Köles István Junior: Ha kell, aktiválom a bennem lévő protokolldroidot

2021. december 26. 18:20 | Such Tamás

Állítólag az nem is jó író, akinek unalmasabb az élete, mint a könyvei. Noha Köles István Jr. még nem író – bár sok PR-szöveget fogalmaz –, de az tény, hogy két hétnél tovább nem volt munkanélküli. Ergo egy minden lében kanál, vagy inkább egy modern polihisztor mesél.

(A Békéscsabai Jókai Színház marketingesével 35 éve ismerjük egymást; miért ne tegeződnénk?)

 

– Pedagógus édesapád nagyon jó zenész volt. Egyértelmű volt, hogy zenei általánosba mész? (Köles István Sr. kiváló szaxofonos, illetve egyidőben Békéscsaba alpolgármestere is volt.)

– Igen, mert már kisgyerekkoromban életem része volt a zene.

– Klasszikusan verted fakanállal a fedőket?

– Persze! Ez alap. Eldöntöttem, két dolgot akarok csinálni: vagy lovag vagy rockzenész leszek; pechemre édesapám jazzista volt. Egyébként Márk öcsém és Eliza húgom is extra muzikális.

– Sőt! A fiaid is muzsikálnak? (Junesnek három fia van: István, Kende és Keve.)

– Nem, ők néptáncoltak, illetve Kende most kezdett el – kivételesen – jazzt gitározni: egyből a bossanovával indított. Kendének egyébként nagyon jó time-ja (ritmusa) van.

– Egyszer, amikor Falusi Lacinak meséltem, hogy nekem kezdetben bajaim voltak a ritmussal, akkor ő azt mondta: „azért, mert nem voltál néptáncos!”.

– Én is néptáncoltam volna szívesen, de a szüleim úgy gondolták, hogy nekem balettoznom kell. Valljuk be, ez az egyik legrosszabb ötlet volt, ami a világegyetemben megszülethetett. Valóban túlmozgásos gyerek voltam, és a szüleim azt hitték, hogy majd a balett leköt.

 

Köles István Junior – Fotó: behir.hu/Such Tamás

Köle – Fotó: behir.hu/Such Tamás

 

– Milyen hangszert választottál?

– Dobolni akartam, de akkor még nem volt Békéscsabán doboktatás. Az ének-zenei általános iskola viszont a létező legszárazabb szolfézs órák végeláthatatlan tengere volt, cserébe megkaptuk a klasszikus zenei műveltség elég széles spektrumát.

– Tudsz még szolmizálni?

– Igen; a perkán (az ütőhangszerest hívják perkásnak) kívül elkezdtem zongorázni, hogy egy lemezfelvételnél a saját ötleteimet majd kész anyagként tudjam fölpakolni.

– De hiába végeztél zenei általánost, nem a csabai konziba jelentkeztél ének tagozatra, hanem hajósnak; Popeye-nek hívtunk. De miért éppen a hajózást választottad?

– Mert régi álmom volt az is, hogy egyszer önállóan fogok kormányozni egy hajót a tengeren.

– Miután nem lettél se lovag, se rockzenész.

– Elvégeztem a Lékai János Hajózási Technikumot, majd a kereskedelmi nagyhajózásban dolgoztam, amíg 1991-ben be nem követezett a délszláv háború.

– Elvették a tengereinket.

– Már az Al-Dunát is. Nagyon kemény volt. A tolóhajók úgy jöttek vissza, hogy a szerbek már azokat is lőtték. Mindenki a géptérben utazott, leszámítva a kormányost. A MAHART kereskedelmi részlege az Al-Duna lezárásával voltaképpen meg is halt.

– Mi volt a rendfokozatod?

– Harmad géptiszt.

– Alhadnagy.

– Körülbelül. De mindez engem is partra dobott; és Magyarországon a kereskedelmi hajózás meg is szűnt.

 

Köles István Junior – Forrás: Köles István Junior

A karmester – Forrás: Köles István Junior

 

– Sereg?

– Volt. Ott rádióiránymérő autónak voltam a kocsi parancsnoka. A határon méregettük, hogy merre zajlanak a harcok.

– 1991-ben átlőttek Barcsra.

– Rakéta és bomba robbant.

– Később azonban kereskedelmi rádiós is voltál.

– Sőt! Még a sereg előtt felvettek a Magyar Rádióhoz, 78. számú kábeltologatónak. Hangtechnikus akartam lenni, de besoroztak. Majdan ahogy leszereltem, Békéscsabán beindultak a helyi rádiók, illetve a televíziók – én először a szép emlékű Royal Tévénél voltam operatőr, azután jöttek a helyi rádiók: Róna, Alföld, Top Fm.

– Sosem voltál két hétnél tovább munkanélküli. Ami ugyanakkor ritka, hogy a műszaki oldalról álltál át a kreatívra: szerkesztő, műsorvezető stb. lettél.

– Alapvetően egy introvertált ember vagyok, de hogyha kell, aktiválom a bennem lévő protokolldroidot. És baromi nagy ajándék volt, hogy a helyi médiában tölthettem jó néhány évet.

– Országos rádió is volt, vagy…

– A Danubiushoz hívtak a Gundel Takács mögé háttérszerkesztőnek. De közben akkoriban készítettük el Vámos Zolival és Nyári Attilával a Közép-Békés, A sokszínű lehetőség című kisfilmet: Békéscsaba, Gyula és Békés városokról. Ennek a mozinak köszönhetem, hogy elhívtak az RTL-hez is szerkesztőnek, ezt választottam.

– Így utólag visszanézve, milyen klassz, kis hippi korszak volt a ’90-es évek.

– Az egy kegyelmi időszak volt a kreatív alkotó és kísérletező emberek számára.

– Akkoriban már kongáztál a Quimbynek.

– Úgy csatlakoztam a Quimby-családhoz, hogy az abszolúte hőskorban, 1997-ben eljöttek Gyulára játszani. Szegény Kiss Tibiék nagy naivan azt gondolták, hogy majd a koncertbevételből fedezik a szállásukat, miközben összesen négy fizetőnéző volt. Én akkor még a kiváló, gyulai Bisztró Baleset Band tagja voltam. „Miért lógatjátok az orrotokat?”, kérdeztem a buli után Liviustól. „Mert nincs hol aludnunk…”, felelte.

„Irány Békéscsaba!”, adtam ki az ukázt, majd otthon szétdobáltuk a pokrócokat és a párnákat. Közben ott voltak a hangszereim is, majd tartottam nekik egy laza bemutatót, és másnap elhívtak Varga Livius mellé kongázni. Hamar kiderült, hogy nagyon jól kiegészítjük egymást. Ebből születetett később az A Kutya Vacsorája zenekarunk.

 

Köles István Junior és Varga Líviusz – Forrás: Köles István Junior

Varga Líviusszal – Forrás: Köles István Junior

 

– Találkoztunk a 2000-es Szigeten (is), amikor a Quimby az Oasis előzenekara volt. Emlékszem, nagyon szomorú voltál, mert a britek vagy 100 sávot leraboltak a keverőpultnál.

– Borzasztó macerás volt velük játszani. Beállították magukra a cájgot, és kész; miközben elfelejtették, hogy van egy előzenekaruk is. Bár, a dobosuk Alan White (akivel egy napon születtünk) a Quimby zúzás után odajött gratulálni, hogy „Ez nagyon oda volt rakva!”. Azért megérte, amikor a közönség a színpadtól a látóhatárig ér, azt minden zenésznek szívből kívánom.

– Mi minden csináltál akkoriban párhuzamosan?

– Nagyon sok mindent: különböző cégek marketingesei voltam, a kereskedelmi médiában tevékenykedtem, tv-showműsorokon dolgoztunk, de az értékrendem apránként kikoptatott ebből a világból.

– Emlékszem, 2008 körül már egyszer dolgoztál a színháznál.

Fekete Péter, az akkori igazgató ismerte édesapámat, és megemlítette neki, hogy egy dinamikus gondolkodású marketinges partnert keres. Mire apu beajánlott. Péter már az első találkozásunkkor nagyon rokonszenves volt.

– De mégsem maradtál túl sokáig.

– Három év után egy szakmai vitán összevesztünk.

– Szemtelen voltál?

– Volt egy pont, hogy felemeltem a hangomat. Majd miután kirúgott, másnap tisztáztunk mindent. Kollegiális kapcsolatban maradtunk; és annak örülök, hogy végül visszahívtak a Jókai színházba is. Szeretem, hogy sokrétű munka. Emellett az utóbbi években céges, csapatépítő ütőhangszeres tréningeket is tartok.

 – A Facebookon viszont szembejött, hogy ismét hajózol. Távlati cél?

– Charter hajózás. A terv, hogy egy 8-10 fős csapatot leviszek az Adriára, onnantól kezdve én felelek az életükért. Letettem a tengeri vitorlás skipper vizsgát is, szeretném sok magyar embernek elérhetővé tenni a tengeri vitorlázás élményét.

– A kör bezárult, ismét Popeye vagy.

– Visszatértem.

Köles István Junior – Forrás: Köles István Junior

További programok »

Kultúra

Miért jó öregnek lenni? – verses, dalos estet tartottak a szépkorúak

Harmadik alkalommal gyűltek össze a szépkorúak a Békéscsaba Városi Nyugdíjas Egyesület szervezésében zajlott ének, tánc és irodalom esten. A Csabagyöngye Kulturális Központ színháztermében a résztvevők versekkel, népdalokkal és táncokkal léptek fel, az est során tizenhárom fellépő biztosította a jó hangulatot.
12:45
FEL