Közel 30 kilométeren újul meg a vasútipálya Békéscsaba és Lőkösháza között, ahol a jelenlegi mellé egy másodikvágányt is kialakítanak. A vasúti szakasz eredetileg is két vágánnyal rendelkezett, de a trianoni békediktátum után a forgalom erőteljes csökkenése miatt a MÁV Békéscsaba és Lőkösháza között a jobb vágányt felbontotta 1933-ban.
– Azon túl, hogy jelenleg egy vágányon zajlik csak a forgalom a tengelyterhelés is az csak 210 kilonewton, amit a beruházás keretében megmeleünk 225 kilonewtonra. Ez azt jelenti, hogy nagyobb teherszállítási kapacitás lesz a vonalon – mondta Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója.
A korszerűsítés végén a vonalon megemelik a megengedett legnagyobb sebességet a jelenlegi a 100 km/h-ról 160 km/h-ra, amellyel tovább csökken a menetidő az országhatár és a főváros között.
– A projekt eredményeként Németországtól Románián és Bulgárián keresztül egészen Görögországig tartó kelet-mediterrán árufuvarozási folyosó legszűkebb keresztmetszete megszűnik. Ez nem csak kereskedelmi, gazdasági, hanem környezetvédelmi szempontból is kiemelten fontos – mondta Kupai Sándor, a MÁV Zrt. főigazgatója.
Szabadkígyós, Kétegyháza és Lőkösháza vasútállomásokon megújul a térvilágítás, korszerűsödnek az utasforgalmi létesítmények, továbbá akadálymentesítik az állomásokat. A teljes felsővezetékhálózat és energiaellátás modernizálását is végrehajtják.
– Aki vasutat épít, az a fenntartható jövő építi. Békés megyében ez a beruházás környezetvédelmi és infrastrukturális szerepet tölt be, ugyanakkor nemzetegyesítési célja és feladata is van – hangoztatta a Békés Megyei Kormányhivatalt vezető kormánymegbízott. Takács Árpád hozzátette: a dualizmus kora óta nem zajlott olyan közlekedésfejlesztés Magyarországon, mint amilyen az utóbbi években történt
A beruházás elkészültével a környéken élők gyorsabban és kényelmesebb körülmények között járhatnak dolgozni vagy tanulni Békéscsabára.
– Ez az a vasút köti össze Békés megyét a Partiummal, összeköti akár Temesvárral, Brassóval, Araddal, így ez Békés megyében egy nagyon fontos fejlesztés – emelte ki a térség országgyűlési képviselője, Herczeg Tamás.
Az állomásokon új peronok létesülnek, aluljárókat, lifteket, perontetőket építenek, parkoló rendszereket alakítanak ki. A biztonságos közlekedés érdekében külön szintű közúti és vasúti átjáró épül Kétegyházán. A jövőben az ország számos pontján lesznek hasonló fejlesztések.
– Magyarország Kormánya tavaly döntött a vasútprogramról, ennek értelmében 2030-ig közel 6000 milliárd forintot fordítunk a vasúti közlekedés fejlesztésekre. Ennek közel kétharmada infrastruktura-fejlesztés, egyharmada pedig a járművek, azaz a gördülőállomány fejlesztése. Ebben nem csak a nagyvasúti járművek vannak, hanem budapesti elővárosi szerelvények is – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Mosóczi László.
Önműködő, emelt sebességű térközbiztosító berendezések és közút-vasút szintbeni keresztezéseket biztosító berendezések létesülnek. A vonal korszerűsítésével várhatóan 2024 júniusában végez a kivitelező, amely után egy évvel kiépítik az egyik legmodernebb vonatbefolyásoló rendszert is.