Mint arról tegnap beszámoltunk, az illetékesek szerint nem érinti az M44-es megépítését, hogy a kormány pénteken több közútfejlesztést visszavont. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium arról tájékoztatta portálunkat, hogy a Békéscsaba bekötéséhez szükséges összes szakasz – több ütemben, de teljes körűen – továbbra is szerepel a kormányzat fejlesztési terveit egységes szerkezetben tartalmazó kormányhatározatban.
Megépül-e az M44-es? Ez a kérdés foglalkoztatja a megyei közvéleményt a múlt pénteken megjelent kormányhatározat óta, amiben többek között visszavonták az M1-es és M7-es autópálya kiszélesítését. A támogatásokat összegző dokumentum megemlíti a Békéscsabát érintő gyorsforgalmi útfejlesztést is, ezért ennek tisztázása érdekében a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz fordultunk. Kérdéseinkre a Miniszterelnökségi Sajtóiroda közleményben reagált, amelyben azt írják, azért kellett visszavonni az M44-es megépítését is tartalmazó korábbi kormányhatározatot, hogy új, minden közlekedési fejlesztést egységesen tartalmazó dokumentumot hozzanak létre.
Az MSZP a visszavont fejlesztésekre úgy reagált, a Modern Városok Program nem több ígérethalmaznál. A párt békéscsabai alapszervezetének elnöke portálunknak úgy fogalmazott, ő nem látott olyan kormányhatározatot, amiben az van leírva, hogy az M44-es út építése megkezdődik. Miklós Attila ugyanakkor azt reméli, hogy a kivitelezési munkálatok nem tolódnak későbbre. Mint mondta, pártállástól függetlenül minden politikai szereplőnek az az érdeke, hogy minél hamarabb elkezdődjenek ezek a munkálatok.
A kérdésre Vantara Gyula országgyűlési képviselő, megyei fejlesztési biztos közleményben reagált, amelyben határozottan kijelenti, hogy az M44-es út megvalósul, és arra kéri a közvéleményt, hogy az ezzel ellentétes állításokat hagyják figyelmen kívül. Ahogy fogalmaz, főként azokat, amelyek „hiteltelen politikusok szájából hangzanak el”. „Nincs semmilyen változás az M44-es ütemezésében, programjában, az előzetesen meghirdetetettek szerint haladunk tovább” – hangsúlyozta megkeresésünkre. A politikus az ellenzéki megnyilvánulásokkal kapcsolatban hozzátette, ha nem segítik, akkor legalább ne akadályozzák az előkészítő munkálatokat „álhírek terjesztésével”.
A megvalósítás korábbi, 2019-ig tartó határidejét ugyanakkor 2022-re változtatták. Ez a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója szerint nem módosítja a már közbeszerzési eljárás alatt lévő M44-es megvalósítását. „Nem írták át a beruházásokat, nem módosítottak rajtuk. 2022-ig kitolták a kivitelezési időszakot. De ez a kiírás alatt lévő M44-es szakaszt nem érinti” – fogalmazott megkeresésünkre Loppert Dániel.
A Békéscsaba bekötéséhez szükséges összes szakasz – több ütemben, de teljes körűen – továbbra is szerepel a kormányzat fejlesztési terveit egységes szerkezetben tartalmazó 1371/2016. (VII. 15.) Kormányhatározatban – tájékoztatta portálunkat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A határidők 2022 végéig történt módosítását azzal indokolták, hogy a 2020-ig tartó költségvetési ciklusban lehívható uniós források felhasználását eddig teszik lehetővé a jogszabályok. Hozzátették: ez nem jelenti ugyanakkor azt, hogy a beruházások is csak ekkorra valósulnának meg. A Békéscsabát érintő fejlesztésekre ez már csak azért sem vonatkozik, mivel azok nem EU-támogatásból, hanem kizárólag hazai költségvetési forrásból valósulnak meg a Modern Városok Programban meghatározott ütemezés szerint.