Egyre drágábban mérik a sört a gyulai Elixbeer Bio Sörfőzde kóstolóházában is, az energia- és alapanyagárak növekedése, valamint az infláció miatt elkerülhetetlen az emelés. A díjnyertes főzde tulajdonosa szerint a kisüzemi sörök lassan luxuscikké válnak, viszont a fogyasztói árak a megemelkedett gyártási költségeket még így sem igazán fedezik. Ráki Zsolt elmondta, kemény a küzdelem a piacon, de egyelőre kitartanak, azonban a minőségből így sem engednek.
– Van 8 csapunk a sörházban, lehet, hogy nem lesz mindig mindegyiken sör, hanem majd csak hat, öt vagy kevesebb féle sört fogunk készletre termelni, ugyanis például a hűtés megdrágult. Az biztos, hogy lesznek olyan lépések, amiket nem szívesen hajtunk végre, de a túlélés érdekében meg kell csinálni – fogalmazott.
A gyulainál lényegesen nagyobb volumenben termelő Szent András Sörfőzde is hasonló gondokkal küzd. Az üzem tulajdonosa a behir.hu megkeresésére elárulta, hogy az orosz-ukrán háború miatt olykor még üvegpalackot vagy címkepapírt sem könnyű beszerezni a gyártáshoz. A Békésszentandráson működő főzde készletfelhalmozással próbál védekezni a negatív hatások ellen, azonban ha a gáz- vagy az üzemanyag-ellátással gondok lesznek, azzal már ők sem tudnak megbirkózni.
– Ha valóban probléma lesz Magyarországon a dízel- vagy benzin-ellátással, az minket sokkal jobban fog érinteni, mint másokat, mert a piacunk egy nagyon nagy része tőlünk távol van, mintegy 200 km-re Budapesten vagy Észak-Magyarországon, ahová el kell juttatni az árut valahogy – hangsúlyozta Bukovinszky Béla.
Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Országos Egyesületének elnöke arról számolt be, hogy csak az elmúlt hónapokban országosan nyolc kisüzem húzta le a rolót a megnövekedett költségek miatt. Szerinte nem a minőség, hanem a megfelelő anyagi háttér határozza majd meg, ki tud fennmaradni a piacon.
– Azok fogják túlélni a válságot, akik saját értékesítési hálózattal rendelkeznek, illetve azok, akiknek nagyon komoly pénzügyi háttérük van, mivel nem lehet jelenleg megbecsülni, hogy mennyi ideig tart majd ez az időszak, meddig tudják a főzdék a veszteséget finanszírozni – magyarázta.
A szakember hozzátette: a folyamatos áremelkedés ellenére a fogyasztók jelentős része nem mond le a sörivásról, hanem inkább az alsópolcos termékeket választja majd.