Mi az ideális életkor?
Nehéz meghatározni, hány éves korban ajánlott egy gyermeknek saját telefont adni, inkább egyfajta érettség szükséges ahhoz, hogy az okos eszközöket használni tudják a fiatalok. Lugosiné Pál Ildikó gyermekpszichológus szerint 8-10 éves korban a gyermekek már rendelkeznek olyan kognitív fejlettséggel, amely segíti őket abban, hogy megértsék az eszközhasználat a lényegét.
– Csak akkor érdemes kütyüt adni, amikor a gyermek már valóban felelősen tud vele bánni. Egy fiatalabb gyermek nem is tud rá úgy vigyázni, elhagyhatja, vagy könnyen ellophatják tőle – fogalmazott kérdésünkre a szakember.
Érvek és ellenérvek
Számos olyan szituáció előfordulhat egy önállósodó gyermek életében, amikor változik a napi programja: elmarad a zeneóra, vagy éppen tovább kell az iskolában maradni – ilyenkor jó, ha ezt azonnal tudja jelezni a szülőnek. A gondviselőnek pedig biztonságérzetet ad, ha a gyermekének van mobiltelefonja és tudja, bármikor elérhetik egymást. "A telefon egy láthatatlan köldökzsinór" – fogalmazott a pszichológus.
– Amiért még hasznos a saját telefon egy gyermek számára, az, hogy rengeteg plusz információra tud rákeresni. Utána tud nézni iskolai tananyagnak, valamint segítheti a közlekedést is. Emellett a fiatalok szeretnek fényképezni, ez pedig egy olyan pozitív élményt ad nekik, aminek maradandó emléke is lesz – tette hozzá.
Nagyon jó, ha például a tananyag miatt az ötödik osztályos történelemben az őskor társadalmára, szimbólumaira keresnek rá a fiatal felhasználók. Ha azonban nem kontrolláljuk a használatot, akkor olyan információ-áradat zúdulhat a gyermekekre, amit nem tudnak kezelni – folytatta gondolatait a szakember.
A gyerekek még nem érzik a pénz értékét. Hívásokat indíthatnak, játékokat tölthetnek le, ezért inkább feltöltős telefont érdemes a gyerekek kezébe adni – tette hozzá. Komoly veszélyt jelent ugyanakkor a kontrollálatlan eszközhasználat miatt a függőség kialakulása is. Ha nem akarjuk, hogy a gyermekünk elé táruljon a játékok hada, illetve nem szeretnénk, hogy hatalmas telefonszámlát okozzanak, akkor érdemes korlátozni a gyermekek telefonos lehetőségeit.
A tiltás nem megoldás
Arra kell megtanítani a gyermeket, hogy arra használja a telefont, amire rendeltetett: kommunikáljon vele, szerezzen plusz információt, tájékozódjon, illetve a játék is belefér, mértékkel. Fontos szem előtt tartani, hogy az eszközhasználat ne menjen más kapcsolatok és tevékenységek rovására.
– Én semmiképpen nem tiltanám a használatát, mert hasznos is lehet. Ugyanakkor meg kell tanítani a gyermekeket a kütyük használatára. Például amikor elmegyünk kirándulni, akkor arra használjuk a telefont, hogy tájékozódjunk és ne cseteljünk, böngésszünk rajta – javasolta.
Alternatív eszközök
Vannak olyan eszközök, amelyek önmagukban hordozzák a megoldást: a gyerek telefonok, okos órák kifejezetten olyan céllal jöttek létre, hogy a gyermekünk folyamatosan elérhető legyen, ugyanakkor a gyermek számára elérhető funkciók korlátozottak. A pszichológus szerint általános iskolás alsósoknak kifejezetten hasznos lehet egy ilyen eszköz, azonban 6. osztály felett már szükséges, hogy önállósodjanak a fiatalok.