Önkéntesek jelentkezését várja Békéscsabai SOS Telefonos Lelkisegély Szolgálat

2025. november 27. 14:34 | Mikóczy Erika

Önkénteseket toboroz a Békéscsabai SOS Telefonos Lelkisegély Szolgálat. A részletekről a LESZ elnökével, dr. Udvardi László pszichiáterrel, pszichológussal beszélgetett a 7.Tv Aktuális című műsorában D. Nagy Bence műsorvezető.

– Békéscsabán mióta működik ilyen szolgálat?

– 1989 óta van Békéscsabán telefonos lelkisegély szolgálat, azóta folyamatosan önkéntesekkel dolgozunk – ez nagy kihívás, mert nehéz megfelelő embereket találni. Maga az önkéntesség fontos része a rendszernek, hiszen ezek az emberek mindig a szívüket-lelküket beleadják a munkába, nem kapnak ezért fizetést, belső késztetésből csinálják. Mi régóta 24 órás szolgálat vagyunk, gyakran létszámhiánnyal küzdünk. Most nagyjából megfelelő a létszám, de mindig van, aki valamilyen oknál fogva nem tud részt venni a feladatban, ezért szükségünk van az új belépőkre.

 

– Hogyan kell elképzelni a szolgálatot?

– Békéscsabán az a fő feladat, hogy 24 órán át legyünk elérhetőek, tudjuk fogadni a hívásokat. Maga a sürgősség és az állandó elérhetőség létfontosságú, hiszen a hívások egy része öngyilkossági veszélyhelyzetekben történik. Országosan egyszerre legalább 6 szolgálat be van kapcsolva, hogy mindenképpen tudjon beszélni valakivel, aki bajban van, nehéznek, kilátástalannak látja a helyzetét.

 

– Nehéz alkalmas embereket találni erre a feladatra?

– A segítésre mindenki alkalmas. Aki jelentkezik hozzánk, mint potenciális önkéntes, az már egy plusz. Itt az alkalmasság inkább a körül forog, hogy ki az, akit úgy látunk: már túlterhelődött. Nekünk feladatunk az, hogy ellássuk ezt a szolgálatot, de nem engedhetjük, hogy az önkéntes úgymond tönkremenjen ebbe. Az önkéntesek általában érzékenyebb karakterek, vigyáznunk kell rájuk. Egy hosszú képzés előzi meg, hogy valaki beállhasson a rendszerbe, eleinte még nem is egyedül, hanem valaki mellett, és fokozatosan jut el oda, hogy egyedül segítsen.

 

 

– Mennyire helyhez kötött a szolgálat?

– A békéscsabai szolgálat az országos szövetség tagja. Magyarországon illetve a határon túli magyar területeken összesen 30 olyan szolgálat van, amely aktív. Ebből csak három a 24 órás szolgálat, ebből a háromból az egyik a csabai. De maga a híváseloszlás országos.

 

– Vannak-e olyan tipikus helyzetek, amikor az érintettek a szolgálatot hívják?

– Lényegében bármilyen problémával fordulhatnak hozzánk. Van, amiben esetleg nem vagyunk kompetensek, de nagyon sok minden átbeszélésére alkalmasak vagyunk. Folyamatosan éreztetjük, hogy bármi is történjék, nincs egyedül a hívó, nyugodtan elmondhatja, hogy mi foglalkoztatja, közösen gondolkodhatunk valamilyen megoldásról. Legyen ez párkapcsolati, házassági probléma, gyereknevelés, egzisztenciális probléma, munkahely elvesztése, hirtelen veszteség, vagy olyan helyzet, amelyből nem látja a kiutat. Bármilyen érzelmi, pszichés probléma tárgya lehet a hívásnak, amely teljesen anonim.  

 

– Hogyan zajlik az önkéntesek toborzása és hogyan lehet jelentkezni?

Általában novemberben kezdjük hirdetni, hogy önkénteseket várunk, és van egy email cím – soskepzes.bcs@gmail.com –, ha valaki úgy érzi, hogy közel áll hozzá ez a fajta önkéntesség, akkor ide írhat nekünk. Ezt követően felvesszük vele a kapcsolatot, majd egy előszűrés következik. Most december 31-ig várjuk a jelentkezőket. Utána csoportban zajlik képzés, de egy bizonyos létszám alatt nem működik a csoportdinamika, ezért megfelelő számú jelentkező kell az indulásához. Megjegyzem: túljelentkezés nálunk még nem volt, de ha lenne, megoldanánk nagyobb létszámmal is.

A képzés 120 órás, a menete nagyban függ attól, hogy a csoportdinamika és az egyéni dinamika hogy alakul, jellemzően egy év alatt megy le ez a 120 óra. Heti gyakorisággal, általában szerda délutánonként találkozunk, de vannak extra alkalmak is a nehezebb témáknál. Lényegében ez egy probléma fókuszú önismereti képzés. Az önkéntes megtanul több olyan dolgot is, hogy egyes helyzetekben milyen kommunikációt érdemes alkalmazni, de alapvetően a személyiségével fog dolgozni. Fontos hozzátenni, hogy a szolgálat ad egyfajta segítséget a hívónak, ugyanakkor fontos feladatunk az is, hogy megfelelő szakemberhez irányítsuk az érintettet, hogy hosszú távon segítséget kapjon. 

 

– Az anonimitás révén a szolgálathoz talány könnyebben fordulnak az emberek, mint személyesen egy-egy szakemberhez.

Régóta fennálló probléma, hogy a segítségre szorulók csak mintegy fele fordul szakemberhez. Ebből a szempontból egy lépcsőfok a szolgálat, hiszen ha itt, névtelenül fel tudja vállalni a problémákat valaki, akkor valószínűleg a következő lépcsőfokra is tovább tud majd menni.

 

További programok »

FEL