A Magyar Közút március 16-án lezárta a 2018-2019-es téli üzemeltetési időszakát. A szakemberek a következő hónapokban újra a burkolatjavítási, illetve a növénygondozási és burkolatjel-festési munkákra helyezik a hangsúlyt.
Azok a sofőrök, akik rendszeresen közlekednek a megye útjain, megtanulták elkerülni a kátyúkat, de vannak kivédhetetlen szituációk, amelyek súlyos károkat okozhatnak - fogalmazott Ancsin József, az egyik békéscsabai autószerelő műhely tulajdonosa.
– A járművek futóműve, keréktárcsája és gumiabroncsai károsodnak a kátyúktól. Azt tudjuk tanácsolni a járművezetőknek, ha ilyen helyzetbe kerülnek, akkor mindenképpen álljanak meg, és győződjenek meg arról, hogy a kerék épségben maradt-e, tudják-e folytatni az útjukat. Illetve minél hamarabb forduljanak szakműhelyhez a javítás érdekében – emelte ki Ancsin József.
A szakember azt javasolja azoknak, akik napi szinten használják az autójukat Békés megyében, hogy évente egyszer szakszervizben vizsgáltassák át a gépjármű futóművét, mert a kátyúk sokszor okoznak szabad szemmel nem látható sérüléseket és beállítási problémákat.
A januári időjárás kedvezett az útburkolati hibák kialakulásának Békéscsabán is. A város szilárd-burkolatú útjainak karbantartásáért külső cégek felelnek, de a lakosság az önkormányzathoz jelentheti be a kátyúkat. Azok, akik panasszal élnének, a város honlapján, a bekescsaba.hu oldalon találhatják meg a közterületi hibabejelentőt, így egy-egy kátyúról azonnal eljuthat a jelzés az önkormányzat illetékes osztályának ügyintézőjéhez.
– A balesetveszélyes hibákat általában 48, illetve 72 órán belül kijavítják. Ahol viszont a hiba nem a balesetveszélyes besorolásba esik, ott a külsős cégnek 30 napja van a probléma kijavítására. Tehát a lakosok hiába tudják gyorsan a hibákat jelezni a hivatalnak, a problémák nem biztos, hogy azonnal megoldódnak – tájékoztatott Csiaki Tamás, a békéscsabai önkormányzat városüzemeltetési osztályának vezetője.
Az állami utak karbantartásáért a Magyar Közút felel. A szakemberek az elmúlt hónapokban is folyamatosan végeztek javítási munkákat, úgynevezett hideg aszfalt felhasználásával. A közút megyei igazgatója elmondta, hogy Békésben január vége óta, mintegy 800 tonna aszfaltot dolgoztak be a megyei utak kátyúiba.
– A februári hónap és március eleje ilyen a munkálatokkal tett. Ami ezután komolyabb javításokat eredményez, az az úgynevezett meleg aszfalttal történő javítás, amivel már tartósabb, jobb minőségű helyreállítást lehet elérni. Erről azt kell tudni, hogy télen nem működnek azok a keverőtelepek, amelyek ezt a meleg aszfaltot állítják elő. Ezek időjárástól függően általában március végén, vagy április elején kezdenek el termelni – mondta el Virág Mihály, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatója.
Éppen ezért a tartósabb útjavítási munkálatok március végén kezdődnek az állami utakon is – tette hozzá Virág Mihály. A Magyar Közút Békés megyei igazgatója emellett elmondta: a szakemberek a Magyar Falvak programból várhatóan 6 útszakasz teljes burkolatfelújítását is elvégezhetik a megyében, még ebben az évben.