Okostelefon, a láthatatlan köldökzsinór

2021. június 8. 08:20 | Vári Bianka

Vannak, akik már egészen korán, óvodás korban, mások későn, nem sokkal középiskola kezdés előtt adnak okostelefont gyermeküknek. Pszichológust kérdeztünk arról, mi lehet az ideális életkor, illetve milyen feltételek mellett ajánlott „kütyüt” adni gyermekeinknek.

Mi az ideális életkor?

Nehéz meghatározni, hány éves korban ajánlott egy gyermeknek saját telefont adni, inkább egyfajta érettség szükséges ahhoz, hogy az okos eszközöket használni tudják a fiatalok. Lugosiné Pál Ildikó gyermekpszichológus szerint 8-10 éves korban a gyermekek már rendelkeznek olyan kognitív fejlettséggel, amely segíti őket abban, hogy megértsék az eszközhasználat a lényegét.

– Csak akkor érdemes kütyüt adni, amikor a gyermek már valóban felelősen tud vele bánni. Egy fiatalabb gyermek nem is tud rá úgy vigyázni, elhagyhatja, vagy könnyen ellophatják tőle – fogalmazott kérdésünkre a szakember.

 

Érvek és ellenérvek

Számos olyan szituáció előfordulhat egy önállósodó gyermek életében, amikor változik a napi programja: elmarad a zeneóra, vagy éppen tovább kell az iskolában maradni – ilyenkor jó, ha ezt azonnal tudja jelezni a szülőnek. A gondviselőnek pedig biztonságérzetet ad, ha a gyermekének van mobiltelefonja és tudja, bármikor elérhetik egymást. "A telefon egy láthatatlan köldökzsinór" – fogalmazott a pszichológus.

– Amiért még hasznos a saját telefon egy gyermek számára, az, hogy rengeteg plusz információra tud rákeresni. Utána tud nézni iskolai tananyagnak, valamint segítheti a közlekedést is. Emellett a fiatalok szeretnek fényképezni, ez pedig egy olyan pozitív élményt ad nekik, aminek maradandó emléke is lesz – tette hozzá.

Nagyon jó, ha például a tananyag miatt az ötödik osztályos történelemben az őskor társadalmára, szimbólumaira keresnek rá a fiatal felhasználók. Ha azonban nem kontrolláljuk a használatot, akkor olyan információ-áradat zúdulhat a gyermekekre, amit nem tudnak kezelni – folytatta gondolatait a szakember.

A gyerekek még nem érzik a pénz értékét. Hívásokat indíthatnak, játékokat tölthetnek le, ezért inkább feltöltős telefont érdemes a gyerekek kezébe adni – tette hozzá. Komoly veszélyt jelent ugyanakkor a kontrollálatlan eszközhasználat miatt a függőség kialakulása is. Ha nem akarjuk, hogy a gyermekünk elé táruljon a játékok hada, illetve nem szeretnénk, hogy hatalmas telefonszámlát okozzanak, akkor érdemes korlátozni a gyermekek telefonos lehetőségeit.

 

A tiltás nem megoldás

Arra kell megtanítani a gyermeket, hogy arra használja a telefont, amire rendeltetett: kommunikáljon vele, szerezzen plusz információt, tájékozódjon, illetve a játék is belefér, mértékkel. Fontos szem előtt tartani, hogy az eszközhasználat ne menjen más kapcsolatok és tevékenységek rovására.

– Én semmiképpen nem tiltanám a használatát, mert hasznos is lehet. Ugyanakkor meg kell tanítani a gyermekeket a kütyük használatára. Például amikor elmegyünk kirándulni, akkor arra használjuk a telefont, hogy tájékozódjunk és ne cseteljünk, böngésszünk rajta – javasolta.

 

Alternatív eszközök

Vannak olyan eszközök, amelyek önmagukban hordozzák a megoldást: a gyerek telefonok, okos órák kifejezetten olyan céllal jöttek létre, hogy a gyermekünk folyamatosan elérhető legyen, ugyanakkor a gyermek számára elérhető funkciók korlátozottak. A pszichológus szerint általános iskolás alsósoknak kifejezetten hasznos lehet egy ilyen eszköz, azonban 6. osztály felett már szükséges, hogy önállósodjanak a fiatalok.

További programok »

FEL