A Magyar Állami Operaház és Filharmónia Magyarország közös „Operát az Operából!” című országjáró turnéja keretében a Magyar Nemzeti Balett klasszikus és modern repertoárjának kiemelkedő darabjait viszi el a különböző vidéki helyszínekre, október 19-én, pénteken 19 árótól a Csabagyöngye Kulturális Központba is.
Hans van Manen három modern darabja – a TroisGnossiennes érzékeny pas de deux-je, az ellenállhatatlanul szellemes Black Cake és a tüzes energiát árasztó 5 tangó – mellett négy nagy klasszikus balett – A hattyúk tava, Don Quijote, Spartacus és A kalóz – legjavát egy-egy nagyszabású pas de deux-be illetve pas de trois-ba sűrítve láthatja a táncművészet iránt érdeklődő közönség.
Hans van Manen azon kevés koreográfusok közé tartozik, akinek a klasszikus balett és modern tánc, illetve más mozgástechnikák ötvözésével sikerült széles körben népszerűvé tennie a modern balettet. Ő az egyik úttörője azoknak a táncművészeknek, akik segítségével, főleg a ’60-as években, sikeresen létrejött az a mára már teljesen elfogadott forma, melyben az akadémikus és egyéb tánctechnikák szintézise jelenik meg. Az 5 tangóAstorPiazzolla zenéjére készült. A műből, amely igazi közönségkedvenc, árad a tüzes energia. Tangó, egy kis extrával. A koreográfia kerüli a megszokott sztereotipikus mozdulatokat: a hat párra komponált elegáns táncműben a klasszikus balett hűvös formalitása olvad össze a modern táncnyelv elemeivel, miközben a darab mélyen gyökerezik a tangó és Piazzolla szenvedélyességében és drámaiságában.
A TroisGnossiennes Hans van Manen 1980–84 között keletkezett Zongoravariációk-ciklusának harmadik, középső darabja. Erik Satie varázslatos, melankolikus muzsikájára Manen érzékeny duettet koreografált, mely lemondásról, bizalomról és harmóniáról mesél. A műnek magyar vonatkozása is van: a pas de deux női szerepét a holland alkotó Aradi Mária világhírű balerinára álmodta, aki 1972-től a Holland Táncszínház (NDT) vezető szólistája volt, majd előbb az amszterdami együttes, majd hazatérve, immár hosszú évek óta a Magyar Nemzeti Balett balettmestere.
30 éves volt a Holland Táncszínház, amikor JiříKylián azt mondta Hans van Manennek: „Te csinálod a balettet az évfordulóra.” Erre van Manen: „Tényleg? És mit csináljak?” Kylián azt felelte: „Egy tortát.” Így született meg a humorra épülő, öttételes ünnepi paródia, az ellenállhatatlanul szellemes Black Cake. Van Manen egy koktélpartit álmodott színpadra hat párral, egy pincérrel és sok pezsgővel. A mű bravúros fináléjában MassenetThaïsának híres Meditációjára már kissé becsípve táncolnak a vendégek. Az 1989-es ünnepi premier bukás volt. Az előadást követően fényes fogadást tartottak a színpadon, és van Manen visszaemlékezései szerint mindenki úgy tett, mintha ő maga nem létezne. 18 hónappal később aztán Kylián azt mondta van Manennek: „Megcsináljuk újra a Black Cake-et.” Mire a koreográfus ismét csak annyit kérdezett: „Tényleg?” Azóta hatalmas sikerrel megy a darab a világ minden táján.
A Filharmónia és az Operaház következő közös produkciója a Tosca lesz november 30-án, amelyre a Filharmónia jegyirodájában, az U alakú épületben már lehet jegyet vásárolni. A három felvonásos, koncertszerű előadáson a Magyar Állami Operaház zenekarát Halász Péter vezényli. Fellép Sümegi Eszter, Kovácsházi István, FokanovAnatolij, Kovács István, Szüle Tamás, Szerekován János, Busa Tamás.