyújtani, és erre is lehetőséget adott a fórum.
– Tartanak a közeljövőben hasonló partnerségi rendezvényt?
– Mindenképpen, hiszen a projekt nem fejeződött be. Szeptember folyamán várhatóan lesz újabb rendezvényünk. Keressük azoknak a leendő partnereknek a körét, ahol ugyancsak képesek lehetünk érdemi, autentikus információval szolgálni. A projekt befejezési határideje az 2021 májusa, tehát még van idő arra, hogy minél több álláskeresőt meg tudjunk szólítani, a programba be tudjunk vonni.