Hogyan készülnek fel a pilóták a repülésre?
Mészáros Zoltán elmondta, a pilóták fizikáli és mentális felkészülése hónapokkal a verseny előtt kezdődik. Ilyenkor a versenyzők átnézik a repülés elméleti részét, tankönyveket lapozgatnak, hogy frissítsék tudásukat, fizikálisan pedig elsősorban a testsúlyra figyelnek oda. Igyekszik mindenki jó formába hozni magát.
– Én sokat biciklizek például a szabadidőmben. Négy-öt, vagy akár hat órát végig ülni elég komoly teljesítmény. A napi felkészülés során pedig az aznapi útvonalat, tiltásokat, az időjárást és egyéni, fontos információkat fel kell tölteni a fedélzeti komputerbe, azt le kell ellenőrizni, emellett pedig magát a gépet is ellenőrizni kell repülés előtt – ismertette Mészáros Zoltán.
Mit esznek és isznak a pilóták a versenyrepülés alatt?
Mészáros Zoltán kiemelte, a pilóták elsősorban vízzel frissítik magukat, az éhséget pedig energia- vagy müzliszeletekkel űzik el a felhők felett. Fontos, hogy olyan táplálékot vigyenek be a szervezetükbe, amely az energiabevitelt gyorsan és egyszerűen biztosítja.
Kik várják a pilótákat a földön és mi mindenben támogatják őket?
– Nemcsak mi, pilóták vagyunk kint a reptéren, hanem van velünk egy viszonylag népes csapat, akik a repülőgép felkészítésében, a repülés előtti felkészülésben, illetve a repülés utáni ápolásban segít. A pilótatársam és az én esetemben most az ő fiatal gyermekei és az én feleségem vannak itt. Ők emellett letakarítják a gépet repülés előtt és után, mert nagyon fontos, hogy tiszta legyen a felület, de a gépek rajtjánál és a landolás utáni helyre juttatásban is komoly szerepet vállalnak – árulta el Mészáros Zoltán.
Milyen zenét hallgattok verseny közben, hiszen látható, hogy van fejhallgatótok?
– A fejhallgató viselése inkább a motorzaj miatt fontos, nem szoktunk zenét hallgatni, én pedig nem is éneklek, mert Péter, a pilótattársam azt mondta, hogy írjam inkább le, az úgy jobb – mondta mosolyogva Mészáros Zoltán.
Hogyan döntitek el, hogy éppen ki vezeti a gépet?
A pilóta elárulta, ez mindig pillanatnyi elhatározás kérdése, de fontos az is, hogy kinek mi fekszik jobban technikailag. Aki nem vezet, annak van ideje, hogy nézze az ellenfeleket, mit csinálnak, merre vannak, nézi az időjárást, hogyan alakul az útvonal, merre lenne érdemes repülni, illetve adott szituációban nézni kell a veszélyes helyzeteket is.
Hogyan tudjátok követni az ellenfeleket?
Mészáros Zoltán elmondta, lentről, szabad szemmel is látni lehet az úgynevezett farokrész jelzéseit, így tudják a segítők nyomon követni a riválisokat, akiket például azért jó szemmel tartani, mert éppen vezetnek vagy éppen túl közel repülnek a saját géphez. Kiemelte, az elektronikus adatrögzítésnek köszönhetően van lehetőség utólag kielemezni a riválisok repülését, hiszen ezeket a fájlokat mindenki megkapja. Egy megfelelő programmal a repülés szinte összes fázisát értékelni tudják.
A szombati versenynap
Mészáros Zoltán és társa a kilncedik helyről várhatja a mai repülést. A pilótapáros előzetesen elmondta, nagyon erős a mezőny, hiszen alig van különbség az első tizenöt között, de azon lesznek, hogy megpróbáljanak előzni a mai versenynapon.