"Micsoda egy giccses világ" - galériával

2021. augusztus 7. 10:23 | Csiffáry Zsuzsanna

Mi a giccs? Sokszor még csak nem is értjük a fogalmat, mégis pejoratív értelemben terjed a kommunikációban. De mi a baj a giccsel? Az esztétikai értéktelenségét általában feltételezik, de ritkán magyarázzák. Nem egyszer találkoztam a kijelentéssel: könnyebb a giccset érezni, mint megfogalmazni. A témában több cikkben igyekszünk tisztább képben realizálni ezt a jelenséget, galériával alátámasztva.

A Tudományos és Köznyelvi Szavak Magyar Értelmező Szótárának megfogalmazása szerint a giccs a művészetek eszközeit használó, a művészet látszatát keltő, többnyire kereskedelmi természetű és célú alkotás. Egy egyszerű érzelmi, gondolati sablonokat, kliséket közvetítő termék, a konzumkultúra része, a közhelyesség, sztereotípiák halmozása, a túlzások, a szinesztézia, az elvárásoknak való megfelelés eszközeivel hat. Jellemző rá az eredetiség és különösség hiánya, a mondanivaló, jelentéstartalom nem-jelenléte. Lételeme a fogyasztás, célja a fogyasztói igények tömeges kielégítése a befogadó érzelmi és gondolati kiszolgáltatottságának kihasználásával.

A Magyar Értelmező Kéziszótárban olvashatjuk, hogy a giccs olcsó hatásokra törekvő, felszínes, érzelgős, gyakran hazug mű.

 

Fotó: pixabay_giccs

Fotó: pixabay_giccs

 

Fazekas Ildikó, Tornyánszki Éva design- és művészetmenedzserek összeállításában a következő értelmezésekkel találkozhatunk.

A giccs nem mutat egységes megjelenést - épp ellenkezőleg, semelyik másik esztétikai jelenség nem viselkedik ennyire ellentmondásosan és öntörvényűen, ha megpróbáljuk bemutatni. Természetesen időközben túlhaladottá vált számos kritérium, melyek eddig csak a giccsre vonatkoztak - mégpedig a 20. század művészetének köszönhetően.

Több író, kutató is pejoratív „fiókba” helyezi magát a giccset a művészetek világában.

Herman Broch szerint a giccs maga a gonosz, Clement Greenberg szembeállítja a giccset az avantgárddal, úgy tartja, a giccs visszafejlődés.

Umberto Ecco által felállított dogmában definíció az elit kultúrával szemben, állítása szerint a giccs elit kultúrának szeretne látszódni, de nem az. Abraham Moles a giccs formai tulajdonságait elemzi, szerinte a giccs egy magatartás.

Érdemes John McHale brit művész, művészetelméleti szakember, szociológus 3 fő szempontját is górcső alá vonni a giccsről

  1. szempont - tetszőlegesség, tartósság
  2. tömeges sokszorosítás és forgalmazás
  3. A kultúra formáinak gyors terjeszthetősége a multikommunikációs csatornák révén (valamennyi giccs-alkotás feláldozható, helyettesíthető, nincsen egyedi értékük, benső igazságuk, mely alapján egy művészi értékrendszeren belül elhelyezhetőek.

A la femme.hu prezentációja azt állítja, hogy senki sem tudja, honnan ered a giccs szó, bár Németországban és Ausztriában már használták a 19. század végén. Senki nem tudja, pontosan mi a meghatározása, de mindannyian felismerjük, ha giccset látunk: Barbie baba, Walt Disney Bambija, a Mikulás a szupermarketben, Bing Crosby White Christmas dala, uszkárok szalagokkal a bundájukban. Karácsonykor körül vagyunk véve giccsel - olyan elhasználódott klisékkel, amelyek elvesztették ártatlanságukat anélkül, hogy bölcsességgel telítődtek volna.

 

Fotó: pixabay_giccs_Érzelmekre ható képi megfogalmazás

Több forrás is arra enged következtetni, hogy a giccs valóban egy pejoratív létező aspektus a művészeti kifejezőeszközök tárházában. Hat jellemző minden kutatásomban egyaránt megjelenik. Ezek az alábbiak

  1. Látszat
  2. Konzumkultúra
  3. Eredetiség hiánya
  4. Felszínes
  5. Érzelgős
  6. Eredeti művek másolása

Különös, ironikus, de azért nem kevésbé szembeszökő igazság, hogy a giccs különféle válfajai, a giccs hatalma, a giccsnek minden földrészre kiterjedő szívós uralma, épp a giccs bizonyítja, hogy az esztétikai produkció szerepe semmiképp se mellékes sem a társadalmak, sem az egyén életében. Éppen a giccs bizonyítja, hogy az esztétika „ügye" nem egy távoli, harmadrangú vagy éppen luxuriózusan játékos szférára, hanem az egész emberre, egész életünkre tartozik. Mert ha nem így volna, ha a művészi kifejezés, a művészet világa nem volna lényeges emberi szükséglet és vágy, hogyan lenne lehetséges, hogy az álművészet, a giccs mindenüvé belopóddzék, jelen legyen az intim életben éppúgy, minta közéletben, a férfi és a nő viszonyában éppúgy, minta politikában? Ami az erkölcs szempontjából az emberi viszonylatokban a hazugság, annak felel meg esztétikai viszonylatban a giccs, az esztétikai tevékenységnek az a fajtája, mely hamis pénzt gyárt és hamis pénzzel fizet- olvasható Sinkó Ervin összeállításában.

A giccs tisztázása folytatódik, következő cikkünkben arra keresem a választ, hogy miért olyan gyakori a giccs az életünkben, illetve rossz-e ha az eredeti művekre, alkotásokra akar hasonlítani a másolat? Tartsanak velünk, folytatás következik.

Alább a képzőművészet témakörben állítottam össze egy „giccses” galériát.

Galéria

 

További programok »

FEL