A héten Békéscsabára is megérkezett a hó, ami a reggeli órákban kisebb fennakadásokat okozhatott a közlekedésben. A következő nagyobb hómennyiség szerdán esett le, de napközben, a jó időben ez hamar elolvadt.
Éjszakánként fagypont alá csökken a hőmérséklet, ezért az utak csúsznak, így a megszokottnál óvatosabban kell közlekedni, természetesen téli gumival – vallják a szakemberek.
– Miután elhagytuk a parkolóhelyet és kihajtanánk a kis utcából, nyomjuk meg kicsit a féket, hogy érezzük, hogyan viselkedik az autó. Így nem a főútra kifordulva lepődünk meg, ha az út nagyon csúszik. Ha a hó nem esett, de azt látjuk reggel, hogy az út fényesebb, akkor meg van fagyva. A másik vezetéstechnikai szempont, hogy sokkal nagyobb követési távolságot kell ilyenkor tartani, mert nem ugyanúgy reagálunk, és nem mindenkinek van ABS-es autója – fogalmazott a Járművezető Szakoktatók Országos Egyesületének megyei elnöke.
Horváth László hozzátette: ha nem tudjuk garázsban tartani az autót, akkor érdemes letakarni, hogy másnap ne kelljen a havat hosszú ideig takarítani, párásodás ellen pedig indulás előtt résnyire kell lehúzni az ablakot. Kiemelte: sokan csak éppen letisztítják a szélvédüjöket és már indulnak is, ahelyett, hogy teljesen megtisztítanák a járművet.
Békéscsabán a Tappe Kft. látja el az úttisztítást november 15-étől egészen március 15-éig. Közleményükben azt írják, hogy a közel 30 munkatársuk 5 tolólappal, sószóróval felszerelt, hóeltakarító nagygéppel, 6 darab kistraktorral, tehergépkocsikkal, rakodógépekkel, valamint kézi szerszámokkal dolgozik a több mint mint 600 ezer négyzetméter útburkolaton, két ütemben, priorizálva a főbb közlekedési útvonalakat. Hóeltakarítást csak akkor végeznek, ha a hóvastagság meghaladja az 5 centimétert. Ellenkező esetben síkosságmentesítés végezhető, amit ezúttal is útszóró sóval, homokkal, csúszásgátlóval és fűrészporral hajtanak végre.
Az országutakat a Magyar Közút tisztítja
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. télen 94 telephelyről indítja el munkagépeit a mintegy 32 ezer kilométernyi állami útra, és csaknem 3200 településen átvezető szakaszra. Egy-egy mérnökség átlagosan 3-400 kilométernyi utat kezel, országosan 1100 gép dolgozik a téli időszakban, mérnökségenként 5-10 végez hóeltakarítást vagy síkosságmentesítést. Egy fordulókör – vagyis a rakodás, kivonulás a megadott szakaszokra, beavatkozás majd visszatérés a telephelyre – időjárástól és a tereptől függően 2-4 óra is lehet. Sorrendben a gyorsforgalmi, majd a fő-, végül a mellékutakat tisztítják. A szakemberek folyamatosan 12 órás műszakban dolgoznak, éjjel-nappal, minden időjárási, és a pandémiás helyzetben is.