A mézeskalács magvas díszítési technikára már mutattunk példát korábbi tudósításunkban. Duna Anikó, a tradicionális írókázást részesíti előnyben. Hangsúlyozta, hogy náluk a december teljes egészében a mézeskalács-készítésről, díszítéséről szól. A Catlantis Macskavédő Egyesület elnökeként idén is süt macskaformájú édes süteményt.
– Nálunk a december egészsében a mézeskalács készítésről szól, hiszen a család a barátok a kollegák részére, nagyjából 1000 darabot készítünk és díszítünk ki december folyamán. Nagyon élvezi a munkát a kislányom is és a barátainkat is beszoktuk vonni ebbe a folyamatba – fogalmazott Duna Anikó.
Az ókori görögök a méhektől elcsent mézet gabonaőrleménnyel keverték, majd forró kövön kiszárították. A tésztát nagyon hamar díszítették pecsétekkel, kőbe vésett mintázókkal. A görögök mitológiai ábrázolásokkal dekoráltak, míg a rómaiaknál cserépből készült formák segítségével császárok portréi is megjelentek a tésztán. Harangozó Imre egy mézeskalács ütőformát mutatott be stábunknak, amelyen “Tejjel-mézzel folyó Kánaán" történetének feldolgozása látható.
Ezek az eszközök nagyon fontos jelképiséggel bírtak. Elképesztően részletgazdag, nagyon sok bibliai jelenet van mézeskalács ütőfákon. Nemzeti jelenetek, kiegyezés után magyar címerek jelennek meg mézeskalács ütőfákon. S bár a mézeskalács elég múlandó, hiszen megesszük vagy eltartjuk egy darabig díszítőelemként. De az ütőfák, nagyon fontos tárgyai a néprajzi gyűjtéseknek nyomatékosította a néprajzkutató.
Az első fából készült mintázók, a dúcok a középkorban készültek, és egyházi, bibliai jeleneteket ábrázoltak legfőképp. Majd egyre szélesebb körben elérhetővé vált a mézeskalács, profánabb minták jelentek meg rajta, a vásári közönség igényei alakították a mintakincset.