Fazekas Ildikó és Tornyánszki Éva design- és művészetmenedzserek megfogalmazásában is találkozunk a giccs és a másolat fogalmának párhuzamáról. Eszerint a giccs a művészetek eszközeit használó, a művészet látszatát keltő, többnyire kereskedelmi természetű és célú alkotás.
Híres alkotók a giccs műfajában Hans Zatzka, Andy Warhol, William Wegman, Rob Scholte és Jessica Harrison. Csak néhány nevet soroltam fel, de a listát bőven lehetne folytatni, ám a cikk nem ezt az irányt célozza meg.
Van jó giccsmásolat?
Egy bolhapiacon is találkozhatunk fabrikált reprodukcióval, amit annyiért vehetünk meg, mint egy olcsóbb hajszárítót. Ennek megfelelően alacsony státusszal jár a birtoklása. Ezzel szemben ha az eredeti a nappalink falán lógna, sokkal „menőbb” személyekké válnánk. A kurátorok és múzeumigazgatók rémálma a másolat. A másolatok mindig is borzasztóak voltak? Még a kérdést feltenni is gyanús. Néha a másolatok tényleg szörnyűek: összemossák a részleteket, de nem mindig!
Mi történik, abban az esetben ha egy valóban jó minőségű másolatról van szó? Egy jó reprodukció az eredeti akár 99 százalékának művészi értékét magán hordozhatja. Gondoljunk csak a festményekről készült képeslapokra. Ilyen formában is sokat átadhatnak az eredetiből és felidézheti azt az érzést, amikor az eredeti festményt láttuk, tehát élménymegőrző. Hogy egy emblematikus személyt említsek a történelemből, Johann Wolfgang von Goethe, kedvenc festményeiről hatalmas másolatokat készíttetett, és ebédlőjében akasztotta fel őket. Megmutatva, hogy a másolás jó is lehet: büszkék is lehetünk rajtuk keresztül az ízlésünkre, még ha ez első hallásra meglepően is hangzik. Ez a cselekedete ültette el azt a gondolatot a nemcsak a kultúrát kedvelők fülében, hogy talán nem kellene olyan megszállottan azt kutatni, mi az eredeti. Sokan foglalkoztak azzal, hogy mi minden rossz a másolatokban. De azzal már keveset, hogy miért jó, hogy elkészültek.
Miért van szükségünk a másolatra?
A femina.hu egyik leírásában, olvasható, hogy a művészet a múzeumba való, és ezzel nagy mértékben korlátoztuk magunkat. Alkalmazkodunk a múzeumok nyitva tartásához és az ott elvárt viselkedéshez, és nem engedjük szabadjára érzelmeinket egy-egy mestermű láttán. Kérdés, hogy nem nyugtatna-e meg ha szemtől-szembe, csendben találkoznánk a képpel például a lakásunk egyik zugában? Szakemberek kutatásai bizonyítják, hogy a művészet gyógyító hatással van ránk, de ezt rendszerint figyelmünkön kívül történik. Nem azért, mert érzéketlenek vagyunk: a képek üzenete rossz időben ér el minket. Éppen akkor, amikor nincsen rá szükségünk. A reprodukciók ellenben megoldanák ezt a problémát: oda tehetnénk, ahol szükség esetén kifejthetik hatásukat. Az vitathatatlan, hogy egy másolatból nem árad az az energia, mint az eredeti mesterműből.
Nincs más, csak az egyediség
Az egyediség mindenek felett: ez a művészvilág egyik alapvetése. Minél ritkább valami, annál értékesebb, annál magasabb a státusza. Andrea Palladio az olasz építészet egyik legnagyobb alakja. Mellesleg remek másoló volt. Legnevesebb épületének, a Villa Rotondának homlokzatát nem ő találta ki, csupán lemásolt egy már létező modellt. Pontosabban nem csak lemásolta, hanem megrendelői igényeihez alakította. A reneszánsz egyik alapvető szabálya: másold le, amit nagyon csodálsz, majd formáld át saját igényeid szerint. Ha ugyanezt a festészettel kapcsolatban mondaná valaki, egyértelmű megbotránkozást váltana ki. Mi történne például akkor, ha vennénk a Mona Lisát, mert olyan tetszetős, csak éppen a háttérrel nem vagyunk megelégedve, ezért kicserélnénk? A hegyeket átszíneznénk- ettől néhány embernek felforrna a vére.
Emberként nem szívleljük a másolást, mert nem vagyunk biztosak abban, hogy mit várunk a művészettől. A művészet lényege pedig az, hogy az életünket bölcsebben, méltóságteljesebben élhessük. Ha felismerjük, hogy a művészetnek célja van- nemes és értelmes célja-, akkor kevésbé fog zavarni az eredeti és a másolat közötti különbség. Mert szerencsére egy másolat is ugyanolyan jól megfelel majd a célnak.
A giccs pejorativitása abból ered, hogy nem tudjuk mit várunk az eredeti alkotástól
A művészet a 19. század során elvesztette a képességét, hogy különbséget tegyen pontos és valós érzelmek és a homályos és önelégült pótérzelmek között. A giccs hamis művészet, amelynek célja, hogy megtévessze a fogyasztót azzal, hogy azt gondolja, valami mélyet és komolyat érez, miközben valójában nem érez semmit. Magánemberként had osszam meg a kedves olvasóval, hogy megnyugodtam mikor e sorokra rábukkantam a qubit.hu Prágai Adrienn dokumentációjában arra a kijelentésre, hogy a modernizmus nehéz. Alaposan ismerni kell művészi hagyományt, és azt a művészetet, amely eltér ettől a hagyománytól, hogy újat tudjon mondani. Hiszen be kell vallanom, giccskedvelő vagyok, ám úgy gondolom, hogy igaz az a mondás is, hogy a giccs az giccs, de ugyanígy igaz az is, hogy giccs és giccs között van különbség. S ha tisztában vagyok a tudásommal és a lelkiállapotommal, ehhez tudom igazítani mind a formaigényemet, mert most tárgykultúrában igyekszem vizsgálni ezt a témát (a giccs nem csupán képzőművészetben jelenik meg, de ezt majd egy másik cikkben még feldolgozom).
Ez az egyik oka, hogy kialakult egy teljesen új művészeti irányzat. A művészek nemhogy nem kerülik a giccset, de magukévá is teszik azt, Andy Warhol, Allen Jones és Jeff Koons modorában. A legrosszabb dolog az, hogy akaratlanul is giccset termelünk. Akkor már sokkal jobb, hogy szándékosan készítünk giccs, mert akkor már nem giccs, hanem egyfajta kifinomult paródia. Idézőjelbe teszi a valódi giccset, és reméli, ezzel megmenti művészi hitelét. Vegyük Michael Jackson porcelán szobrát, amelyen kedvenc csimpánzát Bubbles-t dédelgeti, adjunk hozzá ízléstelen színeket és egy réteg lakkot.
Konzekvenciaként annyit lehet leszűrni a tömörre fogott írásból, hogy a giccs bár utánzat, nem feltétlenül kell, hogy látszattás is váljon az értelmezésekben. Úgy gondolom, hogy egy eredeti mű, vagy érzés vizuális megfogalmazásában a másolat által egy újra értelmezés is születhet. Én megadom az esélyt a giccsnek.
A következő cikkben folytatom a giccs utáni kutakodást, ezúttal az életterünkre gyakorolt hatását, illetően. Folytatás következik!
A cikk első részét itt olvashatják!